fbpx

Az ukrán kikötők zárva, teret nyerhet a magyar agrárexport

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 március 01.

Ukrajna kikötői lezárultak az orosz támadás miatt. Spárga, kínai kel, dió, dinnye – az ezeket exportáló magyar cégek esélyként élik meg a versenytárs kiesését.

spárga
Az első termékünk, amivel a külpiacokon ütköztünk Ukrajnával (forrás: agro-market24.eu)

Ez első termék a spárga

Magyarországon a nagybani piacokon és a kiskereskedelmi üzletekben a zöldség-gyümölcs jelenleg drágább a megszokottnál. Nemcsak a primőr időszak miatt, de a magasabb minimálbérek és a magasabb energiaárak is áremelésekhez vezettek – mondja Szőke Beáta, a zöldség-gyümölcs exporttal foglalkozó Apimex Budapest termékértékesítési vezetője a FreshPlaza oldalán. „Ebben az időszakban raktárról dolgozunk. Nem a legfrissebb termékek kerülnek a kínálatba, ennek ellenére nagyon magasak az árak a minimálbérek emelkedése, a globális energia- és egyéb árak miatt” – mondja Szőke.

Az Apimex Budapest Kft. európai országokba szállít, miközben bizonyos gyümölcsöket importál is. Ukrajna a magyar forgalmazók számára erős versenytársként jelenik meg az európai piacon: nálunk jóval nagyobb mennyiségekben képes kiváló minőséget szállítani. Szőke Beáta szerint az orosz-ukrán konfliktus piaci lehetőséget teremt a magyar exportőrök számára: a háborús állapotok miatt leállnak az ukrán szállítmányok Lengyelország és Csehország felé. „A piaci űrt részben mi tölthetjük ki. Például nagyobb mennyiségben tudunk szállítani a szezon eleji spárgából Németországba és Ausztriába, ahol mindig jó a kereslet” – mondja az értékesítési vezető.

A dinnyéig jó lehet az értékesítési szezon

Szegedi Gábor, az egyik vezető budapesti exportőr, a Garten értékesítési vezetője szintén magasnak látja a hazai árakat. A Garten gyümölcsöt és zöldséget exportál Skandináviába, a balti országokba, Németországba, Lengyelországba és a környező országokba. „Az elmúlt években nagyon hideg volt a tavasz, így nagyon későn kezdtük. Most talán egy kicsit korábban kezdődhet az értékesítési szezon. Az első termékünk a kínai kel és a spárga. A termés átlagosnak ígérkezik” – állapítja meg Szegedi.

Az értékesítési vezető szerint Ukrajnával leginkább a balti államok ellátásában versenyzünk, főként a görögdinnye és a dió piacán – ezek értékesítésében most némi előnyre tehetünk szert. Hozzáteszi: az infláció 8 százalékos Magyarországon, de január óta viszonylag erős a forint, ami gondot okoz az exportőröknek.

Ez is érdekelheti a témában: Annyit kérhetünk az olajos magért, amennyit nem szégyellünk.