A Nestlé is beszállt a vegán tojások készítésébe. Ez a tojástermelőknek egy újabb csapás, a növénytermesztőknek viszont egy újabb lehetőséget jelent.
Borsófehérje: nem olcsó termék (forrás: zoldblokk.hu)
Borsó, szója, növényi olaj
A Nestlé bejelentette, hogy tojás- és garnélarák alternatívákkal bővíti növényi alapú termékkínálatát. A trendet eddig a Hampton Creek nevű amerikai start-up vezérelte, amelyik létrehozta a majonézszerű Just Mayo-t, ami lényegében zöldborsóból és repceolajból áll. Más gyártók vegán „tojásai” jellemzően szójafehérjéből és pálmaolajból készülnek. A húspótló készítmények szintén ezekből a fő alkotóelemekből tevődnek össze, kiegészítve burgonyakeményítővel, céklával, hagymával. Egyes termékekben már a búzasikér és a napraforgóolaj a legfontosabb alkotóelem.
Az állataink már vegánok
A tojáságazat számára ez a trend veszélyforrást jelent, míg a növénytermesztők számára az újabb értékesítési csatornát. Az utóbbi években minden növényi fehérje és növényi olaj elképesztő felértékelődésen ment át, a növényolajokért ráadásul a dízelipar is versenyez.
Ne feledjük azt sem, hogy a takarmányokban és az állateledelekben már régen győzelmet aratott a vegán trend, bár ennek eleinte állategészségügyi oka volt (lásd kergemarhakór, 1995 Anglia). A kutya- és macskaeledel-gyártás a harmadik legnagyobb exportbevételt hozó ágazat a hazai agráriumban, ami éppen a bőséges búzaellátásnak és a gabonaszemek 13-14 százalékos fehérjetartalmának köszönhető. Az állatainkat tehát már vegánná tettük, úgy tűnik, most rajtunk a sor.
Lásd a témát részletesebben itt: A növényi fehérjék növekvő népszerűsége.