Technológiai lehetőségek és technikai megoldások
A korszerű szántóföldi növénytermesztés egyik legfontosabb kihívása a vetés hatékonyságának növelése, amelyben kulcsszerepet játszik a vetőgépek megfelelő kiszolgálása. A modern vetőgépek nagy munkaszélességgel és központi tartályos rendszerrel működnek, amelyek precíziós technológiákat alkalmazva biztosítják a vetőmag pontos és egyenletes kijuttatását. Azonban ezek hatékonysága nagyban múlik a feltöltési folyamaton, amelynek gyorsasága és egyszerűsége meghatározza a napi területteljesítményt. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a vetőgépek kiszolgálásának azokat a technológiai lehetőségeit és technikai megoldásait, amelyek segítenek csökkenteni a feltöltési időt, és növelni a vetőgépek produktivitását.
A vetőgépek és műtrágyázó rendszerek hatékony működése közvetlen összefüggésben áll azzal, hogy mennyi időt vesz igénybe azok feltöltése. A vetési időablak szűkülése és az egyre gyakoribb szélsőséges időjárási körülmények miatt elengedhetetlen, hogy a feltöltési folyamatok a lehető legkevesebb állásidőt eredményezzék.
Régen
A szerkezetváltás előtt, a 70-es, 80-as években a hazai mezőgépipar is gyártott hidrosztatikus hajtású és mozgatású áttöltő csigákat. Ezeket a hazai gyártású pótkocsikhoz és a mezőgazdaságban széles körben használt tehergépkocsik felépítményéhez tervezték. A csigák jellemzően a felépítmény hátfalának teljes cseréjével kerültek felszerelésre a szállítóeszközre. Az áttöltő csigák legismertebb típusa a billenőplatós IFA teherautók felépítményére szerelhető GFA, illetve az EB-7-70, valamint EB-8-82 pótkocsik hátfalának helyére adaptálható VF-50 és EB-GFA csigás vetőgépfeltöltő adapter. Ezek az eszközök döntően az IH6200 és a Lajta vetőgépek feltöltéséhez voltak fejlesztve.


Big-bag zsákból történő feltöltés
A vetőmag és a starter műtrágya legtöbbször 500–1000 kg-os big-bag zsákos kiszerelésben érkezik a gazdaságba, amelyek kezelésére különböző gépesített megoldások érhetők el. A zsákemelő daru az egyik legegyszerűbb megoldás a big-bag zsákos vetőgépfeltöltésre. A traktor hátsó hárompont-függesztésére csatlakoztatható zsákemelő daruk hatékony feltöltést biztosítanak, amely lehetővé teszi a vetőgépek gyors feltöltését anélkül, hogy külön rakodógépre lenne szükség.
A teleszkópos változatok előnyösebbek, mert nagyobb mozgástartományt biztosítanak. Kitolt gémmel általában 1000–2500 kg közötti a teherbírásuk. A traktor hidraulikus rendszerének legalább 160 bar üzemi nyomást kell biztosítania, míg saját tömegük – a szórógép nélkül – 300 és 450 kg között változik.
A mezőgazdasági rendeltetésű önjáró homlokrakodók és teleszkópos rakodók speciális big-bag emelőhoroggal szerelhetők fel, amelyekkel egy vagy több zsákot egyszerre mozgathatunk. A megfelelő stabilitás érdekében érdemes olyan emelőhoroggal ellátott változatot választani, amely rendelkezik kilengésgátló védőkerettel is. Ahol nem áll a rakodógéphez rendelkezésre esetleg zsákemelő horog, akkor a zsákok fülébe való beakasztással egyszerű, állítható villatávolságú raklapemelő villa is alkalmas az emelésre, bár nem ez a legoptimálisabb megoldás.

A rakodódaruval szerelt fixplatós teherautó rugalmasabb megoldás, mert ez lehetővé teszi a vetőmag gyors és hatékony kiszállítását a szántóföldre, ahol a zsákok közvetlenül a vetőgép fölé emelhetők és kiüríthetők. Ez költséghatékonyabb megoldás, de csak abban az esetben, ha a teherautóval nem kell útdíjköteles főútvonalakon közlekedni, és a terepviszonyok is kedvezőek a traktornál szerényebb terepjáró képességekkel rendelkező jármű alkalmazására.
A big-bag zsákok kiürítéséhez előnyös megoldás a big-bag leeresztő csap, amely gyorsabb és pontosabb adagolást tesz lehetővé, csökkentve az anyagveszteséget és a porosodást.

Vetőgépfeltöltő csiga alkalmazása
A gabonaszállító pótkocsik felépítményének hátfalára, a tolózáras gabonaleeresztő ablakhoz csatlakoztatott vetőgépfeltöltő csigák hatékony alternatívát jelentenek a vetőgép kiszolgálásában. Ezek az eszközök hidraulikus hajtásúak, és a traktor hidraulikus rendszeréről kapják a táplálást. A korszerű hátrabillenő vagy három oldalra billenő pótkocsikhoz könnyen adaptálhatók a 150–250 mm átmérőjű csigák, amelyek percenként akár 500–1500 kg vetőmagot is képesek áttölteni. A hidraulikusan állítható csigaszög lehetővé teszi a vetőgép pontos feltöltését anélkül, hogy jelentős anyagveszteség keletkezne.
Alternatív megoldásként a pótkocsi hátsó gabonaleeresztő ablakából feltölthető, a traktorra függesztett rakodótál is alkalmazható, amelyből a vetőmagot hidraulikus csiga továbbítja a vetőgépek tartályába. A csigák ürítési magassága 1 és 4 méter között változik, ez a csiga szögállításával hidraulikusan vagy kézi csörlővel szabályozható. Hosszuk általában 3 és 4,8 méter közötti, kettéosztott kialakításuknak köszönhetően pedig szállítási pozícióhoz összehajthatók. A csigaátmérő – típustól függően, a köpennyel együtt – 150 és 250 mm között változik.
Áttöltési teljesítményük a csiga átmérőjétől és fordulatszámától függően percenként 130 és 600 kg között mozog. A szállítási kapacitást befolyásolhatja a szállított anyag típusa, nedvességtartalma, a szállítási szög, valamint az erőgép hidraulikus teljesítménye. A köpennyel ellátott csigák anyaga általában horganyzott vagy inox-saválló kivitelű, de kedvezőbb árú, hagyományos festéssel felületkezelt változatok is elérhetők.
Átrakókocsik és letoló pótkocsik alkalmazása
A nagyobb gazdaságok számára az átrakókocsik és letoló pótkocsik használata jelentős mértékben megnöveli a vetési hatékonyságot. Az átrakókocsik nagy előnye, hogy a vetőgépek központi tartályába nagy mennyiségű vetőmagot képesek átrakni rendkívül rövid idő alatt. Az 540 f/min fordulatszámon működő kihordócsigák egy 6–8 méteres munkaszélességű vetőgépet 1-2 perc alatt képesek feltölteni. A speciális surrantóval szerelt átrakókocsi hidraulikusan állítható flexibilis surrantója pontos és kíméletes feltöltést biztosít, csökkentve a vetőmag sérülésének kockázatát.
Egyre elterjedtebbek a cserélhető hátfallal ellátott letoló pótkocsik, amelyek integrált átrakócsigával is rendelhetők, így – a standard átrakókocsikhoz hasonlóan – vetőgépfeltöltési célokra is jól használhatók.

(fotó: Pataki László)
Vetőgépfeltöltő felépítmény alkalmazása
A mezőgazdasági tehergépkocsikra szerelhető vetőgépfeltöltő felépítmények egyre inkább elérhetők a piacon. Ezek jellemzően hevederes ürítésű rendszerekkel dolgoznak, amelyek számos előnyt kínálnak. Az osztott tartályok és az elektromos vezérlésű nyitószelepek pontos adagolást tesznek lehetővé. A percenként akár 2 tonnás áttöltési kapacitás révén rendkívül gyors feltöltést biztosítanak. A hevederes rendszer megakadályozza a vetőmag törését, porosodását és károsodását. Itthon még csupán néhány ilyen vetőgépfeltöltő felépítmény érhető el, így hazai alkalmazásukat a kínálat szűkössége és az összkerék-meghajtású teherautók mezőgazdasági alkalmazásának hiánya is gátolja.

A vetőgépek kiszolgálásának technikai megoldásai az utóbbi években jelentős fejlődésen mentek keresztül, amely lehetővé teszi a gyorsabb és hatékonyabb feltöltést. A big-bag zsákból történő feltöltés, a vetőgépfeltöltő csigák, az átrakókocsik és a vetőgépfeltöltő felépítmények mind hozzájárulnak a vetési folyamat optimalizálásához. A megfelelő megoldás kiválasztása a gazdaság méretétől, a vetőgép típusától és a rendelkezésre álló technikai lehetőségektől függ, de minden esetben elsődleges cél az állásidő minimalizálása és a területteljesítmény növelése.
SZERZŐ: FARKAS IMRE