A lengyel exportőrök szerint az alma ára elérte azt a maximális szintet, amit még hajlandóak kifizetni érte a fogyasztók, amit az mutat, hogy februárban nagyon lelassult az értékesítése. A termelők azonban boldogok, lelkesen vásárolják a gépeket, ültetik a fákat, mert a bevételek alapján biztatónak látják a jövőt.

A termelő haszna más iparágakat is erősít
„A lengyel almaszezon jó árakat hozott a termelők számára, de ez nehéz helyzetbe hozta az exportőröket” – mondja Jakub Krawczyk, az Appolonia értékesítési vezetője. „A termelők azt látják, hogy nagy a kereslet, így az árak gyorsan emelkednek. Csakhogy a bel- és külpiac egyaránt szereti hosszabb időre rögzíteni az árakat, ezért a vásárlók megdöbbennek, amikor ilyen tempóban drágul a termék. Természetesen vannak, akik elfogadják az új helyzetet, mások viszont nem, és másik beszállítót keresnek maguknak.”
A kertészetek számára viszont előnyös a magas bevétel, mert többet tudnak fordítani a jövőbeli termelésre. Ez pozitív hatással van a gépgyártókra és egyéb beszállítókra is. „Termelő partnereink folyamatosan fektetnek beúj ültetvényekbe és technológiákba. Egy ilyen szezon biztosítja a pénzügyi hátteret ezekhez a fejlesztésekhez. A válogatógépeket, traktorokat és egyéb mezőgazdasági gépeket gyártó vállalatok sok vevőt vonzanak most. Ha a termelő jól keres az almán, az más iparágakat is több bevételhez juttat.”
Még több célországgal könnyebb lenne
A jó minőségű almatartalékok gyorsan fogynak, Lengyelország déli részén egyes cégek már küzdenek az étkezési alma hiányával. Az Appolonia azt reméli, hogy az értékesítések nagy részét június-júliusig lezárhatja. „Raktárkészleteink alapján körülbelül ugyanannyi almánk van a hűtőkamrákban, mint tavaly ilyenkor. Különbség csak az egyes fajták arányában van. Most a legnagyobb mennyiségben elérhető fajtáink a Champion, a Red Jonaprince, az Idared, a Jonagored és a Golden Delicious. Néhány fajta, például a Gala, a Ligol vagy a Mutsu, viszont nehezen beszerezhető.”
Krawczyk szerint az árak már elérték azt a maximális szintet, amelyet a fogyasztók még hajlandóak kifizetni az almáért. Ez nemcsak az exportra, hanem a helyi szupermarketekre is igaz. Ennek eredményeként az értékesítés februárban már nagyon lassú volt. A mostani szezon azt is megmutatta, hogy nem jó, ha túl sok lengyel vállalat exportál ugyanabba az országba, mert az konkurenciaharchoz és áreséshez vezet. „Igazán az lenne jó, ha több célországunk lenne, akkor egy kicsivel több mozgásterünk lenne a profit elérésére” – zárja gondolatait Krawczyk.
Lásd még a témában: Kevés az alma, soha nem látott magasságban a magyar árak.