fbpx

A bálatömörítés egyszerű és kíméletes módja

Írta: Szerkesztőség - 2024 augusztus 29.

Laptársunk, a GÉPmax egy különleges bálatömörítés eljárást mutat be a Freemantól. A tengerentúli cég a bálázók és bálagyűjtők gyártásra szakosodott, de egészen szokatlan technikai megoldást választott a tömörítésre. Az eljárás több előnyt is kínál a felhasználó számára.

Nem TLT hajtja a dugattyút

Az Oregon államban (USA) működő vállalkozás soha nem a külső megjelenésre, hanem a gép teljesítményére helyezte a hangsúlyt a fejlesztések során. Első szögletes nagybálázója már több mint három évtizede van gyártásban változatlan formában, de még csak a második generációját tapossa. A legelsőt még a 90-es évek elején mutatták be 1590-es típusjelzéssel, amelyet a 1592 váltott, de a típusszámon kívül alig látni rajta változást. Viszont akár óránként 45 tonnás teljesítménnyel dolgozik.

Freeman bálázó
Kívülről csak a nagy olajhűtők árulkodnak a szokásosnál komplexebb hidraulikarendszerről
(fotó: https://www.alliedsystems.com/)

A titok nyitja jól el van rejtve a lemezek alatt. Aki egy kicsit hozzáértőbben szemléli a gépet, annak feltűnhetnek a bálázó elején, fent ágaskodó hatalmas olajhűtők, amelyek ilyen mennyiségben és méretben nem megszokott elemek a szögletes bálázókon. Nem véletlen a nagy hidraulikaolaj-hűtőkapacitás. A bálatömörítést végző, hatalmas méretű dugattyú ugyanis nem a TLT-ről hajtott áttétellel kapja a löketet, hanem egy kettős működésű, hidraulikus munkahenger tolja a dugattyút, és így történik meg a tömörítés.

Nincs a bálázóban előtömörítő rendszer sem, hanem az adagolóvilla csak feltölti a bálakamrát egy réteggel, és a hidraulikus tolású dugattyú elvégzi a munka dandárját. A gép egy perc alatt 21-22 préselést végez, egy bálához általában 17-22 tömörítési löket szükséges.

 bálatömörítő dugattyú
Hidraulikus tolású présdugattyú végzi a tömörítést
(fotó: https://www.alliedsystems.com/)

A konstrukció előnyei

Mivel a bálázó saját hidraulikarendszerrel és TLT-ről meghajtott szivattyúval van ellátva, így más munkavégző egységek is hidrosztatikus hajtásúak a gépben. Ha a burkolatokat felnyitjuk, nem találunk benne fogaskerekes, görgős-láncos áttételeket. A gyártó szerint a kevesebb kopóalkatrész miatt kisebb a gép a szervizigénye. Továbbá a szivattyú alacsony TLT-teljesítményigénye miatt a bálázó a hatalmas méret ellenére egy mindössze 140 lóerős traktort kíván az üzemeltetéshez.

A gyártó szerint a terménnyel is kíméletesebb ez a préselési megoldás, mivel a takarmányt nem hatalmas erejű és ütésű löketek préselik, hanem egyenletes mozgás nyomja össze Így – főleg a lucerna betakarítása esetében – sokkal kisebb a bálázás során keletkező levélpergési veszteség, és a bála későbbi bontása is könnyebb, kevesebb energiát igényel.

Ez a cikk is érdekelheti a témában: A bálaszállítás és -rakodás műszaki eszközei.