2022 második negyedévében soha nem látott magasságba kúsztak az európai közúti fuvardíjak az angol Transport Intelligence számításai alapján, amely a szerződéses és a spot piaci árakat is követi.
Az egyes útvonalak nem egyformán drágultak
A fuvardíjak leginkább a forgalmas Franciaország–Spanyolország útvonal ugrottak meg, míg a Németország–Lengyelország közúti folyosón érezhetően fékezi az árakat a gyengélkedő ipari termelés és kereslet. Franciaország és Nagy-Britannia viszonylatát még mindig a Brexit terheli: az EU-ból származó brit import 25%-kal esett vissza a többi brit kapcsolathoz képest, és drasztikusan szűkült a behozott áruk kínálata. Az adminisztrációs költségek növekedése miatt a kis értékű áruk kiszorultak az importból.
Az általános áremelkedés okaként ezeket a tényezőket nevezik meg az elemzők:
- Háború Ukrajnában: márciusban az gázolaj adózás előtti ára 69%-kal nőtt a januári szinthez képest az EU területén.
- Növekvő infláció: minden európai országban romlik a fizetőeszköz vásárlóereje, az infláció júniusban 8,6%-ot ért el az eurózónában, ezen belül a spanyolokat sújtja a leginkább.
- A kereslet gyengülése: a közúti árufuvarozás iránt gyengül a kereslet a bizonytalan gazdasági helyzet és az infláció miatt.
- Sofőrhiány: az egész európai kontinenst érinti. Az 55 év feletti vezetők aránya 34%, a 25 év alattiak csak 7%-ot tesznek ki a fuvarozásban. Németország különösen kritikus helyzetben van, a becslések szerint 50-80 ezer teherautósofőr hiányzik. A német gépkocsivezetők 24%-át a migráns munkavállalók teszik ki.
Az elemzők a legsúlyosabb problémának a sofőrhiányt látják, mivel az árak kérdését automatikusan elrendezi a kereslet erős csökkenése. Lásd ezzel kapcsolatban a tengeri szállítás helyzetéről írt cikkünket: Csökkenő fuvardíj, növekvő forgalom, leterhelt kikötők.