fbpx

Soha nem látott magasságban a közúti fuvardíjak

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 augusztus 11.

2022 második negyedévében soha nem látott magasságba kúsztak az európai közúti fuvardíjak az angol Transport Intelligence számításai alapján, amely a szerződéses és a spot piaci árakat is követi.

közúti fuvar
A szállítás költségeinek megugrása csak az egyik probléma (fotó: Horizont Média)

Az egyes útvonalak nem egyformán drágultak

A fuvardíjak leginkább a forgalmas Franciaország–Spanyolország útvonal ugrottak meg, míg a Németország–Lengyelország közúti folyosón érezhetően fékezi az árakat a gyengélkedő ipari termelés és kereslet. Franciaország és Nagy-Britannia viszonylatát még mindig a Brexit terheli: az EU-ból származó brit import 25%-kal esett vissza a többi brit kapcsolathoz képest, és drasztikusan szűkült a behozott áruk kínálata. Az adminisztrációs költségek növekedése miatt a kis értékű áruk kiszorultak az importból.

Az általános áremelkedés okaként ezeket a tényezőket nevezik meg az elemzők:

  1. Háború Ukrajnában: márciusban az gázolaj adózás előtti ára 69%-kal nőtt a januári szinthez képest az EU területén.
  2. Növekvő infláció: minden európai országban romlik a fizetőeszköz vásárlóereje, az infláció júniusban 8,6%-ot ért el az eurózónában, ezen belül a spanyolokat sújtja a leginkább.
  3. A kereslet gyengülése: a közúti árufuvarozás iránt gyengül a kereslet a bizonytalan gazdasági helyzet és az infláció miatt.
  4. Sofőrhiány: az egész európai kontinenst érinti. Az 55 év feletti vezetők aránya 34%, a 25 év alattiak csak 7%-ot tesznek ki a fuvarozásban. Németország különösen kritikus helyzetben van, a becslések szerint 50-80 ezer teherautósofőr hiányzik. A német gépkocsivezetők 24%-át a migráns munkavállalók teszik ki.

Az elemzők a legsúlyosabb problémának a sofőrhiányt látják, mivel az árak kérdését automatikusan elrendezi a kereslet erős csökkenése. Lásd ezzel kapcsolatban a tengeri szállítás helyzetéről írt cikkünket: Csökkenő fuvardíj, növekvő forgalom, leterhelt kikötők.