Beindult a lengyel karfiolszedési kampány is. Mivel Lengyelország 3 millió ukrán menekültet fogadott be, most a szokásosnál nagyobb a belső keresletük. Ez egyben azt is jelenti, hogy minden ország belpiacán csökken a lengyel konkurencia, ami jó hír a zöldségtermesztőknek.
Többen vagyunk egész Európában
Kornelia Lewikowska, a zöldségexportőr Green Best cég beszerzési menedzsere szerint a lengyel karfiolexportőrök időben kezdhették el idén a szezont: „Most késedelem nélkül indult a betakarítás, és jó minőségű az áru is. Talán az egyetlen nehézséget a meleg, száraz időjárás jelenti. Több esőre lenne szüksége a földeknek.”
Lewikowska szerint az ukrán háborúnak van pozitív hozadékai a lengyel zöldség-forgalmazásra nézve, leginkább az, hogy 6 millió fővel nőtt az EU belső piaca, a menekültek fele pedig Lengyelországban jelenik meg fogyasztóként. Hozzátesszük: nagyjából az érkezők fele munkavállalóként is számításba jön (a többi leginkább ellátandó gyermek). Másrészt nemzetközi szinten is nagyobb most a karfiol iránti érdeklődés. Mivel a lengyel termés nagyobb hányada marad most házon belül, így minden ország belpiacán jó értékesítési lehetőség nyílik a zöldségtermesztők előtt.
Tavasszal hiány volt belőle
A spanyol időjárás meghatározó hatással bír az európai kínálatra. (Itt írtunk róla: Ezért drága a brokkoli és a karfiol.) Márpedig idén a spanyol karfiol egy része elfagyott, és a termőterületet részben árvíz is sújtotta. Ezért koratavasszal a spanyol termés harmada kiesett a kínálatból. A fogyasztók most egész Európában kiéhezve várják az elfogadhatóbb áron kínált, egészséges zöldséget.
Egyelőre a lengyel és a holland portéka szinte azonos árszinten mozog, még várni kell, mire az északi karfiol is versenyképessé válik. A szakember szerint ez néhány hét múlva bekövetkezik. Június végétől október végig egyre gyorsuló ütemben kell tudni szállítani a piacra ahhoz, hogy a lengyel áru megtarthassa pozíciót – vélekedik Lewikowska.