fbpx

Ezért drága a brokkoli és a karfiol

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 február 20.

Ha még emlékszünk, tavaly nagyobb hóakadályok voltak Spanyolországban, mint Ausztriában, idén pedig a fagy és az árvíz lepte meg őket. Márpedig ami itt történik, az az egész európai kínáltra kihat.

brokkoli
Kisebbek az idei fejek (forrás: feednews.com)

Verhetetlenek az exportban

Spanyolország az Európai Unió legnagyobb karfiol- és brokkolitermelője, illetve -exportőre. A FAOSTAT adatai szerint 2020-ban mindkét zöldségféléből alaposan lekörözték az unió összes többi előállítóját: a második helyezett Olaszországhoz képest duplamennyiséget, a harmadik helyezett Franciaországhoz mérten háromszoros mennyiséget termeltek. Az export terén még nagyobb volt a különbség: csaknem négyszerese volt a versenytárs Franciaországénak. Minden második kilogramm spanyol brokkoli és karfiol a határokon kívül talált vevőre.

Pechük van az időjárással

Vagyis a spanyol időjárás meghatározó hatással bír az európai kínálatra. „A brokkoli ellenáll a hirtelen hőmérséklet-változásoknak, bár ebben a szezonban a tartós fagyok miatt leállt a növekedése. Ami a karfiolt illeti, a termés egy része elfagyott. Ezen felül a térségünket is érintette az Ebro folyó árvize. Ezen okok miatt a termelési veszteséget körülbelül 40%-osra becsüljük” – mondja Sara Oliver, a Frutas y Hortalizas de Fontellas (FHF) menedzsere. A cég éves szinten 160-200 hektáron állít elő brokkolit mintegy 3 tonna mennyiségben, a karfiolt kb. 80 hektárról takarítják be nagyjából 1,9 tonna mennyiségben. Tavaly brokkoliból csak 2 tonnát tudtak leszedni, az idei szezon ennél is rosszabb lesz. „A brokkoli nagy részét október és február között szedjük. A kisebbik része a tavaszi ültetésekből május és június között vágható le” – magyaráz a szakember.

Elbírja az ár a költségeket

Az időjáráson kívül a termelési költségek emelkedése is aggasztja a cégvezetést. Megnyugtató viszont, hogy a két zöldség iránt az áremelkedés ellenére is élénk kereslet mutatkozik a piacon. „Igyekszünk diverzifikálni az értékesítési csatornáinkat is. Termékeinket nagykereskedőknek (hűtőházaknak, konzervgyáraknak) és a nagybani piacoknak is áruljuk (Madrid, Barcelona, Bilbao), de kis cégeknek is szállítunk. Exportálunk az Egyesült Királyságba is, ahol az eladások nagyon megugrottak idén.” Tavaly létrehozták az FHF ECO leányvállalatukat, ez az ökológiai gazdaságokból származó termékek kereskedelmével foglalkozik. A tavalyi évet egy új csomagolósor beszerelésére is kihasználták, így a brokkoli már darabonként fóliázva kerül a boltokba.

Lásd kapcsolódó cikkünket: Ezer forint egy kiló brokkoli.