Franciaország közel 50 év után először zárhatja deficittel agrár-külkereskedelmi egyenlegét. Az ágazati szereplők szerint ennek fő oka a borászati termékek exportjának visszaesése a vámháború miatt, valamint az importált kakaó és kávé árának elszabadulása. Mások szerint nem ennyire egyszerű a képlet.

48 éven át mindig kereskedelmi többlettel zártak
A francia élelmiszeripar az ország egyik húzóágazata, amely az Európai Unió legnagyobb mezőgazdasági termelési bázisára támaszkodik. Azonban az EU-n belüli és kívüli egyre erősödő verseny folyamatosan erodálja Franciaország pozícióit, ami növeli a gazdálkodók ellenérzéseit a kereskedelmi egyezményekkel szemben – így például a dél-amerikai Mercosur-megállapodással szemben is.
A francia agrártermékek külkereskedelmi többlete tavaly 4,9 milliárd euróra esett vissza, ami az 1980-as évek óta a legalacsonyabb érték volt. A 2024. évi gyenge gabonatermés után idén tovább romlott a helyzet: 2025 januárja és szeptembere között az egyenleg már 351 millió euró mínuszt mutat – derült ki a francia agrárminisztérium által ismertetett vámadatokból.
„Eléggé sokkoló látni, ahogy hónapról hónapra romlik a kereskedelmi egyenlegünk” – mondta Thierry Pouch, a francia agrárkamarák szövetségének közgazdásza, emlékeztetve arra, hogy Franciaország 1978 óta folyamatos agrár-élelmiszeripari többletet ért el. „Tanulnunk kellene az olyan országoktól, mint Spanyolország, különben nehéz helyzet vár ránk a piacon.”
Az idei bő termés sem tüntette el a hiányt
A jóval kedvezőbb idei termés nyár óta újra fellendítette a gabonaexportot, ám ez sem volt elegendő ahhoz, hogy Franciaország elkerülje a szeptemberi deficitet. Ehhez hozzájárult a kakaó- és kávéimport árrobbanása, valamint a bor- és szeszesital-export visszaesése az amerikai és kínai vámok miatt. A francia termelők azonban kezdik elveszíteni azt a reményt, hogy ezek a hatások csak átmenetiek. Úgy tűnik, az országot jellemző bürokrácia és a magas termelési költségek tartósan versenyhátrányt okoztak számukra.
Eközben Franciaország exportstratégiáján is lenne mit javítani – fogalmazott Jean-Paul Torris, az élelmiszeripari szövetség (ANIA) nemzetközi tanácsadója. Szerinte Spanyolország és Olaszország jó példát mutatnak, hiszen tudatosan és szervezetten építették fel külföldi élelmiszeripari marketingjüket.
MezőHír Tudástár: Francia agrárkereskedelmi deficit – Franciaország 48 év után először mutat agrár-külkereskedelmi hiányt, amit a bor- és szeszesital-export visszaesése, valamint a dráguló kakaó- és kávéimport erősít.

