JCB-újdonságok bemutatója Mezőkövesden

Írta: MezőHír-2022/11. lapszám cikke - 2022 november 12.

2022. szeptember 16-án rendezték meg Mezőkövesden a JCB és KITE Zrt. közös szervezésű vevőtalálkozójával egybekötött gépbemutatóját. A Matyó Agrártermelő Zrt. területén 5 állomáson egy gyári oktatócsapat segítségével 18 gépet vonultattak fel, szerepelt a JCB mezőgazdasági termékvonalának teljes kínálata. Cikkünkben a két legfontosabb újdonságot mutatjuk be részletesebben.

JCB

542-70 AGRI Pro: a LOADALLSOROZAT EDDIGI LEGGYORSABB ÉS LEGERŐSEBB TAGJA

A teleszkópos rakodó a vállalat eddigi leggyorsabb és legerősebb modellje. Az 542-70 AGRI Pro modellben egyedülálló kombinációját találjuk a kiváló motorteljesítménynek, nyomatéknak, gyorsulásnak, végsebességnek és hidraulikus teljesítménynek, ezáltal az új modell a teljesítmény és termelékenység új szintjét képviseli a gazdaságban, a földeken és közúton egyaránt.

Az AGRI Pro maximális emelési teljesítménye 4,2 tonna, maximális emelési magassága 7,01 m 2,75 tonnás teherbírás mellett. Az új Loadall 542-70 AGRI Pro 173 lóerős (129 kW) teljesítménnyel büszkélkedhet. Ez azt jelenti, hogy az új modell 24 lóerővel nagyobb teljesítményű, mint a jelenlegi legerősebb JCB-modellek, és a maximális kimenő nyomaték – 690 Nm 1500 1/min fordulatszámon – 15%-kal magasabb. Mindez a DualTech VT váltó hidrosztatikus meghajtóelemével kombinálva 22%-kal nagyobb vonóerőt eredményez tömör tehéntrágyába merítéskor, illetve gabona vagy cukorrépa nagy térfogatú kanállal való emelésekor.

A Loadall 542-70 AGRI Pro modellben megtaláljuk a JCB egyedi, kiváló teljesítményű DualTech VT hidromechanikus sebességváltójának új, nagy sebességű verzióját is, amely22 km/h-ig biztosítja a hidrosztatikus hajtás precíz és progresszív vezérlését, a hatékony, közvetlen mechanikus hajtás pedig az eddigi 40 km/h helyett50 km/h-s végsebességet tesz lehetővé.

A nagyobb teljesítmény és sebesség kezeléséhez az új, hidraulikus fékrendszerben külön körök tartoznak a nagyobb teherbírású tízcsavaros első és hátsó kerékagyakhoz, a fékrendszer így megfelel a közúton közlekedő mezőgazdasági járművek európai T1b traktor-típusjóváhagyásának, míg a pótkocsilégfék gyári opció.

Az AGRI Pro közúton hátsókerék-meghajtással működik a maximális vontatási teljesítmény és stabilitás érdekében, de fékezéskor automatikusan négykerék-meghajtásra vált, hogy a legkisebb féktáv érdekében az abroncsok a lehető legnagyobb felületen érintkezzenek a burkolattal.

A helyszínre érve a gépkezelő kihasználhatja a DualTech VT váltó Eco és Power beállításainak előnyeit, használhatja a Flex üzemmódot a motor és a haladási sebesség vezérlésének elválasztásához a pedállal való könnyű irányítás érdekében, és dolgozhat alacsony sebességnél úgy, hogy közben a motor fordulatszáma elegendő a hidraulikus meghajtású eszközök működtetéséhez.

Anyagmozgatásnál és rakodásnál a kezelő a Loadall 542-70 AGRI Pro nagyobb kapacitású hidraulikacsomagját tudja kihasználni. Ennek része a 72 cm3-es axiáldugattyús szivattyú, amely 160 liter/perces, a korábbinál 14%-kal nagyobb teljesítményével biztosítja a joystickkal adott utasításokra való gyors reakciót. Különösen igaz ez akkor, amikor egyszerre több funkció van használatban, például egyszerre történik a kanál merítése és a gém emelése.

A JCB Smart Hydraulics technológia más elemei is megtalálhatók az új modellben: regeneratív munkahengerek, amelyekkel a gém süllyesztése és visszahúzása gyorsabb, ezáltal a rakodási ciklus lerövidül; a gémvisszahúzó és emelő munkahengerek löketvég-csillapítása; a kanál vagy a villa automatikus rázása, hogy a tapadásra hajlamos anyagokat eloszlassa, illetve hogy segítse a forgács, fűrészpor és hasonló anyagok kontrollált adagolását almozáskor, minimális irányítás mellett.

JCB FASTRAC „ICON” SOROZAT, RENGETEG ÚJ TECHNOLÓGIAI MEGOLDÁSSAL

A JCB bemutatta az új Fastrac 4000 és 8000 sorozat traktorait, amelyeknek teljesen új elektronikája kiemelkedő teljesítményt és kényelmet biztosít, és a kezelők soha nem látott szabadságot élvezhetnek a gépek irányításában.

A 175–348 lóerős (133–260 kW) Fastrac modellekben megtaláljuk az új iCON konzolt a kartámaszban, illetve egy érintőképernyőt, amely kiváló rugalmasságot biztosít a vezérlési funkciók hozzárendelésében és a kezelő rendelkezésére álló információkban. Az új sebességváltási stratégia kiemelkedően hatékonnyá teszi a hajtásláncot, valamint kivételes kényelmet biztosít a kezelőnek. A traktorok teljesen integrált ISOBUS-rendszerrel, valamint GPS-alapú automatikus kormányzással is elérhetők, és olyan vezérlőalkalmazásokkal rendelkeznek, amelyek mellett alig van szükség további kijelzőkre.

iCON kartámaszkonzol

Az új Fastrac iCON modellek lelke az új elektronikai rendszer, amely számos modern technológiai funkció teljes integrálását teszi lehetővé az alap- vagy a választható felszereltség részeként.

JCB
Nigel Talbot-Smith, a JCB mezőgazdasági üzletfejlesztési igazgatója az egyik új Fastrac modell bemutatásánál

A fejlesztés legszembetűnőbb eleme az üléshez rögzített, kartámaszban elhelyezett új iCON konzol és a 12 hüvelykes, színes érintőképernyő, amelyet a könnyű láthatóság érdekében a vezérlők elé lehet helyezni, illetve el lehet mozdítani oldalra, így biztosítva a lehető legjobb kilátást a Fastrac óriási szélvédőjén keresztül.

A konzol részei: az új menesztőjoystick, melynek gombjai szabadon konfigurálhatók attól függően, hogy melyik fontos traktorfunkciót kell ellátni; új ledes megvilágítású hidraulikus szelepvezérlő kapcsolók; kiegészítő joystick egyéb hidraulikus és traktorfunkciók vezérléséhez, valamint kézre eső menüvezérlőgombok az érintőképernyő alternatívájaként.

A hidraulikus funkciók szabadon hozzárendelhetők a fő joystick 5 gombjához, illetve egy négyirányú, kiegészítő joystick 4 gombjához és billenőkapcsolójához: színes LED-háttérvilágítás jelzi, melyik hidraulikus szelep melyik vezérlőhöz van hozzárendelve.

A JCB új, nagy felbontású, 12 hüvelykes érintőképernyő-rendszere 5 képernyőn mutatja a legfontosabb adatokat egyértelmű, áttekinthető grafikonokkal. A kezdőképernyő elrendezése ismerős lesz a Fastrac korábbi felhasználói számára.

Érintéssel egy részletesebb képernyő nyílik meg, ahol elérhetők az akár hat első/hátsó elektromos hidraulikaszelep beállításai; két másik képernyő a jármű állapotára vonatkozó alapvető információkat mutatja, távoli kameraképet és egy ISOBUS 2 univerzális terminálképernyőt; az ötödik képernyő a JCB műholdas irányításához és a precíziós gazdálkodás opcióihoz kapcsolódik.

A JCB Headland Turn Assist táblavégi fordulássegítő most akár 50 egyedi sorozatot tartalmaz, egyenként akár 50 lépéssel, megkönnyítve a kezelő munkáját a különféle szántóföldi munkák során.

A kezelő előtt egy új, 7 hüvelykes, teljesen digitális műszerfal található, ahol leolvasható a sebesség és a motor fordulatszáma, valamint a jármű állapotára vonatkozó legfontosabb információk.

Sebességváltási lehetőségek

Az új terhelésszabályzós sebességváltó a gépkezelő által beállított végsebességet alapul véve folyamatosan szabályozza a motorfordulatszámot az optimális teljesítmény és a legjobb fogyasztás érdekében.

További kényelmet jelent, hogy mostantól nem kell előre választani a joystickkal, illetve a pedállal való vezetési mód között, ugyanis ez a váltás automatikusan megtörténik, amikor a kezelő a két vezérlő egyikét használja. Egy egyedülálló funkciónak köszönhetően a kezelő pedig választhat kétféle joystick sebességvezérlés között is.

Kényelem a kezelő számára

A modellekben új, teljesen automatikus, továbbfejlesztett klímarendszer található, amely figyeli a külső hőmérsékletet és a fülkehőmérséklet, így a rendszer gyorsan és hatékonyan tud reagálni a változó körülményekre, és mindig kellemes munkakörnyezetet biztosít.

Több lett a tárolóhely, a kezelő jobb oldalán egy tárolótálca és egy pohártartó található, a kartámaszba tárolórekesz került, és a tágas Command Plus fülke hátuljában hálós tartók, az ülés alatt pedig fiók vagy hűtőláda szolgálja a kényelmet.

A kiváló műszaki jellemzőkkel bíró, fűthető és hűthető légrugós ülés kiemelkedő kényelmet biztosít, és a Field Pro és az új Pro Line opcionális csomagokban rendelhető meg.

Ez utóbbi akkor érhető el, ha a traktort mellső 3 pont függesztőszerkezettel is felszerelik, és számos kényelmi funkciót biztosít a fülkében.

Fodor Mihály