▼Hirdetés

▼Hirdetés

Véget ér a lengyel csoda?

Írta: Szerkesztőség - 2025 október 15.

Hanyatlik a lengyel feldolgozóipar: egyre kevesebbet termel egyre magasabb költségek mellett, és egyre kevésbé versenyképes a nemzetközi piacokon – derül ki a Lengyel Központi Statisztikai Hivatal számaiból.

alma feldolgozóipar
Fotó: Shutterstock

A FruitVeB cikke lengyel oldalakra hivatkozva válságos állapotúnak írja le a lengyel feldolgozóipart. Ezt azzal indokolja, hogy a termelési költségek túlságosan emelkedtek. Ennek nyomán már megindult az üzemek bezárása, míg mások úgy próbálnak fennmaradni, hogy csökkentik a hazai alapanyagok feldolgozását és azt olcsó importtal pótolják.

A Lengyel Központi Statisztikai Hivatal (GUS) adatai szerint a 2025-ös év első nyolc hónapjának adatai alapján

  • a pürék és sűrítmények gyártása 27%-os csökkenést szenvedett el,
  • a gyümölcslevek gyártása 19%-kal,
  • a savanyúságoké 18%-kal,
  • a lekvároké szintén 18%-kal,
  • míg a fagyasztott zöldségeké 5%-kal csökkent.

Kivételt jelent az általános hanyatlás alól a fagyasztott gyümölcsök előállítása, ami 10%-kal növekedett.

A gyümölcslevek, pürék és lekvárok piacán már 2025 elején kedvezőtlen folyamatok indultak el, míg a fagyasztott zöldségek esetében a tavaszi hónapok még stabilnak tűntek, azonban a nyár folyamán visszaesés következett be. Ez a trend azóta is tart. Az őszi betakarítási időszakban a kínálat hagyományosan a legmagasabb, a feldolgozóipari kereslet mégis drasztikusan csökkent.

A témában írt legutóbbi cikkünk még a sikerekről szólt: Ez áll a lengyel siker mögött.


MezőHír Tudástár: lengyel feldolgozóipar hanyatlása – a Lengyel Központi Statisztikai Hivatal szerint 2025 első nyolc hónapjában a pürék, gyümölcslevek és savanyúságok gyártása 18–27%-kal csökkent, miközben a költségek nőttek. Csak a fagyasztott gyümölcsök termelése tudott bővülni.

▼Hirdetés

▼Hirdetés

Mezőhír
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.