A gabonák után második legfontosabb exportbevételi forrásunk az állateledel, amivel rajta vagyunk a világ top-10-es ranglistáján. A szektorban rejlő potenciál a növénytermesztők piaci kilátásaira is hatással van.
Hol vagyunk mi ezen a piacon?
Egy átlagos kutyatáp 20–30%-ban tartalmaz állati eredetű összetevőket (hús, belsőség, zsír, csont- és vérlisztek), de nagyobb részt gabonafélékből áll, emellett vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmaz. A magyar állateledel-export elsősorban a bőséges gabonatermés okán a 8. helyet foglalta el a világ toplistáján 2023-ban. Kivitelünk az elmúlt öt évben megnégyszereződött, az előrejelzések szerint 2028-ra az export mennyisége elérheti a 678 millió kilogrammot. Fő piacunk Románia, de mögötte szinte fej fej mellett szerepel Németország, Lengyelország, Francia- és Olaszország.
Miért érdekes az arab piac?
Szaúd-Arábia kisállateledel-piaca folyamatosan, a mennyiséget tekintve évi 3-4%-kal növekszik, ami új exportlehetőségeket kínál az európai gyártók számára. Az előrejelzések szerint 2028-ra már 12,2 millió kilogramm pet foodra lehet szüksége az arab királyságnak. Ez magyar szemmel nézve nem sok, de a fejlődési potenciál jelentős. Az USDA legfrissebb jelentése szerint a szaúdiak 2024-ben 25%-kal (!) költöttek többet import termékek beszerzésére, mint 2023-ban. Legfőbb forrásaik fej fej mellett Thaiföld és az EU (főként Franciaország).
Ennek oka a társadalmi normák változása. A kutya és a macska háziállatból házi kedvenccé vált, már be-beléphetnek az arab otthonokba, sőt, a kistestű kutyák a metró kivételével már a tömegközlekedési eszközökre is felkerülhetnek – kizárólag szállító dobozban. 2023 novembere előtt még ez is elképzelhetetlen volt.
Speciális igények
A változással együtt az arabok is egyre többet költenek igényes állateledelekre. Főként a száraz tápok dominálják a kínálatot. A természetes összetevőket tartalmazó, jó minőségű termékek iránti kereslet növekszik, ahogy a hipoallergén és egyéb funkcionális eledelek is keresettebbé váltak. Az USDA jelentés arra int, hogy annak a gyártónak, aki meg akar jelenni ezen a muszlim piacon, tekintetbe kell vennie a vallási-kulturális előírásokat.
Kerülni kell a „tisztátalan” sertéstermékeket a gyártás során, szintén el kell felejteni a vérliszteket, és előnyös, ha a hús tanúsított halal vágásból származik. Az értékesítés során célszerű együttműködni helyi forgalmazókkal és állatorvosi hálózatokkal. A piacra lépés során figyelembe kell venni a Szaúdi Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatóság (SFDA) szigorú szabályozásait.
Miért drukkoljunk az állateledel-gyártóknak?
Növénytermesztőként az állateledelek magas gabonaarányába érdemes belekapaszkodnunk. Az etanoliparnak hamarosan egyszerre lesz küzdenivalója a Mercosur-egyezmény miatt beáramló importtal és a hazai kukoricatermesztés visszaszorulásával. A takarmány- és állateledelgyártás viszont dinamikusan fejlődik, és egyre fontosabb partnere lehet a hazai gabonatermesztőknek.