fbpx

Tanácsok az ideális mezőgazdasági pótkocsi kiválasztásához

Írta: MezőHír-2024/12. lapszám cikke - 2024 december 23.

A szállítóeszközpark kialakításakor és a tagjai kiválasztásakor számos különböző munkakörülményt, illetve feltételt kell szem előtt tartani. Mérlegelni kell számos funkciót, át kell gondolni a mezőgazdasági pótkocsival szembeni elvárásainkat. A szállítójármű beszerzése egy hosszú távú befektetés, így különösen fontos, hogy a kiválasztott pótkocsi hosszú élettartamú és költséghatékony legyen. Cikkünkben összegyűjtöttük a legáltalánosabb szempontokat, amelyeket ajánlott figyelembe venni a pótkocsi beszerzésekor.

Egy hagyományos forgózsámolyos vagy vonórúd-terheléses, két, illetve három irányba billenthető felépítményű mezőgazdasági rendeltetésű, ömlesztettanyag-szállító pótkocsi-felépítmény kialakítása abból a szempontból is fontos lehet, hogy mennyire legyen univerzális a jármű. Az oldalfalak és a magasítók eltávolításával könnyen átalakítható legyen rakfelületes áruszállító pótkocsivá, bálák vagy big-bag zsákok szállításához. Ha ennél univerzálisabb alkalmazhatóságú pótkocsira van a szükség, akkor már a cserélhető hátfalas, letolófalas, illetve láncos kaparóléces ürítési rendszerű konstrukciók vagy a legdrágább cserefelépítményes rendszerű pótkocsik jöhetnek számításba.

Case IH Magnum traktor Brantner pótkocsit húz
Fontos a szállítási távolságok aránya (Fotó: Horizont Media)

Az első és legfontosabb szempont a vontató

Mindent ahhoz kell méreteznünk, hogy mekkora motorteljesítményű az erőgépünk, de ez önmagában kevés, mert ugyanilyen fontos a tömeg/teljesítmény aránya. Ha ezzel tisztában vagyunk, mérjük fel, milyen konstrukciójú vonószerkezettel, illetve hidraulikus csatlakozással van szerelve, ezekből hány pár van, és mekkora mértékű az olajszállítási, illetve hidraulikaolajtartály-kapacitása. Míg régebben csak pneumatikus fékrendszerrel szerelt erőgépek voltak itthon, ma már sok a hidraulikus fékkel szerelt mezőgazdasági vontató, így erre is figyeljünk a pótkocsi specifikációjánál. Ami talán a hazai környezetben a legfontosabb az, hogy a traktor forgalmi engedélyébe mi van bejegyezve! Mekkora maximum össztömegű vontatmányt vontathat az erőgép, és mekkora megengedett legnagyobb sebességgel.

Metaltech Pótkocsi
Az alapkonstrukciót meghatározza, hogy mennyire legyen a pótkocsi univerzális
(fotó: metaltech.com.pl)

Milyen anyagokat, mekkora arányban szeretnénk szállítani?

Tekintsük át egy egész éves intervallumban, milyen anyagokat, terményeket mekkora arányban szeretnénk szállítani a leendő járművel. Ez leginkább a térfogat/tömeg arány miatt fontos, amely szoros összefüggésben van azzal, hogy adott össztömegen belül mekkora raktérkapacitású pótkocsira van szükség. Eltérő raktérkapacitás/össztömeg arányú szállítóeszközt igényel a szecskázott szálas és tömegtakarmány, illetve a gumós termények vagy az ömlesztett termények, anyagok szállítása.

Utak, távolságok, helyszínekés rakodás

Főleg a gumiabroncs-specifikáció, kerékméret, illetve a futómű-felfüggesztés, lengéscsillapítás és az alvázkonstrukció kiválasztása szempontjából nagyon fontosak a szállítási távolságok és azok aránya, illetve a kiépített út/földút aránya a szállítási útvonalakon belül. Amennyiben a szántóterületen is sokat fog haladni a pótkocsi, akkor még szorosan kötődik ehhez, hogy a terület milyen talajú, illetve mennyire sűrűek a nedves, csapadékos időszakok. A felépítmény konstrukciója szempontjából is nagyon fontos a pótkocsi megrakodásának módja. Mekkora mértékben lesz szállítószalagos, előkészítő garatos vagy rakodógéppel történő a rakodás. Ez a tényező leginkább a rakodási magasság paraméterei miatt fontos, hiszen mind az előkészítő tartálynál, mind pedig a rakodógépeknél behatárolt a rakodási magasság. Amennyiben zömmel betakarítógépeket szolgál ki a szállítóeszköz, ott már tágabb lehetőségek vannak, de ott is előfordulnak határt szabó tényezők.

Farmtech pótkocsi átrakócsigával
Szintén lényeges, hogy milyen gyakran kell a pótkocsit a szántóterületen alkalmazni
(fotó: Pataki László)

Egyéb méretbeli speciális feltételek is előfordulhatnak, amikre figyelnünk kell. Ilyen például a zárt térben történő rakodás, vagy az ilyen helyre való be- és kihajtás. Fontos a raktárajtó magassága, illetve az épület, helyiség vagy raktár belmagassága, ahová a pótkocsinak be kell hajtania. Kell-e ezeken a helyeken kirakodni a pótkocsit, hiszen ez már maga az ürítési rendszer kiválasztását (billentés, láncos kaparóléces lehordás, hevederes vagy letolófalas ürítés) is befolyásolja.

Gyártástechnológia

A legkényesebb téma a gyártás minősége és a beépített alkatrészek származása. Nagyon sok európai pótkocsigyártó azzal próbál versenyképes maradni, hogy a gyártástechnológián, illetve a beépített alkatrészek minőségén spórol. Ezek egy konstrukciónál elsőre nem látványos különbségek, de egy szakavatott szem már érzékeli ezeket a jellemzőket. Ha hosszú élettartamú és megbízható pótkocsit szeretnénk vásárolni, akkor a munkakörülmények mellett ez az, ami döntően meghatározó, és együtt kell kezelni akkor, amikor az árversenyre kerül a sor. Vegyük gondosan szemügyre a jármű vázának és felépítményének hegesztéseit.

hegesztés
A gyártástechnológián nagyon sok múlik (fotó: metaltech.com.pl)

Azonnal fel fog tűnni, hogy a hegesztések egyenletesen és szabályosan, robothegesztéssel, ellenőrzött, tanúsítvánnyal minősített gyártásban vagy kézi hegesztéssel, kisipari módszerekkel, változó odafigyeléssel készültek. Ha már a szerkezeti részeknél tartunk, ezzel szorosan összefügg, hogy a kocsi felépítménye milyen vastagságú lemezből készült, és az alváz főtartóinak és keresztmerevítőinek a keresztmetszete, illetve anyagvastagsága mekkora. A kedvezőbb árú kocsiknál előfordulhat, hogy vékonyabb lemezből készülnek, és nem viselik jól az ütéseket, hamar deformálódnak. A vázszerkezet csavarodási szilárdsága szintén fontos, bár ez nagyban függ az alváz anyagminősége mellett a konstrukciós felépítéstől is.

Pótkocsi tengely
Egy pótkocsi felszereltsége az opciós listáról az adott igényekhez igazítható (fotó: metaltech.com.pl)

Beszállítók

Napjainkban a járműgyártók zöme nagyon sok külső beszállítótól származó alkatrész épít be, és már nagyon kevés saját gyártású termék kerül a pótkocsiba. Van olyan gyártó, ahol csak az alvázat készítik a gyárban, a többi vásárolt elem. Így nagyon fontos szempont, hogy a beépített elemek, alkatrészek, egységek honnan származnak, mely beszállítók termékei. Ismert, nagy múltú, minősített beszállítók minőségi alkatrészeiről van-e szó, vagy kevésbé ismert beszállítók alkatrészeit építik be a járműbe. Különösen a hidraulika, a fékrendszer, a keréktengelyek, kerékfelnik és gumik gyártója kiemelten fontos. Itt nemcsak a megbízhatóságra és az élettartamra kell gondolni – bár önmagában az is lényeges –, de egyszer minden elhasználódik, és akkor számít majd, hogy mennyire lesz egyszerű a pótalkatrészek cseréje, pótlása, illetve beszerzése.

Pótkocsi tengely
Sokat számít, hogy kik az alkatrész-beszállítók (fotó: metaltech.com.pl)

Egy kevésbé ismert járműalkatrész-gyártó kisebb vállalkozás – pláne ilyen válsággal küzdő időszakban – hamar megszűnhet, és akkor a típusspecifikus alkatrészek pótlása sokkal nehezebbé válik. Ezt szem előtt tartva, a pótkocsik között válogatva érdemes olyan járművet választani, amelybe nagy múlttal rendelkező, széles körben elismert gyártó alkatrészei kerültek beépítésre. Persze sokan mondhatják – pláne a jelenlegi környezetben –, hogy ez sem feltétlen garancia a későbbi biztos forrású alkatrészellátásra, de megnyugtatóbb, ha a termék kiválasztásánál ezt is megfelelő súllyal figyelembe vesszük.

Természetesen a fentiekben csak a legfontosabb és a legáltalánosabb szempontokat soroltuk fel, de még számos más körülményt is érdemes mérlegelni, amikor mezőgazdasági pótkocsit választunk. Ezt még inkább alátámasztja az tény, hogy a gyártók már kiegészítő felszerelések széles választékát kínálják opcióban a termékeikhez, így egyes típusok könnyen az adott körülményekhez igazíthatók.

Farkas Imre