A szállítóeszközpark kialakításakor és a tagjai kiválasztásakor számos különböző munkakörülményt, illetve feltételt kell szem előtt tartani. Mérlegelni kell számos funkciót, át kell gondolni a mezőgazdasági pótkocsival szembeni elvárásainkat. A szállítójármű beszerzése egy hosszú távú befektetés, így különösen fontos, hogy a kiválasztott pótkocsi hosszú élettartamú és költséghatékony legyen. Cikkünkben összegyűjtöttük a legáltalánosabb szempontokat, amelyeket ajánlott figyelembe venni a pótkocsi beszerzésekor.
Egy hagyományos forgózsámolyos vagy vonórúd-terheléses, két, illetve három irányba billenthető felépítményű mezőgazdasági rendeltetésű, ömlesztettanyag-szállító pótkocsi-felépítmény kialakítása abból a szempontból is fontos lehet, hogy mennyire legyen univerzális a jármű. Az oldalfalak és a magasítók eltávolításával könnyen átalakítható legyen rakfelületes áruszállító pótkocsivá, bálák vagy big-bag zsákok szállításához. Ha ennél univerzálisabb alkalmazhatóságú pótkocsira van a szükség, akkor már a cserélhető hátfalas, letolófalas, illetve láncos kaparóléces ürítési rendszerű konstrukciók vagy a legdrágább cserefelépítményes rendszerű pótkocsik jöhetnek számításba.
Az első és legfontosabb szempont a vontató
Mindent ahhoz kell méreteznünk, hogy mekkora motorteljesítményű az erőgépünk, de ez önmagában kevés, mert ugyanilyen fontos a tömeg/teljesítmény aránya. Ha ezzel tisztában vagyunk, mérjük fel, milyen konstrukciójú vonószerkezettel, illetve hidraulikus csatlakozással van szerelve, ezekből hány pár van, és mekkora mértékű az olajszállítási, illetve hidraulikaolajtartály-kapacitása. Míg régebben csak pneumatikus fékrendszerrel szerelt erőgépek voltak itthon, ma már sok a hidraulikus fékkel szerelt mezőgazdasági vontató, így erre is figyeljünk a pótkocsi specifikációjánál. Ami talán a hazai környezetben a legfontosabb az, hogy a traktor forgalmi engedélyébe mi van bejegyezve! Mekkora maximum össztömegű vontatmányt vontathat az erőgép, és mekkora megengedett legnagyobb sebességgel.
Milyen anyagokat, mekkora arányban szeretnénk szállítani?
Tekintsük át egy egész éves intervallumban, milyen anyagokat, terményeket mekkora arányban szeretnénk szállítani a leendő járművel. Ez leginkább a térfogat/tömeg arány miatt fontos, amely szoros összefüggésben van azzal, hogy adott össztömegen belül mekkora raktérkapacitású pótkocsira van szükség. Eltérő raktérkapacitás/össztömeg arányú szállítóeszközt igényel a szecskázott szálas és tömegtakarmány, illetve a gumós termények vagy az ömlesztett termények, anyagok szállítása.
Utak, távolságok, helyszínekés rakodás
Főleg a gumiabroncs-specifikáció, kerékméret, illetve a futómű-felfüggesztés, lengéscsillapítás és az alvázkonstrukció kiválasztása szempontjából nagyon fontosak a szállítási távolságok és azok aránya, illetve a kiépített út/földút aránya a szállítási útvonalakon belül. Amennyiben a szántóterületen is sokat fog haladni a pótkocsi, akkor még szorosan kötődik ehhez, hogy a terület milyen talajú, illetve mennyire sűrűek a nedves, csapadékos időszakok. A felépítmény konstrukciója szempontjából is nagyon fontos a pótkocsi megrakodásának módja. Mekkora mértékben lesz szállítószalagos, előkészítő garatos vagy rakodógéppel történő a rakodás. Ez a tényező leginkább a rakodási magasság paraméterei miatt fontos, hiszen mind az előkészítő tartálynál, mind pedig a rakodógépeknél behatárolt a rakodási magasság. Amennyiben zömmel betakarítógépeket szolgál ki a szállítóeszköz, ott már tágabb lehetőségek vannak, de ott is előfordulnak határt szabó tényezők.
Egyéb méretbeli speciális feltételek is előfordulhatnak, amikre figyelnünk kell. Ilyen például a zárt térben történő rakodás, vagy az ilyen helyre való be- és kihajtás. Fontos a raktárajtó magassága, illetve az épület, helyiség vagy raktár belmagassága, ahová a pótkocsinak be kell hajtania. Kell-e ezeken a helyeken kirakodni a pótkocsit, hiszen ez már maga az ürítési rendszer kiválasztását (billentés, láncos kaparóléces lehordás, hevederes vagy letolófalas ürítés) is befolyásolja.
Gyártástechnológia
A legkényesebb téma a gyártás minősége és a beépített alkatrészek származása. Nagyon sok európai pótkocsigyártó azzal próbál versenyképes maradni, hogy a gyártástechnológián, illetve a beépített alkatrészek minőségén spórol. Ezek egy konstrukciónál elsőre nem látványos különbségek, de egy szakavatott szem már érzékeli ezeket a jellemzőket. Ha hosszú élettartamú és megbízható pótkocsit szeretnénk vásárolni, akkor a munkakörülmények mellett ez az, ami döntően meghatározó, és együtt kell kezelni akkor, amikor az árversenyre kerül a sor. Vegyük gondosan szemügyre a jármű vázának és felépítményének hegesztéseit.
Azonnal fel fog tűnni, hogy a hegesztések egyenletesen és szabályosan, robothegesztéssel, ellenőrzött, tanúsítvánnyal minősített gyártásban vagy kézi hegesztéssel, kisipari módszerekkel, változó odafigyeléssel készültek. Ha már a szerkezeti részeknél tartunk, ezzel szorosan összefügg, hogy a kocsi felépítménye milyen vastagságú lemezből készült, és az alváz főtartóinak és keresztmerevítőinek a keresztmetszete, illetve anyagvastagsága mekkora. A kedvezőbb árú kocsiknál előfordulhat, hogy vékonyabb lemezből készülnek, és nem viselik jól az ütéseket, hamar deformálódnak. A vázszerkezet csavarodási szilárdsága szintén fontos, bár ez nagyban függ az alváz anyagminősége mellett a konstrukciós felépítéstől is.
Beszállítók
Napjainkban a járműgyártók zöme nagyon sok külső beszállítótól származó alkatrész épít be, és már nagyon kevés saját gyártású termék kerül a pótkocsiba. Van olyan gyártó, ahol csak az alvázat készítik a gyárban, a többi vásárolt elem. Így nagyon fontos szempont, hogy a beépített elemek, alkatrészek, egységek honnan származnak, mely beszállítók termékei. Ismert, nagy múltú, minősített beszállítók minőségi alkatrészeiről van-e szó, vagy kevésbé ismert beszállítók alkatrészeit építik be a járműbe. Különösen a hidraulika, a fékrendszer, a keréktengelyek, kerékfelnik és gumik gyártója kiemelten fontos. Itt nemcsak a megbízhatóságra és az élettartamra kell gondolni – bár önmagában az is lényeges –, de egyszer minden elhasználódik, és akkor számít majd, hogy mennyire lesz egyszerű a pótalkatrészek cseréje, pótlása, illetve beszerzése.
Egy kevésbé ismert járműalkatrész-gyártó kisebb vállalkozás – pláne ilyen válsággal küzdő időszakban – hamar megszűnhet, és akkor a típusspecifikus alkatrészek pótlása sokkal nehezebbé válik. Ezt szem előtt tartva, a pótkocsik között válogatva érdemes olyan járművet választani, amelybe nagy múlttal rendelkező, széles körben elismert gyártó alkatrészei kerültek beépítésre. Persze sokan mondhatják – pláne a jelenlegi környezetben –, hogy ez sem feltétlen garancia a későbbi biztos forrású alkatrészellátásra, de megnyugtatóbb, ha a termék kiválasztásánál ezt is megfelelő súllyal figyelembe vesszük.
Természetesen a fentiekben csak a legfontosabb és a legáltalánosabb szempontokat soroltuk fel, de még számos más körülményt is érdemes mérlegelni, amikor mezőgazdasági pótkocsit választunk. Ezt még inkább alátámasztja az tény, hogy a gyártók már kiegészítő felszerelések széles választékát kínálják opcióban a termékeikhez, így egyes típusok könnyen az adott körülményekhez igazíthatók.
Farkas Imre