Milyen az ideális pótkocsi a terményszállításhoz?

Írta: MezőHír-2020/10. lapszám cikke - 2020 október 26.

A mezőgazdasági anyagmozgatás-szállítás technológiájában szereplő technikai elemek kiválasztását számos tényező befolyásolja. Cikkünkben a terményszállításhoz ideális pótkocsi kiválasztási szempontjait gyűjtöttük egy csokorba.

Az ömlesztett anyagok szállítására alkalmas, nagy szállítási kapacitású mezőgazdasági pótkocsik kínálatát alapvetően három nagy csoportra oszthatjuk:

  1. A két-, illetve háromtengelyes, forgózsámolyos kormányzású, 2-3 oldalra billenthető felépítményű, zömmel közúti szállításra hivatott konstrukciók.
  2. A tandem-, tridem-, illetve quattrotengelyes, billenőteknős, illetve 2-3 oldalra billenhető felépítménnyel szerelt, támasztósúlyos, mezőgazdasági rendeltetésű pótkocsik.
  3. A tandem-, tridem-, illetve quattrotengelyes, támasztósúlyos, letolófalas ürítési rendszerrel szerelt felépítményű, mezőgazdasági rendeltetésű pótkocsik.

Itthon a hazai mezőgazdaságipótkocsi-állományt a rendszerváltás előtti nagyüzemi gazdálkodásban döntően a kéttengelyes, forgózsámolyos, 2-3 oldalra billenthető típusok uralták, s bár a hazai mezőgépipar újra és újra próbálkozott a korszerűbb egy-, illetve tandemtengelyes, hátra vagy három irányba billenthető, támasztósúlyos típusok bevezetésével, ezek sosem terjedtek el a forgózsámolyos modellekhez hasonló arányban. A szerkezetváltás óta eltelt három évtizedben a helyzet talán csak az utóbbi 5 évben kezdett változni, ami a támaszsúlyos pótkocsik jelentős választékbővülésének és a gazdák szemléletváltásának is köszönhető. Milyen lenne az ideális pótkocsi a mezőgazdasági terményszállításhoz? A talajt legkevésbé tömörítő, a földön biztosan mozgó, nehéz, nedves viszonyok között is azt biztosan elhagyni tudó, egy vontatóval a legnagyobb megengedett hasznos tömeget mozgató, a hazai „útviszonyokat” jól viselő, a terményt gyorsan, kényelmetlenség nélkül, maradéktalanul ürítő, leggyorsabban megtérülő jármű. Ebből a néhány mondatból már látszik, hogy olyan pótkocsit, amely az összes kritériumot maradéktalanul kielégíti, nem könnyű találni a választékban, de nem lehetetlen. A hazai gazdaságokban az elmúlt néhány évben fokozatosan teret nyer a logisztika fontosságának felismerése.

 

A forgózsámolyos, kéttengelyes konstrukciók előnye, hogy járműszerelvénybe összekapcsolva is alkalmazhatók
1. kép. A forgózsámolyos, kéttengelyes konstrukciók előnye, hogy járműszerelvénybe összekapcsolva is alkalmazhatók

Háromtengelyes, mezőgazdasági körülményekre fejlesztett, légrugós hátsótengelyfelfüggesztésű, forgózsámolyos pótkocsi
2. kép. Háromtengelyes, mezőgazdasági körülményekre fejlesztett, légrugós hátsótengelyfelfüggesztésű, forgózsámolyos pótkocsi

 

A nagy teljesítményű betakarítógépek kihasználtsága, beruházási értékük megtérülése függ a folyamatos zökkenőmentes kiszolgálásuktól; ezt egyre több gazda felismeri, és így alakítja ki a szállítási technológia technikai hátterét. A támaszsúlyos, alacsony nyomású radiálabroncsokkal felszerelt, hátrafelé ürítő, korszerű lengéscsillapítású, kormányzott vagy kényszerkormányzott tengelyekkel, rugózott vonórúddal rendelkező szállítójárművek száma folyamatosan növekszik.

Az adott terményszállítási feladathoz a megfelelő konstrukciójú szállítójármű kiválasztását számos feltétel és munkakörülmény befolyásolja. Első és legfontosabb, hogy közvetlenül ki kell szolgálni a betakarítógépet a pótkocsival, vagy egy gyűjtő-átrakó jármű közbeiktatásával kerül feltöltésre terménnyel a pótkocsi. A betakarításkor több esetben nehezebb terepviszonyok között kell megközelíteni a betakarítógépet a termesztési területen, így ebben az esetben az alacsony nyomású abroncsokkal szerelt, tandem- vagy tridemtengelyes, nagy raktérfogatú, lengéscsillapított vonórúddal vontatható, támasztósúlyos mezőgazdasági pótkocsik az ideálisak. Felépítésüket tekintve elmondható, hogy robusztus vázszerkezetüket, nagy igénybevételt is elviselő felépítményüket kifejezetten a mezőgazdasági szállítás mostoha körülményeire tervezték. Össztömegük egy jelentős részét a traktor hátsó tengelyére terhelik, így az erőgép vonóerő-kifejtése és a szerelvény súlyelosztása is kedvezőbb. Mezőgazdasági kivitelű, talajkímélő abroncsaikkal még nagy össztömeg mellett is kisebb talajtömörödést okoznak, mint a magas nyomású kerekekkel szerelt forgózsámolyos versenytársaik. Vázmagasságuk és a rakfelület talajtól mért távolsága is alacsonyabb, így stabilabban, biztonságosabban birkóznak meg a mély keréknyomokkal tűzdelt területeken való haladással is. A leadóhelyre vagy szűk magtárakba történő manőverezésben is verhetetlenek, hiszen a tolatás velük egyszerűbb, és a hátsó tengely kényszerkormányzásának köszönhetően a fordulásban sem okoz gondot a tandem-, illetve tridemtengely. Felépítményszerkezetük alakja, kiképzése is azt segíti elő, hogy a legkülönbözőbb ömlesztett szemes, gumós termények, silótakarmányok, illetve mezőgazdasági melléktermékek ürítése is maradéktalanul megtörténjen. Felszereltség tekintetében is ezek a konstrukciók nyújtják a legszélesebb lehetőségeket, így az eltérő adottságú gazdaságok különböző felhasználási körülményeihez jól összeállítható a pótkocsi felszereltsége, a gumimérettől kezdve egészen a tengely, illetve vonórúd lengéscsillapításáig.

 

Billenőteknős, támasztósúlyos mezőgazdasági pótkocsi
3. kép. Billenőteknős, támasztósúlyos mezőgazdasági pótkocsi

A mai, nagy teljesítményű betakarítógépekhez igazodó raktérfogatú támasztósúlyos pótkocsi, munkában.
4. kép. A mai, nagy teljesítményű betakarítógépekhez igazodó raktérfogatú támasztósúlyos pótkocsi, munkában. Fotó: Simon Péter

 

Ha viszont a szállítójármű kiszolgálását gyűjtő-átrakó kocsi végzi, aminek köszönhetően keveset kell rossz terepviszonyok között haladni a pótkocsikkal, és nagyrészt kiépített műúton szállítjuk az átvevő-fogadó-helyre a terményt, akkor a forgózsámolyos, billenőplatós modellek alkalmazása is jó választás lehet. Azt az előnyt nem lehet elvenni tőlük, hogy forgózsámolyos mellsőtengely-kormányzásuknak köszönhetően kanyarodási képességük sokkal jobb, és megfelelő vontatásiössztömeg-határú vontató erőgép esetén járműszerelvényként összekapcsolva két kocsi együtt is üzemeltethető. Billentési magasság szempontjából sincsenek úgy behatárolva, mint a hátrabillenthető felépítményű, tisztán mezőgazdasági kivitelű versenytársaik. A pótkocsigyártók a piaci igényekhez alkalmazkodva főleg a háromtengelyes forgózsámolyos változatokból kínálnak kifejezetten a nehéz mezőgazdasági munkakörülményekre alkalmas változatokat, nagy felfekvő felületű talajkímélő abroncsokkal, légrugós hátsótengely-felfüggesztéssel. A modellek nagy része általában variálható oldalfal-magasítással rendelkezik, így az adott térfogattömegű terményhez igazítható a raktérkapacitásuk, úgy, hogy az ne okozza a jármű túlterhelését. A letolófalas ürítési rendszerű mezőgazdasági pótkocsik, bár beszerzési árban a billenőplatós felépítményű versenytársaiknál magasabb szintet képviselnek, viszont univerzális  alkalmazhatóságuk és a változó munkakörülményekhez való maximális alkalmazkodásuk eredményeként messze a legjobb alternatívát jelentik a mezőgazdasági ömlesztett termények szállításában. Bár alváz- és futómű-kialakításban megegyeznek a billenőfelépítményes, támasztósúlyos versenytársaikkal, de letolófalas rendszerüknek köszönhetően a legszűkebb helyre is képesek kiüríteni a terményt, billentés híján nincs magassági helyigényük, és maga az ürítés sem jár a billentésnél tapasztalható, stabilitási veszélyt jelentő, hirtelen súlypontváltozással. A letoló pótkocsik másik, beruházásmegtérülésben hamar érzékelhető előnye, hogy a hátfalcserével számos más adapter szerelhető fel, melyek segítségével egy csapásra szervestrágyaszóró vagy különböző termények gyűjtésére és átrakására alkalmas átrakókocsi varázsolható a szállítóeszközből. Így lényegében akár 3-4 különböző rendeltetésű eszközt egyesítünk egy gépben. Ezek mellett felszereltségben legalább olyan széles vagy még szélesebb az opciós lehetőségek tárháza, mint a támasztósúlyos, billenőteknős társaiknál.

 

A rossz terepviszonyokra a támasztósúlyos pótkocsi az ideális választás
5. kép. A rossz terepviszonyokra a támasztósúlyos pótkocsi az ideális választás

A letoló rendszerű pótkocsik egyik nagy előnye a hátfaladapterek cserélhetősége
6. kép. A letoló rendszerű pótkocsik egyik nagy előnye a hátfaladapterek cserélhetősége

 

Mint ahogy összeállításunkból is kiderül, a logisztikai háttér fontos láncszemének számító pótkocsiknak szerteágazó felhasználási körülményeknek kell megfelelniük, de az egyre szélesedő konstrukciós kínálatból kiválasztható az adott munkakörülmények között ideálisan, költséghatékonyan alkalmazható modell.

Farkas Imre