fbpx

Hangversenytermekből a marketingszakmáig

Írta: MezőHír-2024/12. lapszám cikke - 2024 december 03.

Maximalizmus minden területen

G. Fehér Marianna a mezőgazdaság területén az AGROFERT-csoport marketingeseként vált ismertté. A hazai piac három mezőgazdasági cégét fogta össze – az IKR Agrár Kft.-t, az AGROTEC Magyarország Kft.-t és az AGRI CS Magyarország Kft.-t. Aki ebben a szakmában jártas, tudja, hogy ez mekkora feladatot jelent. Beszélgetésünk során azonban az is hamar kiderült, hogy az ehhez szükséges maximalizmus gyökerei egészen különös alapokhoz vezetnek.

G. Fehér Marianna
G. Fehér Marianna

Zenei karrierrel kezdődött…

– Hol nőtt fel, milyen pálya felé indult el gyermekkorában?

– A Krími-félszigeten, Kercsben születtem, mert édesapám ott dolgozott. Később Kárpátaljára költöztünk, ahol pár évet töltöttünk, majd onnan Kazahsztánba mentünk. Végül Magyarországra jöttünk – az életszínvonal itt sokkal jobb volt, ezért döntöttek a szüleim a maradás mellett. A diákéveket Magyarország és Kazahsztán között ingázva töltöttem, így a magyar mellett az oroszt is anyanyelvként beszélem.

– Milyen volt egyébként Kazahsztánban élni?

– Amíg együtt volt a család, egészen más volt, mint amikor – szüleim válása után – már csak az édesapámmal éltem ott. Gyerekként sok felelősség hárult rám: főznöm, takarítanom, mosnom kellett. És ezek mellett természetesen tanulni, sportolni, zongorázni.

Édesanyám zongoratanárnő, aki számára mindig fontos volt, hogy zongorázni tanuljak, a zene része legyen az életemnek, míg édesapám számára az volt a legfontosabb, hogy amit csinálok, abból a maximumot hozzam ki. Ennek a maximalizmusnak kézzelfoghatóan nyomatékot is adott: minden nap gyakorolnom kellett két órát, hétvégén pedig négyet, ahhoz pedig, hogy fizikailag is bírjam az előadásokat, a gyakorlásokat, ott volt a napi négy kilométer futás is. Nem volt egyszerű, de sok örömet hozott be az életembe – elvégeztem a zeneiskolát, országos versenyekre és négykezes országos találkozókra is jártam.

G. Fehér Marianna
Elvégezte a zeneiskolát, országos versenyekre és találkozókra is járt

– A zenei karrierje hogyan fejlődött, merre tartott?

– Eljutottam egészen Eckhardt Gábor meghallgatásáig a Liszt Ferenc Zeneakadémián, ahol egy gyönyörű, hófehér Yamaha zongorán játszhattam. Kísérhettem a Dunaújvárosi Gimnáziumi Énekkart is, Dortmundban. Imádtam, de végül mégsem ez lett a hivatásom. Rajtam kívülálló okok miatt nem tudtuk kihozni egy előadásból azt, amit lehetett volna, ezt akkor sem, azóta sem viselem jól…

– Mi történt pontosan?

– Egy szólózongora-koncertre készültem, még ötödik osztályos általános iskolás koromban. Nagyon sok, különböző hosszúságú és nehézségű darabot kellett megtanulnom. A koncert több mint egy órás volt, a koronadarab Haydn D-dúr zongoraversenye volt. Arra készültem, hogy zenekarral fogom előadni, erről szólt az egyezség, de valamiért a zenekar akkori vezetője nem tanította be a darabot, így végül csak két zongorán adtuk elő, a tanárnőmmel együtt. Így is szép volt, de… Hosszú munka volt mögötte, és nagy csalódás számomra, ráadásul még magyarázatot sem kaptam arra, hogy miért nem készült el a zenekar. Valahol ez lehetett az a pont, amikor eldöntöttem, hogy nem ezt a hivatást választom.

– Ez teljesen érthető. Merre fordult a figyelme a zenei pálya után?

– Amikor visszajöttem Magyarországra, gimnáziumba jártam, és mindenki hangsúlyozta, mennyire fontos a nyelvtudás. Én beszélek oroszul, és tanultam angolul. Az ismerősök javasolták a Külkereskedelmi Főiskolát, mondván, ott erős a nyelvoktatás, ráadásul közgazdasági vonalon is mozog, amihez a matek is kell. Mivel a nyelvtudásom és a matekos alapjaim megvoltak, úgy gondoltam, ez egy jó irány lehet. Bár marketing szakirányon végeztem, ez támogatja a kereskedelmet, így egy jól felépített, logikus irány lett belőle.

Külkereskedelem, marketing, rendezvényszervezés…

– Megtalálta a helyét ezen a területen is?

– Nagyon! A diplomámat oroszul írtam, „Kereskedelem Oroszországban” címmel. Ugyanakkor a protokoll, a rendezvényszervezés az abszolút szerelem volt az életemben. A külkeren volt egy „protokoll-alapismeretek” tantárgy is, amit nagyon szerettem. A kötelező szakmai gyakorlatot, ami 12 hét volt nálunk, a főiskolán, a magyar Külügyminisztérium Protokoll Főosztályán töltöttem. Egyből mélyvíz várt a rendezvényszervezésben… Ez olyan elnöki szintű látogatásokat is magában foglal, mint az Orosz Föderáció vezetőjének látogatása Budapesten 2006-ban.

A gyakorlat végére a nevelésemmel és az oktatásommal együtt a maximalizmus a részemmé vált. Soha nem felejtem el Ambrus Jenő protokollszakember mondatait: „Ebben a szakmában nem szabad hibázni. Ahhoz, hogy maradandót alkoss a munkáddal, ki kell tűnnöd az átlagból, ott kell lennie valami plusznak önmagadból is.” Ezért járok minden egyes megbízásom során nyitott szemmel, keresem a lehetőségeket, amikkel előre tudom vinni a rám bízott márkákat. A jó marketing ugyanis nem szinten tartja a márka vagy a termékek ismertségét, hanem előre viszi azt, ezért dolgozom.

 G. Fehér Marianna
A 2023-as Agritechnica kiállításon, Hannoverben

– Milyen munkahelyen kezdte kamatoztatni a frissen megszerzett tudást?

– A külkerről az utam a Rauchhoz vezetett, ahol Dunai András mentorálása alatt exportértékesítési asszisztensből jutottam el az exportértékesítési és marketingkoordinátor pozícióig az oroszul beszélő piacokon. A külügyminisztériumban olyan rendezvényszervezési rutint szereztem, amivel egy Bábolnai Gazdanapok vagy az AGROmashEXPO és Agrárgépshow kaliberű rendezvények összetartása sem okoz problémát, de ehhez a Rauchnál nemzetközi szemszögből is megismerhettem a kiállítási trendeket – Ukrajnában, Fehéroroszországban, Oroszországban is.

Következő munkahelyem a Fellowes Hungary Kft. volt, ahol iratmegsemmisítőknek, laminálógépeknek, légtisztítóknak, spirálozó gépeknek kellett megtalálni az érdekes, eladható oldalát. Egyik legizgalmasabb akciónk az volt, amikor 100%-ban bízva a legprofibb DIN P7-es szintű iratmegsemmisítőnk munkájában, kihívást hirdettünk egy rendezvényen: aki kirakja a megsemmisített dokumentumot, az megnyeri a standon álló Ferrarit! … A Ferrari természetesen megmaradt!

Ezt követte a Lux International-nál a nemzetközi csapat részeként végzett marketingmunka, majd a Pingvin Patikáknál Magyarország első gyógyszertári appshopjának a beindítása. Itt már fizikai üzletek forgalmát kellett biztosítani, grafikusok, SEO szövegíró és kampánykezelő szakemberek munkáját kellett összehangolni. Ez azért fontos mérföldkő, mert tudnom kellett vezetőként a munkát kiadni a kezeim közül. A hatékonyság titka ugyanis az, ha mindenki szakosodva arra koncentrál, amihez a legjobban ért. Ez egy olyan alapelv, amire minden cégnek szüksége van.

Beindul a mezőgazdasági marketing is

– Mikor találta meg a mezőgazdaságban a feladatát?

– 2019-ben vettem át a New Holland és a Case IH mezőgazdasági gépmárkák hivatalos márkakereskedőjeként dolgozó AGROTEC Magyarország Kft. és az AGRI CS Magyarország Kft., valamint az inputanyag-gyártás és -forgalmazás területén meghatározó IKR Agrár Kft. marketingvezetői feladatait. Az akkor az online marketingrendszerekkel még csak ismerkedő iparág számos lehetőséget, illetve számos olyan nem várt kihívást is tartogatott, mint a Covid idején feje tetejére állt ágazati rutin.

Beletettem a plusz időt és energiát, hogy képbe kerüljek a mezőgazdasággal, megismerjem a szereplőket, a munkatársak és a konkurensek gondolkodásmódját, ebben nagy segítséget kaptam Aranyosi Károlytól, Illés Zoltántól és Nagy Lajostól. Számos sikeres ötlet valósult meg ennek köszönhetően az évek során. Teszteltük például, hogy mezőgazdasági cégeknél átültethetőek-e a gyakorlatba olyan virális tartalmak, mint amilyen a Jerusalema tánc volt. Jól fogadták, a három cég munkatársait is közelebb hozta egymáshoz.

A Coviddal ellehetetlenültek az ágazat számára alapvető személyes találkozók és nagy kiállítások, így ekkor a közösségi médiás videókkal, élő videókkal kezdtük el bemutatni, hogy hogyan érinti a mezőgazdaság életét is. A Honfoglaló Agrár Road show név alatt videós országjáró riportokkal helyettesítettük a gépbemutatókat, amelyek sokkal inkább életszagú, mint videós szemmel pro‑ anyagok voltak. Hatásosan mutattuk be a gépeken túl azt is, hogy ez egy speciális világ, ahol az élet nem állt és nem is állhat le.

Hasonlóan sikeres projekt volt a három cég szinergiáinak kiemeléséhez az Agrár Horizont magazin teljes megújítása, a tartalom, dizájn és terjesztés professzionálissá válása. A kiadvány mára egy pontosan követhető, 8000-es szakmai címlistára kiküldött valós mezőgazdasági lappá vált.

– Az előző, ferraris történethez hasonlót ezen a területen is megvalósítottak?

– Igen, hisz a mezőgazdasági marketing tárházából természetesen a látványos rendezvények és a mutatós videós tartalmak sem hiányozhatnak. A videós anyagok terén is szintet léptünk, új videós partnerrel méltón mutathattunk be például egy egyedi, 11 New Holland kombájnos aratási show-t is Lajoskomáromban. Voltak olyan virális videós tartalmaink is, mint az »aratásON!« kampányunk, amelyekkel a társadalom szemléletét szerettük volna formálni a betakarításra időzítve, hogy mindenki értse, mennyire nélkülözhetetlenek az utakon ilyenkor látható kombájnok. Úgy látom, hogy hatalmas potenciál van ebben az iparágban és magában az agrármarketingben is.

Új utakon

– Öt sikeres év után mégis új kihívásokat keres.

– Igen, újabb változás van az életemben, de nem félek tőle. Én a munkámba és a szakmámba vagyok szerelmes. Ezt a szakmát és az építő jellegű munkát szeretem; mindenhol, ahol eddig dolgoztam, építettem, sosem romboltam. Itt is a nulláról felépítettem mind a három cégnek a marketingjét, új, korszerű weboldalakat indítottunk, és a Facebook-oldalaikat is fejlesztettük. Részletesen nyomon követtem, honnan indultak, és hová jutottak like-okban és elérésekben. Az Instagram- és YouTube-csatornákat is én hoztam létre, és töltöttem fel tartalommal.

Én mindig azt vallom, hogy egy jó szakember a feladatot nézi, nem csak a terméket. Van egy alaptudás, amit adaptálni tud az adott termékhez. Az új terület megértéséhez talán egy hónap elég, ha igazán beleássa magát az ember. Ismerni kell a terméket, a szolgáltatásokat, az ár szintjét – és ugyanazokkal az eszközökkel lehet dolgozni. Az, hogy milyen kreatív ötletek kerülnek bele, már egy másik történet.

SZERZŐ: FODOR MIHÁLY