fbpx

Tények: ennyire fontos Ukrajnának az EU piaca

Írta: Gönczi Krisztina - 2024 szeptember 26.

Ukrajna gazdasági és agrárminisztériuma támogatásával elkészült egy kiadvány, ami az ukrán export szerkezetének és célpiacainak változását mutatja a háború kitörése óta. Kiderült belőle, hogy míg 2021-ben az EU piaca az ukrán exportbevételek mintegy harmadát adta, addig 2023-ban már csaknem a 61%-át. Jó néhány agrártermékből már szinte kizárólag az európai vásárlókra hagyatkozik Ukrajna. Íme, a részletek.

napraforgómag
A napraforgómag eladásából származó ukrán bevételek 80%-a is az EU-ból származik
(fotó: Horizont Média)

Gabona és olajnövények

Az agrárexport legnagyobb bevételi forrását képező gabonakivitelben az EU kiemelten fontos partnere Ukrajnának. 2023-ban a kukorica exportbevételeinek 59%-a már az EU-ból származik és csak 22%-a Kínából. Búzából az ukrán exportbevételek felét adja az unió, míg árpából a 43%-át biztosítja.

Ukrán szempontból a második legfontosabb termékcsoport a növényi olajok, olajmagok és -darák. Szójababból a kiszállított érték 44%-a, repcéből a 92%-a, napraforgómagból a 80%-a származik az unióból. A mustár és a lenmag terén is 76%-os a közösség részesedése az ukrán kivitelből. A napraforgóolaj terén a közösség exportpiaci részesedése 51%-os, emellett Törökország és Kína számít még jelentősebb vevőknek (17 és 11%). A repceolajból származó bevételek 58%-a, a szójaolajból származók 84%-a az EU piacán realizálódik. Naparaforgódarából 47%-os az EU piaci részesedése (Kína: 39%), szójadarából pedig 86%-os.

ukrán agrárexport
Forrás: Grow in Ukraine 2024 – Agricultural Export Portfolio

Cukor és méz

Lényegesen kisebb bevételi szegmenst képez a cukor és a méz kivitele (sokkal fontosabb a baromfihús és a tojás), de az európai piac nagyon fontos szerepet játszik az értékesítésükben. Nyers cukorból szinte egyedüli partnerük az EU (98%), de a feldolgozott cukorból származó bevételek közel fele (46%) is innen érkezik. A méz eladása terén is szinte kizárólag az európai vásárlókra hagyatkozik Ukrajna (92%).

Zöldség, gyümölcs

A zöldségfélék exportjában szintén kiemelt partnere Ukrajnának az európai közösség: a kiszállított érték 95%-át biztosítja az EU. A feldolgozott paradicsom exportjában kiemelt szerepe van a közösségnek, mivel az exportbevételek 92%-a az unió piacán képződik, de friss paradicsomból is 72%-os az EU piaci részesedése, míg 27%-os aránnyal Moldova a második.

Gyümölcsfélékből az EU 75,5%-os piaci részesedéssel bír az ukrán kivitelben. Ezen belül különösen fontos Ukrajna számára az EU piaca a fagyasztott gyümölcsök, főként a bogyósok terén. Ezekből 94%-ban az európai vásárlók biztosítják az ukrán exportbevételt. Friss és feldolgozott formában is messze az unió a legfontosabb felvevője az ukrán gyümölcsöknek (83 és 61%). A gyümölcslé exportjában 57%-os az európai közösség piaci részesedése.

ukrán zöldségexport
Forrás: Grow in Ukraine 2024 – Agricultural Export Portfolio

Almából, körtéből csak az ukrán exportbevételek negyede származik az EU-ból (26%), míg 31%-a a szomszédos államokból. Ellenben dióból az unió piaca biztosítja az ukrán bevételek 58%-át, ezen felül Azerbajdzsán számít még jelentősebb vevőnek (13%).