A 450 zöldségtermelőt tömörítő DélKerTÉSZ sajtóbeszélgetésre invitálta az újságírókat, ahol Nagypéter Sándor, a Szövetkezet elnök-ügyvezetője ismertette a DélKerTÉSZ idei szezonjának eredményeit, az elmúlt időszak beruházásait. Emellett beszámolt az élelmiszerárak, a fogyasztási szokás és a termelői árak alakulásáról, az akciók jelentőségéről.
Gyengült az exportértékesítés
A barátias légkörben zajló sajtóbeszélgetésen Nagypéter Sándor, a DélKerTÉSZ elnök-ügyvezetője először az idei eredményeikről számolt be.
A Szövetkezet tagjai – akik főként paradicsomot és paprikát termesztenek – 2024 első nyolc hónapjában több mint 35 ezer tonna zöldséget értékesítettek. Ez összességében véve 6,5%-os csökkenést (2500 tonna) jelent az egy évvel korábbihoz képest. Az úgynevezett frisspiaci termékeknél (paprika, paradicsom) több mint 20 ezer tonnát értékesítettek. A frisspiaci termékek 50%-a paprikaféle, 46%-a paradicsom, a többi egyebek mellett uborka és káposztaféle.
A zöldség és gyümölcs értékesítéséből származó árbevétel közel 14 milliárd forintot tett ki, ami éves szinten 2 milliárd forintos csökkenést jelent.
A paprika és paradicsom mennyiségi és minőségi csökkenését egyrészt a frisspiaci termékeket ért rendkívül forró júliusi és augusztusi időjárás, valamint a kártevőnyomás hatására fellobbanó vírus okozta. A szántóföldi ipari célú zöldborsó és csemegekukorica esetében pedig a feldolgozók drasztikusan lecsökkentett szerződött mennyiségei okozták a csökkenést. Az árbevétel csökkenését a mennyiségek mellett leginkább az értékesítési egységárak csökkenése okozta.
Akció nélkül nem értékesíthető érdemi mennyiség
Míg a külpiacok esetében csökkent a kiszállított mennyiség, addig a DélKerTÉSZ-nél idén eddig 3%-kal (közel 300 tonna) nőtt a belföldön forgalmazott mennyiség. A két évvel ezelőtti állapothoz képest pedig közel 10%-os növekedést ért el a Szövetkezet a belföldi áruházláncok felé szállított mennyiség tekintetében, ami ellensúlyozta a termelői árak csökkenését.
Tehát a különböző élelmiszerláncok a DélKerTÉSZ legjobb és legintenzívebb partnerei. „A boltokban még mindig azt látjuk, hogy a fogyasztók árérzékenyek, akció nélkül nem lehet érdemi mennyiséget értékesíteni. Ez a hatás leginkább az év első öt-hat hónapjában érvényesült, ami az év végére talán gyengül” – bizakodik Nagypéter Sándor.
A jelenlegi gazdasági helyzet miatt egész Európára jellemző, hogy még tudatosabbá váltak a fogyasztók, akik elkezdtek spórolni. A hazai boltokban nőtt a lédigtermékek értékesítése, ugyanis így pontosan annyit vásárolhat a fogyasztó, amennyire épp szüksége van.
A DélKerTÉSZ tapasztalatai szerint azonban a tudatosabb vásárlás nem hozta magával, hogy az olcsóbb zöldségfajtákat keresnék a magyarok: a paradicsom-különlegességekből például 2023-hoz képest több mint 960 tonnával többet értékesítettek éves szinten az első nyolc hónapban.
A 2023-ban kezdődő inflációs válság komolyan érződik a háztartások pénztárcáján, a zöldségek árai a 2021-2022-es árszintre csökkentek. Ez a termelői árakban is látszik, amelyek szinte minden frisspiaci terméknél csökkentek az év első nyolc hónapjában (éves szinten). A fehér paprika és a kápia esetében 7%-os, a kaliforniai paprikánál viszont már 10%-os volt a csökkenés. A legnagyobb veszteséget a paradicsomfélék könyvelhették el. Ezek esetében már tavaly 5%-kal estek vissza a termelői árak, idén pedig további 15%-kal csökkennek. Egyedül a hegyes erős paprika termelői ára emelkedett, éves szinten 10%-kal.
Jelentősen emelkedtek Európában az előállítási költségek
A fogyasztók árérzékenysége miatt a magyar zöldségek versenyképessége hosszú távon csökkenhet. Nagypéter Sándor szerint az európai termékek szállítási távolság adta előny csökken, már olcsóbban jönnek be az Észak-Afrikában termelt zöldségek. Ennek oka, hogy Európában az előállítási költségek jelentősen emelkedtek, ráadásul a termelőknek komoly termelési, fenntarthatósági és zöld előírásoknak, élelmiszerbiztonsági feltételeknek kell megfelelniük: ezek az észak-afrikai országokban nem feltétlenül teljesülnek. Az olcsóság, a nyomott áron megjelenő „noname” csomagolású termékek értékesítése egyébként egész Európában hangsúlyossá vált. Németországban is kezdenek visszaszorulni a helyi termékek, és egyre többen választják az olcsóbb külföldi, elsősorban harmadik országból származókat. Ez már hazánkban is tapasztalható.
Fejleszteni, fejleszteni, fejleszteni
A harmadik országbeli nyomás miatt is kiemelt jelenőségű, hogy egyre professzinálisabbá váljon a hazai termelés. A DélKerTÉSZ 3 milliárd forintos beruházással több mint 10 ezer m2-es komplex logisztikai csarnokot épített. Ezzel jelentősen felgyorsultak és hatékonyabbá váltak a logisztikai folyamatai, így nagyobb mennyiségben kaphatnak magyar paprikát és paradicsomot a boltok.
A DélKerTÉSZ-nél idén közel 50 fejlesztési projekt zajlik, több mint 1,9 milliárd forint értékben. A legjelentősebb fejlesztések természetesen a DélKerTÉSZ logisztikai telephelyén történnek, ahol az energiafüggetlenség elérésre és a korszerű logisztikai rendszerek megteremtése a cél.
A hajtatás mellett a Szövetkezet elindította a hagyma értékesítési vonalat, és az elkövetkezendő 3–4 évben 5 hektárról 50 hektárra nő például a vöröshagyma termesztése. Megkezdődik a lilahagymáé is, de az almatermesztéshez szükséges fejlesztések is folyamatban állnak.
Szentes fontos hajtató körzet. Ennek az innovatív termesztési formának köszönhetően szabályozott környezetben, precíz, szinte izolált viszonyok mellett – többek között termálvízzel fűtött zöldségházakban – fejlődhetnek a zöldségek. Az időjárás hatásai alól azonban még így sem függetleníthetik teljesen magukat a termelők.
Saját fizikai és online bolt – hogy minél több fogyasztót elérjenek
Nagypéter Sándor szerint kiemelt jelentőségű, hogy a magyar termékek – így a szentesi zöldségek is – minél több áruházláncnál váljanak elérhetővé, és a lehető legjobb áron tudják a tagok termékeit pozícionálni. Annak érdekében, hogy minél több fogyasztót elérjenek, a DélKerTÉSZ célja, hogy saját fizikai és online bolttal is megjelenjen. A szövetkezet első fizikai boltja már megnyílt Szentesen, és ősszel elindul a webshop is, ahonnan az ország bármelyik pontjáról rendelhetnek a fogyasztók. A DélKerTÉSZ szerint egyre nagyobb az igény arra, hogy közvetlenül a fogyasztóknak is értékesítsenek, és jól beazonosíthatók legyenek a magyar termelők a vásárlók számára is.
Rendkívül informatív rendezvényen vehettek részt a sajtó képviselői, akiket vélhetőleg meggyőzött, hogy válasszuk a kiváló minőségű hazait, a DélKerTÉSZ termékeit – engem mindenképpen.