fbpx

Mezőgazdasági teherautó-újdonságok

Írta: MezőHír-2024/5. lapszám cikke - 2024 május 20.

A mezőgazdasági teherautók kialakítása különbözik a közutakon használt társaikétól. A mezőgazdasági változat erősebb kivitelű, a hasmagassága nagyobb, a futómű, a kerekek tapadása nagyobb vonóerőt biztosít terepen, a sebességfokozatok illeszkednek a mezőgazdasági munkagépek haladási sebességéhez. A mezőgazdasági teherautó könnyű kialakítása és a nagyobb gumiabroncsok használata mérsékli a talaj károsodását.

Agyártók általában alapkivitelű mezőgazdasági teherautókat készítenek nagy darabszámban, és ezekhez kisebb üzemek, egyedi igényeket is figyelembe véve végzik a felépítmények speciális kialakítását. A mezőgazdaságban a teherautók használata – a szállítási feladatok ellátása mellett – egyes mezőgazdasági munkák ellátására is egyre gyakoribb. A változatos termékkínálatból néhány újdonságot mutatunk be.

Tatra Trucks új, 4 × 4-es mezőgazdasági vontató

A tavaly év végén megrendezett Agritechnica szakkiállításon mutatta be a cseh Tatra Trucks teherautógyártó vállalat a Tatra Phoenix modellcsalád új, speciális mezőgazdasági vontatóját (1. kép).

TATRA

A Tatra Phoenix Euro 6 nyerges vontató a mezőgazdasági alkalmazáshoz általánosan használt 4 × 4-es (összkerékhajtású) konfigurációban készül. A nyerges vontatók gazdaságosan használhatók a különböző mezőgazdasági szállítási feladatokhoz, a munkavégzéshez kialakított cserefelépítmények segítségével. Az új Tatra Phoenix Euro 6 nyerges vontató a jól bevált, egyedi Tatra-koncepciós alvázzal készült, központi gerinccsővel és önállóan felfüggesztett, összkerékhajtású féltengelyekkel. A mezőgazdasági területeken különböző felépítményekkel dolgozó járműszerelvény távolsági szállításokra is alkalmas. A klimatizált kabinban a személyzet rendelkezésére áll egy egyágyas, közepes nagyságú hálófülkerész is.

A teherautó mozgatását Paccar MX-11 típusú, 10,8 literes, 6 hengeres (123 mm furatú, 152 mm löketű), turbófeltöltős dízelmotor végzi, amelynek maximális teljesítménye 330 kW, 1700 1/min fordulaton, és legnagyobb nyomatéka 1900 Nm, 1000–1450 1/min fordulatszám-tartományban. A dízelmotorhoz egy retarderrel ellátott Allison 4500PR automata sebességváltó kapcsolódik. A teherautó maximális üres tömege 20 000 kg, a járműszerelvény maximális tömege 44 000 kg lehet.

MAN TGS 6 × 4 mezőgazdasági teherautó

A nyerges vontatók alkalmazásának alternatívájaként előszeretettel használják a két-, három- vagy négytengelyes alvázas mezőgazdasági teherautókat 4 × 2-től 8 × 8-ig terjedő hajtásváltozatokkal. Az alapkivitelű mezőgazdasági teherautóra a szokásos mindennapi szállításra alkalmas karosszéria helyett sok esetben különféle mezőgazdasági cserefelépítményeket szerelnek, például füves szilázshoz alkalmas letolókocsi-szerelvényt, mész-, műtrágya- és hígtrágyaszóró eszközt stb. Ezek a teherautók egész évben gazdaságosan üzemeltethetők, de az univerzális használhatóságuk elmarad a félpótkocsis járműszerelvényhez képest. A többtengelyes hajtásváltozat elősegíti a nehéz terepen való haladást. A MAN TGS 33.400 6 × 4 BB CH típusjelzésű, alvázas, új generációs mezőgazdasági teherautó gazdaságos választás lehet egy közepes nagyságú mezőgazdasági üzem számára (2. kép).

MAN TGS
2. kép. MAN TGS 6 × 4 alvázas mezőgazdasági teherautó (forrás: press.mantruckandbus.com)

A teherautó turbófeltöltős dízelmotorja MAN D2066 LF06 típusú, teljesítménye 294 kW (400 LE), legnagyobb nyomatéka 1900 Nm, a sebességváltó típusa MAN TipMatic 12.28 OD, legnagyobb haladási sebesség 85 km/h.

További főbb műszaki adatok: a fülketető magassága 4000 mm, legnagyobb szélesség 2500 mm, hosszúság 9527 mm, első kinyúlás 1607 mm, tengelytáv 4500 mm, hátsó tengelyek közötti távolság 1400 mm, hátsó kinyúlás 2050 mm. Fordulási átmérő faltól falig 19,7 m, jármű bruttó tömege 33 000 kg, az első tengely legnagyobb terhelése 8000 kg, a hátsó tengelyek legnagyobb terhelése 13 000 + 13 000 kg, megengedett legnagyobb bruttó tömeg 44 000 kg. A gumiabroncsok méret jelölése elsők-hátsók 315/80R22.5 156/150K.

Paul Nutzfahzeuge MB Atego 1530L 4 × 2 négykerékkormányzással

Az alsó-bajorországi Vilshofen an der Donau székhelyű Paul Nutzfahrzeuge GmbH. az egyik legismertebb vállalat, amelyik speciális alvázátalakításokat végez. A vállalat minden évben kb. 1000 db haszonjárműnél végez átalakításokat, vázbővítéseket stb., a megrendelő egyedi igényének megfelelően. Az alapjárművön, a Mercedes-Benz Paul Atego 4 × 2 teherautón például négykerék-kormányzás került kialakításra, abból a célból, hogy a jármű fordulékonyságát nagymértékben megnöveljék. Az elektrohidraulikus kormányrendszerrel a kormányzott hátsó kerekek jobb irányíthatóságot és nagyobb manőverezhetőséget biztosítanak a járműnek szűk tárházakban, istállókban, mezőgazdasági táblaszéli fordulókban, szűk belvárosi utcákban stb.

Mercedes Benz
3. kép. MB Atego 1530L 4 × 2 négykerék-kormányzással (forrás: paul-nutzfahrzeuge.de)

A módosított Atego teherautó fordulókör-átmérője 3,3–4,8 m-rel csökkenthető (tengelytávtól és gumiabroncsoktól függően) 10 km/h haladási sebesség alatt, nagyobb sebességnél a hátsó tengely kerekei egyenesbe fordulnak. A Mercedes-Benz Atego 1530 L 4 × 2alapjármű egy merev alvázú teherautó, a dízelmotor teljesítménye 220 kW, a terheletlen járműtömeg 15 000 kg, a megengedett legnagyobb össztömeg 34 000 kg. A legnagyobb megengedett hátsótengely-terhelés 10 500 kg, a tengelytáv 4160 mm, a gumiabroncsok méretjelölése elöl-hátul 385/65R22.5 vagy 425/65R22.5.

Mercedes-Benz UNIMOG 530

A Mercedes-Benz bemutatta az új UNIMOG 530-as típusjelzésű univerzális teherautó-traktort, a járműcsalád legerősebb tagját (4. kép).

Mercedes Benz Unimog
4. kép. Mercedes-Benz UNIMOG 530 rendfelszedő munkagéppel (forrás: trekkerweb.nl)

Ez a csodás, 4×4-es futómű-elrendezésű, összkerékhajtású (opcióként négykerék-kormányzású) jármű mindent tud, amit egy mezőgazdasági teherautónak és egy modern intelligens mezőgazdasági traktornak tudnia kell. A nagy teljesítményű hidraulikarendszer, az első és a hátsó emelők, valamint az első és a hátsó TLT-kardántengelyhajtás minden szükséges tartozékot képes működtetni a trágyázás, vetés, szántás, talajművelés stb. munkák során. Az univerzális gépet Euro 6e, Mercedes OM 936 jelzésű turbófeltöltésű, 6 hengeres, soros, 7,7 literes dízelmotor hajtja, amely 220 kW (299 LE) teljesítményt szolgáltat. A sebességváltó 50 km/h sebességig fokozatmentes működésű, legnagyobb haladási sebessége 89 km/h. A jármű terhelés nélküli tömege 5800 kg, maximális megengedett össztömege 6500 kg, hosszúsága 5440 mm, szélessége 2300 mm, magassága 2900 mm, szabad magassága 379 mm. A rámpaszög 24º, a lejtési szög 35º, a tengelytáv 3900 mm. A gumik jelölése: 385/65 R 22,5, a fordulási átmérő 16,9 m.

Scania 6 × 4 teherautó PALF INGER PH T20A teleszkópos horgos emelővel

A PALFINGER AG osztrák vállalat innovatív mobildaru- és -emelési megoldásokat kínál többek között a mezőgazdasági teherautók számára is. Az egyik új termékük a PALFINGER PH T20A típusú, 20 tonnás emelőképességű, teleszkópos horgos emelő, amely kedvezően alkalmazható6 × 4-es (22–26 tonnás teherbírású) mezőgazdasági teherautóhoz (5. kép).

Scania
5. kép. Scania 6 × 4 teherautó Palfinger PH T20A teleszkópos horgos emelővel (forrás: palfinger.com/en/products)

A teleszkópos horgos emelő előnye, hogy a konténer hosszához tág határok között illeszthető, a horog szállítási magassága alacsony, tömege kicsi, egyszerűen fel- és leszerelhető, könnyen használható és szervizelhető. A T20A teleszkópos horgos emelő főbb méretei: emelési kapacitás 20 000 kg, száraz tömeg 2500 kg, hosszúság (sínnel együtt) 5475 mm, a horog magassága (sín aljától) 1570 mm, konténer minimális hosszúsága 3200 mm, a konténer maximális hosszúsága 7800 mm lehet.

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. OKL. GÉPÉSZ- ÉS VILLAMOSMÉRNÖK