fbpx

Megint drága a hajófuvar, főként Kínából

Írta: Gönczi Krisztina - 2024 május 14.

A Szuezi-csatornán áthaladó hajóforgalmat érintő fegyveres támadások miatt idén januárban kilőttek a tengeri fuvardíjak, amit az árak fokozatos normalizálódása követett. A helyzet azonban most sem stabil, és messze nem olyan jó, mint a Covid előtti évben volt. Ez persze a mezőgazdasági áruforgalmat is érinti.

kínai teherhajó
A kínai hajókat eddig nem érte bántódás Szueznél, de általában véve sok társaság kényszerül megkerülni Afrikát, ami hosszabb időre köti le a szállítási kapacitásokat (forrás: egyptianstreets.com)

Ezen a héten öt nap alatt 16%-kal drágultak egy 40 láb hosszú szabványkonténer globális szállítási költségei a Drewry indexe alapján. Az előző év azonos időszakához képest pedig ma 81%-kal kerül többe egy konténernyi árut elszállítani a világ egyik pontjáról a másikba. Ha pedig a Covid előtti utolsó „békeévre” tekintünk, akkor 122%-kal járunk magasabb árszinten, mint 2019-ben, amikor az átlagos fuvardíj 1420 dollár volt.

globális konténerindex
Forrás: Drewry World Container Index

A Sanghaj és Rotterdam közötti fuvardíjak 20%-kal 3709 dollárra nőttek, ezzel szemben visszfuvarok kihasználatlanok, amit jól mutat, hogy a Rotterdam és Sanghaj közötti árak 6%-kal 695 dollárra csökkentek. Ötödannyiba sem kerül elszállítani valamit Hollandiából Kínába, mint Kínából Hollandiába. Nem csoda: az EU kereskedelmi egyenlege a Covid óta igencsak deficitessé vált Kínával szemben. A közösség legnagyobb importőre Hollandia, a legnagyobb exportőre pedig Németország Kína irányába.

EU Kína kereskedelem

A Sanghaj–Los Angeles útvonalon is 18%-kal nőttek a fuvardíjak, és 16%-kal a Sanghaj–Genova, illetve a Sanghaj–New York viszonylatban is. A Drewry arra számít, hogy a Kínából induló szállítmányok célba juttatása a következő héten tovább drágul a globális kereslet növekedése miatt.

Ez a cikk is érdekelheti: Az összes mozdítható gabonaszem időben elhagyja Ukrajnát.