fbpx

Az összes mozdítható gabonaszem időben elhagyja Ukrajnát

Írta: Gönczi Krisztina - 2024 március 08.

A békeidőket megszégyenítő volt a februári ukrán vízi export, ez az ütem azonban nem tartható fenn – vélekednek a szakértők. A vasúti megrendelések alapján márciusban már kevesebb agrártermék veszi útját a kikötők felé. Csökkenek az eladható készletek.

Izmail gabonaterminál
Az izmaili kikötő igencsak kivette a részét az exportból (forrás: shipspotting.com)

December óta nagyon belehúztak

Már írtunk róla, hogy februárban az orosz és az ukrán export is rendkívüli módon teljesített, tulajdonképpen jobban, mint bármikor, mióta kitört a háború köztük. A végső számok alapján Ukrajna a békeidőket is megszégyenítő, 6,4 millió tonnás agrárkivitelt ért el csak a vízi útvonalakon februárban. 5,2 millió tonna termék a tengeri kikötőkön, 1,2 millió tonna pedig a folyami kikötőkön keresztül hagyta el az országot. Ezzel túlszárnyalták a decemberi 6,14 milliós számot is. Az ukrán vasutak mindössze félmillió tonna árut indított el a nyugati határok felé, míg decemberben közel egymillió tonnát, így összeségében a decemberi agrárexport viszi a prímet 7,18 millió tonnával.

Túl az exportszezon javán

„Márciusban a kikötőkön keresztüli szállítás ütemének csökkenése várható. Ennek fő oka a kikötők irányába történő vasúti áruszállítás ütemének csökkenése” – figyelték meg a megrendelésállomány alapján ukrán szakértők. Bizonyos termékek ugyanis mostanra kifogytak, illetve erősen megcsappantak belőle a készletek. (Lásd például ebben a cikkben: Az ukránok repcehiányra és jó árakra számítanak.)

Tekintve, hogy az ukrán gabonakivitelt nagyjából 50-51 millió tonnára becsülik nemzetközi szakértők, és eddig 33 millió tonna hagyta el az országot, a maradék 17-18 millió tonna már havi 4,25 milliós teljesítmény mellett is kiszállítható lesz.

  • Kukoricából nagyjából legfeljebb 12 millió tonna exportálható mennyiség maradt,
  • búzából legfeljebb 5 millió tonna,
  • árpából talán 1 millió tonna,
  • míg az olajmagokból minimális az exportálható mennyiség.

9-10 ezer forintért érkezik egy tonna áru Konstancába

A vízi szállítás kockázatai jelentősen csökkentek, az útvonalak bejáratódtak és a mennyiségek felpörögtek. Mindezeknek köszönhetően a heti tengeri fuvardíjak csökkentek.

Az izmaili kikötőből történő vízi szállítás piaci árai március 6-án a következők voltak:

  • Konstanca, Románia: 21–26 EUR;
  • Olaszország keleti partja: 36–43 USD;
  • Görögország keleti partja: 30–33 USD.

Csornomorszk kikötőjéből az árak a következők:

  • Olaszország (keleti part): 31–33 USD;
  • Spanyolország (mediterrán térség): 33–35 USD;
  • Portugália: 34–37 USD;
  • Kína: 64–66 USD.