A forgalomba helyezett traktorok számát minden hónapban összegzi a német hatóság, a lista élén pedig hosszú évek óta két márka rivalizál egymással, a Fendt és a John Deere. E két márka tavaly a német traktorpiac 40 százalékát tette ki. A nagy teljesítménykategóriákban a válság ellenére feltűnően stabil a kereslet.
Márciusban csaknem 3400 új traktort helyeztek forgalomba Németországban, 711-gyel többet, mint februárban, de 54-gyel kevesebbet, mint tavaly márciusban. Ez nem jelentős különbség. A most forgalomba helyezett járműveket alapvetően tavaly vásárolták meg a gazdák.
Kiugróan sikeres a német piacon
A Fendt kiugróan vezeti a márciusi listát 1.076 forgalomba helyezett gépjárművel, ami szinte a duplája a második helyezett John Deere-nak. Sőt, a 2017 óta rögzített adatok szerint soha egyetlen márka sem zárt még ilyen sikeres hónapot a német piacon. Maga a Fendt 2020 márciusában járt a legközelebb az említett számhoz, ekkor 1.038 új traktort helyeztek forgalomba a márkajelzésével. A John Deere legsikeresebb hónapja 2022 októbere volt, ekkor 925 traktor érkezett meg a gazdájához az ikonikus ugró szarvas logóval.
A Fendttel azonos családba tartozó egyéb márkák, mint Massey Ferguson és a Valtra, kis túlzással egy év alatt tudnak annyi traktort kihelyezni, mint a Fendt. De vajon meddig tarthat ez a siker?
A VIP ügyfelekre támaszkodik
Christoph Gröblinghoff, a Fendt vezérigazgatója a 2023. évi Agritechnica kiállításon ezt mondta: „A 100 lóerő alatti kategóriában Európa-szerte 8 százalékos forgalomcsökkenésre számítok 2024-ben. A 200 lóerő feletti tartományban lényegesen kisebb lesz a visszaesés, ami kedvező a Fendt számára. Azok az üzemek, amelyekben ezt a teljesítménytartományt vásárolják, folyamatosak a fejlesztések.” A válsággal együtt járó üzemkoncentráció érthetővé teszi a jelenséget.
A Fendt-vezető optimizmusa ellenére a gépgyártók és forgalmazók számára 2024 még nem lesz fényes – vélekednek az elemzők, akik szerint az első negyedéves forgalmi adatok már visszaesést mutatnak a traktorpiacon.