Minden élelmiszeripari terméknek megvan a helye és szerepe a termékkínálatban. Az élelmiszergyártók felelőssége a megfelelő tájékoztatás, a kereskedelemé a kihelyezés szabályainak betartása – hívta fel a figyelmet dr. Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára a VI. SIRHA Budapest Expo Agrárminisztériumi standjánál.
A frissföl nem tejföl, de van rá kereslet
A helyettes államtitkár rávilágított arra, hogy a mentes és alternatív élelmiszerek több kategóriát is jelenthetnek. A termékek közötti eltérés oka lehet minőségi megkülönböztetés (pl. tejföl vagy frissföl, virsli vagy rudacska), vagy funkcionális helyettesítés (a tej mellett megjelenik a mandulaital vagy rizsital), aminek az oka lehet egészségügyi problémákra adandó válasz, termékinnováció, az alapanyagok körének változása vagy fenntarthatósági kérdés. De a fogyasztónak minden esetben tiszta képet kell kapnia arról, hogy mit tartalmaz a termék, amit a hatóságnak is rendszeresen ellenőriznie kell – tette hozzá Felkai Beáta Olga.
Mitől hús a hús?
A helyettes államtitkár kifejtette, hogy az alternatív termékek szempontjából a szabályozási háttér nem teljes körű. Az EU-s jelölési rendelet minden élelmiszerre vonatkoztatva tartalmaz szempontokat (pl. a megnevezés, a képi ábrázolás, a reklámozás nem lehet megtévesztő), de a két leginkább érintett termékkör, a tej és a hús esetében mások a szabályok. Tejtermékek esetében szintén rendelkezünk uniós szabállyal (pl. mit lehet tejnek/tejterméknek nevezni), de vannak tagállami kivételek. Például a vajretek vagy disznósajt megnevezés nálunk annak ellenére használható, hogy ezek nem tejszármazékok. A hús terén azonban nincs egyértelmű uniós iránymutatás. Nálunk a Magyar Élelmiszerkönyv tartalmazza a hústermékeket.
Folyamatos termékfejlesztés, beruházás
A helyettes államtitkár rámutatott: az élelmiszeripar is kihívások elé néz, és változnak a fogyasztói igények is, mindez folyamatos termékfejlesztést követel a gyártók részéről. Eközben tekintettel kell lenniük a fenntarthatósági célokra is. Ezek azok az alapelvek, amelyek a KAP stratégiában és a 2021-2027-es támogatási időszak pályázati felhívásaiban is megjelennek. A pályázati ütemterv szerint az élelmiszeripari fejlesztéseket célzó kiírás márciusban jelenik meg.
Kapcsolódó írásunk: A gazdálkodók is az erős élelmiszeriparban érdekeltek.