fbpx

Az EU rábólint az importtilalomra és kvótákat fontolgat

Írta: Gönczi Krisztina - 2024 január 23.

Még ezen a héten módosíthatják az Európai Unió kereskedelmi jogszabályait: ideiglenesen blokkolható az ukrán import, ha egy tagállam piaca túltelítetté válik. Emellett egyes termékekre visszatérhetnek a kvóták.

gabonaimport
A helyzethez igazítják az uniós kereskedelmi jogot (forrás: upload.wikimedia.org)

Jöhetnek a tiltások és a kvóták

Az Európai Bizottság ezen a héten terjeszti elő az Európai Unió kereskedelmi jogszabályainak módosításait, amelyek lehetővé teszik az ukrán mezőgazdasági termékek behozatalának korlátozását az Ukrajnával szomszédos országokba. Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság kereskedelmi biztosa ezt a Financial Times kommentárjában nyilatkozta – írja a European Pravda.

A tisztviselő szerint a javaslat ezen a héten esedékes, és valószínűleg olyan „országspecifikus biztosítékokat” tartalmaz, amelyek lehetővé teszik az EU Bizottság számára, hogy blokkolja az ukrán importot, ha egy tagállam piaca túltelítetté válik. „Megvizsgáljuk, hogyan tudunk további garanciákat nyújtani Lengyelországnak és a többi tagállamnak” – mondta az európai biztos, hozzá téve, hogy mindez egy évre – 2025 júniusáig – szólna, és még az Európai Parlamentnek, illetve az EU-tagállamok többségének is jóvá kell hagynia. Emellett névtelenül közölték az EU képviselői, hogy jelenleg is mérlegelik az Ukrajnából származó baromfihús, cukor és tojás esetén az importkvóták bevezetését.

A Nibulon saját vagonokkal csökkentené a vasúti szállítás költségeit

Eközben Ukrajna meghatározó gabonaexportőre, a Nibulon azt sürgeti, hogy az állam ne szégyelljen még több segítséget kérni a multinacionális vállalatoktól, és használják az USAID forrásait további garatos vasúti kocsik beszerzésére. A társaság 14 folyami terminállal rendelkezik, ezekből öt megsemmisült vagy orosz kézre került. A Nibulon a gabonafolyosó bezárultát követően 50 garatos vagont kapott a segélyszervezeten keresztül, így decemberre 10-ről 23 százalékra növelték a saját kocsik arányát a vasúti közlekedésben. Ezzel mintegy 1,7 millió dollárt takarítottak meg, amit a felvásárolt gabona vételárának emelésére is tudtak fordítani. A Nibulon azt is közölte, hogy további 250 vagonra lenne szüksége ahhoz, hogy versenyképes tudjon maradni a nemzetközi piacon.

Itt írtunk róla, hogy a legutóbbi egyiptomi búzatenderen a Nibulon úgy maradt alul az orosz ajánlattal szemben, hogy tonnánként 30 dollárral alacsonyabb hajóra rakási árat ígért.