fbpx

Szeretik a fogyasztók a vertikálisan termesztett növényeket?

Írta: Czékus Mihály - 2024 január 22.

Több, korábbi tanulmány szólt arról, hogy sok előítélet van a dán fogyasztókban a vertikálisan termesztett zöldségekkel kapcsolatban. A zárt térben termesztett, egymásra rakott és talaj nélkül nevelt növények azonban növelhetik az élelmezésbiztonságot, továbbá egész évben, rövidebb szállítási idővel biztosítják a leveles zöldségekhez és fűszernövényekhez való hozzáférést.

Bio kontra vertikális

A Koppenhágai Egyetem Élelmiszertudományi Tanszékének kutatói egy közelmúltban publikált tanulmányban azt vizsgálták, hogy igazak-e a fogyasztói előítéletek. A felmérés során a kutatók 190 résztvevőt kértek meg arra, hogy kóstolják meg és értékeljék a rukkolát, a bébispenótot, a borsóhajtásokat, a bazsalikomot és a petrezselymet, amelyek mindegyikét biotermesztéssel állítottak elő. Ezeket kellett összehasonlítaniuk a vertikális gazdálkodásból származó megfelelőikkel. A vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy a tesztalanyok közel annyira szeretik a vertikálisan termesztett termékeket, mint a hagyományos talajon előállított biováltozatokat.

Fogyasztói felmérés
A felmérés során a kutatók 190 résztvevőt kértek meg arra, hogy kóstoljanak meg és értékeljenek vertikális gazdálkodásból származó növényeket

Alig kimutatható különbség

A zöldségcsatában szoros volt a verseny. Összességében a biotermékek ízvilágban nagyon kis mértékben felülmúlták a vertikálisan termesztetteket. Egyes növények esetén holtverseny alakult ki. Például a résztvevők egy 1-től 9-ig (9-es a legjobb) terjedő skálán mindkét rukkolának 6,6 pontot adtak. A bébispenót és a bazsalikom esetében is olyan közel voltak egymáshoz az értékek, hogy nem beszélhetünk valódi különbségről.

A korábbi tanulmányok szerint bár a fogyasztók általában pozitívan viszonyultak az új technológiához, alacsony elvárásaik voltak az így termesztett zöldségekkel szemben. Például kizárták annak lehetőségét, hogy a függőlegesen termesztett leveles zöldek és fűszernövények olyan ízűek legyenek, mint a biok, és azt sem gondolták, hogy egészségesek.

Puding próbája

A kutatók szerint ez a fogyasztói hozzáállás a neofóbiával, azaz az újdonságtól való félelemmel magyarázható, amivel különböző mértékben mindannyian rendelkezünk. A koppenhágai tanulmány azonban azt igazolja, hogy a vertikálisan termesztett termékekkel kapcsolatos előítéletek azonnal megdőlnek, amint a fogyasztók megkóstolják azokat.