fbpx

Spárga, ahogy a németek és franciák látják

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 december 04.

November végén a németországi Karlsruhe adott helyt a spárga termesztésével és értékesítési lehetőségeivel foglalkozó szakmai kiállításnak, ahol a 2023-as spárgaszezon tanulságaira is visszatekintettek. A termelés klimatikus kihívásaitól kezdve a munkaerő-problémákon át az eladásösztönzésig terjedt a témák skálája.

spárgaszedés
Spárgaszedés: meg kell becsülni a hajlongani hajlandó munkást (forrás: Horizont Média)

Kevesebb volt a német spárga, de a vásárlóerő is

A tavasz most is nagyon hidegen, sok esővel és kevés napsütéssel indult Németországban. Áprilisban a fagyos éjszakákkal is meg kellett küzdeniük a termelőknek. Húsvétkor még csak elvétve akadt spárga. Május elején is nagyon hűvös volt, a kereslet pedig visszafogott. Június elején aztán berobbant a meleg, száraz időjárás. Ekkor a hároméves ültetvényekből származó sípok piacra kerültek. Mindent egybevetve az utóbbi évek időjárása a termőterület csökkenéséhez vezetett Németországban, de a kisebb felhozatal csökkenő fogyasztással találkozott, így a piaci viszonyok stabilak maradtak idén.

Így tartsd meg a dolgozódat!

Egy német spárgatermelő a munkaerőmegtartást helyezte az előadása középpontjába. A Schreiber-család gerolsheimi gazdasága két állandó alkalmazottal és további 70-100 szezonális munkással dolgozik. Utóbbiak helyiek, illetve Lengyelországból és Romániából érkeznek. A Covid idején azonban kevés külföldi érkezett az országba, így a család a helyi munkaerő megtartására kezdett fókuszálni. Első és legfontosabb, hogy a gazdaságnak jó neve legyen a kisközösségben. A Schreiber-farmra olyanok is jelentkeztek munkára, akik korábban a vásárlóik voltak.

Nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy az emberek alkalmazottként is jó első benyomásokat szerezzenek az üzemről. Például megtanulták saját nyelvükön üdvözölni a külföldieket. Ezután „brigádvezetőt” jelöltettek ki a csoportban, aki képes az emberek minden ügyes-bajos dolgát közvetíteni a vezetőség felé. A család folyamatos visszajelzést vár a dolgozóktól arról, hogyan érzik magukat. Emellett fontos, hogy a munka szabályait is mindenki megértse és betartsa. A cél érdekében oktatóvideókat is készítettek, amelyek bemutatják, hogyan fejlődik a spárga, milyen nehéz a sípok vágása, és hogyan működik a válogatórendszer.

Lényeges, hogy a dolgozók ne csak arról kapjanak visszajelzést, ha valamit elrontottak, hanem arról is, ha valamit jól csináltak. A méltányos fizetés mellett fontos a világos munkahelyi struktúra és az is, hogy az alkalmazottak saját ötleteikkel is javíthassanak a munkafolyamaton. A közösségépítés része a szezon végi grillezés, a céges évforduló, vagy akár a születésnapi jókívánság is.

Minél több szó esik a spárgáról, annál kelendőbb

A hallagatóság bepillantást nyert a francia spárgamarketing-stratégiába is. Elzászban 121 termelő foglalkozik spárgával, jellemzően 4-5 hektárnyi területen. Legtöbbjük egy értékesítő szövetkezet tagja, amelyik reklámcélokra hektáronként évi 220 eurót szed be a gazdálkodóktól, de még azoktól is kér marketinghozzájárulást, akiknek a spárgát eladja. A befolyt összegből számtalan formában reklámozzák a spárgafogyasztást, többek között olyan élelmiszereken helyeztetik el a sípok képét, amelyek kapcsolhatók a fogyasztásukhoz, például a tojáson, majonézen. Emellett a tv-ben és a rádióban is hirdetnek, illetve látványsportokat szponzorálnak a spárgatermesztők nevében.

Forrás: FreshPlaza.

Lásd még kapcsolódó írásunkat: Jó spárgaszezont hozhat a szép, lassú tavasz.