fbpx

A magyar termelő már alig kap többet, mint egy ukrán

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 szeptember 26.

Ukrajna szeptemberben csak fele annyi mezőgazdasági árut tudott exportálni, mint tavaly ilyenkor. Az importtilalom dacára a mai magyar kukoricaárak a 2021. évi szinten járnak, és zuhannak tovább.

kukorica betakarítás
Megtermeltük, levágtuk. Aztán mi lesz a sorsa? (fotó: Horizont Média)

Tisztességes árat várnak

Párizsban 211 euróért cserél gazdát egy tonna novemberi kukorica, eközben Ukrajna határán továbbra is 154 dollárért vehető át a szemestermény. Ez a gyengülő magyar fizetőeszköz mellett 56,5 ezer forintot jelent. És bár azt gondolnánk, hogy ennél a hazai kukorica biztosan többet ér, valójában ennyit sem kapnak érte a termelők – legalábbis a keleti országrészben. Békés vármegyében 50-54 ezer forintról indul a számolás olyan levonásokkal és szolgáltatási díjakkal, hogy csak ámulnak a gazdák. A rostálás, szárítás, betárolás, 3-5% szemétlevonás után jó, ha 48-50 ezer forintot megkapnak, és örüljenek, ha befér a terményük még valahová. Ez nem sokkal több, mint amennyit egy ukrán gazda kézhez kap (46,5 ezer Ft) a felvásárló telephelyére beszállított terményéért.

Eközben a hirdetésekben azt látjuk, hogy a hazai termelők 60 ezerért szeretnék eladni a kombájntiszta és 70-80 ezerért a tisztított, szárított takarmánykukoricát. Az elvárások két okból is indokoltak: a termelési költségek miatt legalább ilyen árszint és 9 tonna termés mellett jön ki a plusznullás eredmény, másrészt ez az ár még az ukrán kínálattal összevetve is versenyképes lehetne az állattartó Nyugat-Európában. (Lásd még: Kukorica: 8,20 tonnás hektáronkénti átlagtermés.)

kukoricaárak
A 2021. évi szinten az árak (forrás: KSH)

Ukrajna keresi a tengeri utat

Most nagyjából a 2021. évi árszinten vagyunk, és csökkenő a trend. Az lenne a jó, ha az ukrán termények egyáltalán nem érintenék Európát, ha legalább Isztambulig hajóznának. A gabonafolyosó bezárultával csak két búzával megrakott hajó távozott sikeresen Csornomorszk kikötőjéből és haladt át a Boszporuszon. Most újabb három tart Pivdennyij és Csornomorszk felé, hogy Spanyolország és Kína megrendelésére 127 ezer tonna mezőgazdasági árut, valamint vasércet rakodjon be. Az útvonalat az ukrán haditengerészet biztosítja – kérdés, ezt meddig tűri Moszkva. Tavaly ilyenkor, a gabonafolyosó augusztusi megnyílását követően már 7,23 millió tonna termény exportján volt túl Ukrajna. Idén 6 millió tonnánál járnak. A szeptemberi forgalom pedig éppen a fele a tavalyinak.