fbpx

Kifulladóban az orosz gabonagépezet

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 augusztus 31.

Az egyiptomi GASC kereskedőház egy hónapon belül a harmadik búzavásárlási tendert tartotta tegnap, amelyen az európai búza erős versenyben maga alá gyűrte az orosz ajánlatokat. Ez önmagában nem ok az örömre, de felcsillant közben egy reménysugár is.

Ennyiért raknak most hajóra egy tonna búzát

Az oroszok az összes búzatételt 270 dolláros áron kínálták hajóra rakva (FOB). Az európai ajánlatok leginkább a francia és a román kereskedők oldaláról érkeztek. Az aukción kialakult árszínvonal 263,77–280 dollárról 259,42–271 dollárra csökkent (FOB). Egész pontosan ennyiért ajánlották fel megvételre az egyes nemzetek kereskedői a búzájukat:

  • az Orosz Föderációból 25 tétel 270 USD/t áron (FOB),
  • Franciaországból 9 tétel 259,42–267,69 dolláros áron (FOB),
  • Romániából 8 tétel 261–271,6 USD/t FOB áron,
  • Bulgáriából 2 tétel 263,77 és 267 dolláros áron (FOB),
  • Ukrajnából 1 tétel 269,5 dolláros áron (FOB).

Az utolsó orosz ajánlatból indultak ki

A legnagyobb nyomást a sok és olcsó francia búza helyzete az árakra. Az egyiptomi kereskedőház végül 240 ezer tonna európai búzát vásárolt. A franciáktól 120 ezer tonnát vett október 5–20. között leszállítva. A beérkező búza 279,49 dollárba kerül tonnánként. A románoktól szintén 120 ezer tonnát rendeltek október 25. és november 10. között leszállítva 275,75 dolláros áron. Ezek az árszintek nagyjából az augusztus 8-i orosz ajánlatnak felelnek meg. Akkor ugyanis az oroszok egy 262 dolláros hajóra rakási árat mondtak, amihez tonnánként 15,74 dolláros fuvarköltséget rendeltek (ez összesen 278,5 dollár), és 180 napos fizetési időt hagytak a számla rendezésére.

 gabonaszállító hajó
Orosz gabonaszállító (szárazáru)hajó egy iráni javítóban. Az ország áruszállító flottája egyébként is szűkös (forrás: themeditelegraph.com)

Már nem tartható a korábbi ajánlat

Úgy tűnik, az európai kereskedők ezt vették irányárnak, közben azonban az orosz búza ára alaposan megemelkedett, nem beszélve a szállítási költségeiről. Az ukránok sincsenek jó helyzetben: egyetlen szempontjuk volt: egy hajszállal az orosz ajánlat alatt lenni, de így sem tudtak versenyben maradni. Ne örüljünk azonban az európai „sikernek”. Nem a minőség győzött, hanem az ár. Az oroszok alá ígérgetés pedig rossz hatással van az uniós piacra. Másrészt örömteli fejlemény, hogy kiderült: Oroszország képtelen tartani a korábbi árszintet. Augusztus 8. óta másodszor fordult elő, hogy 270 dolláros alapárat mondott. Lehet, hogy sok a búzája, de nem boldogul a szállítással. (Lásd részletesebben itt: Magának is vermet ásott Moszkva, bukik az exportrekord.)

Továbbra is állítjuk, hogy csak türelem és tároló kérdése a jobb búzaár. A 65 ezres ajánlat sem fair a malmi minőségre. Az is sokatmondó, hogy a párizsi tőzsde hosszú ideje 20 euróval többre becsüli a májusi szállítású búzát, mint a mostanit. Ha nincs más megoldás, össze kell állni gépkörökbe, és lízingelni egy silótöltőt. Októberben jönnek a támogatások, valahogy ki kell bírni még egy kicsit!