Egy korábbi számunkban már részletesen elemeztük a traktorra szerelhető, illetve vontatott forgógémes rakodódarukat mint az anyagmozgatás gépesítésének kisebb beruházást igénylő alternatíváját. Ezek mellett viszont az utóbbi évtizedekben terjedőben van egy még kisebb beruházási értéket igénylő megoldás is a piacon. Jelen cikkünkben ezt a még egyszerűbb konstrukciójú rakodókategóriát, a hárompont-függesztésű front-, illetve farrakodókat mutatjuk be a rakodási feladatok megoldására.
A ’90-es években még hazai is volt
A 90-es években a termelésszerkezet megváltozásával a szerény beruházási lehetőségekkel bíró, frissen alakult kisgazdaságokban csak kisebb fejlesztésekre futotta. Ekkor jelentek meg hazai gyártásból először itthon a hárompont-függesztésre szerelt kisrakodók a kínálatban. A 90-es évek első felében mutatták be a Szolnoki Mezőgép által gyártott 2,2 méteres emelési magasságú, egygémes, 200 kg emelőképességű M-5700 hárompont-függesztésű farrakodót.
Rendeltetésük és piaci célközönségük alapvetően napjainkban is azonos a 90-es években meghatározottal, hiszen a traktoros homlokrakodóknál is egyszerűbb és könnyebben kezelhető anyagmozgató eszközökről van szó. Kialakításukból, illetve a traktor + rakodó kapcsolatból adódóan a fentebb említett versenytársaikhoz képest kisebb a rakodási magasságuk és emelőképességük.
Egyszeres gémoszloppal
Napjainkra a kínálat kiszélesedett, és importból többféle hasonló kategóriájú eszközt lehet beszerezni. Ezeket leginkább a kisgazdaságok részére kínálják a gyártók, illetve forgalmazók, könnyű és középnehéz, CAT I. vagy CAT II. szabványú hárompont-függesztésekhez. Alapvetően két jól elkülöníthető konstrukciót különböztethetünk meg a hárompont-rögzítésű kompakt rakodógépeknél. Az egyik az egygémes, egyszerűbb kivitel, ahol egyszeres, szimmetrikus elhelyezésű emelőgém mozgatja a terhet, amely csapos megoldással kapcsolódik egy gémtartó oszlophoz, melynek alján találhatók a hárompont-csatlakozó pontok is. Ezek közül a két alsó bekötési pont egy az oszlop aljára merőlegesen, szimmetrikusan hegesztett zártszelvényen került felhegesztésre, míg a harmadik, felső bekötési pont az oszlopon hegesztett füles megoldással kerül csatlakoztatásra. A gém emelését általában 1-2 darab kettős működésű emelő-munkahenger végzi, melynek alsó bekötési pontjait szintén a gémtartó oszlopon találhatjuk. Az emelőgém felső részén, azzal párhuzamosan találjuk a kanál, illetve a rakodó-munkaeszközt billentő munkahengert, amely szintén kettős működésű. A rakodási magasság felső határát bizonyos mértékig az üzemeltető erőgép hárompont-emelőrendszerének az emelési tartománya is behatárolja.
Már egészen kis traktorhoz is
Ezek az egygémes rakodók általában 2,4 méteres rakodási magasságtól és 400 kg-os teheremelő képességtől érhetők el a kínálatban, egészen az 5,8 méteres emelési magasságig és 1,8 tonnás emelőképességig. A rakodókanalak, villák ezeknél a konstrukcióknál nem a traktoros homlokrakodóknál ismert EU-szabványos csatlakozókerettel kapcsolódnak a gémhez, hanem minden rakodógémhez speciális méretben, típusfüggő csapos megoldással kerülnek rögzítésre, így cseréjük több időt vesz igénybe. Vannak típusok, amelyek teleszkópos kialakítású zártszelvényes gémmel, állítható gémhosszal rendelkeznek, melyeket – csapszegfuratos megoldással – 2-3 fokozatban szabályozhatunk, így a rakodóeszköz emelési magassága az adott körülményeknek megfelelően szintén változtatható. Munkaeszköz-kínálatuk általában alapkanálban, egy bála-, illetve trágyarakodó, továbbá egy raklapemelő villában kimerül, de vannak típusok, amelyekhez teheremelő horgot is kínál a gyártója.
Párhuzamos gémkerettel
Összetettebb konstrukciónak számítanak már a gémkeretes hárompont-függesztett rakodók, amelyek emelőgémje a traktoros homlokrakodókéhoz hasonló kivitelű. A gémszerkezet egy tartókeretbe van csapos megoldással kapcsolva, és két darab kettős működési hidraulikus munkahenger végzi az emelést, Ezek csapos csatlakozóvégei a tartókeretbe és az emelőgémkeretbe vannak csatlakoztatva. A két kettős működésű munkahenger egy elosztón keresztül, közös hidraulika-csatlakozópáron kap kiszolgálást a traktor hátsó kettős működésű hidraulikus kivezetésén. Mivel a teherbírás itt nincs akkora, mint a hagyományos homlokrakodóknál, így a rakodókanál vagy rakodóadapter mozgatását már csak egy közös, szimmetrikusan elhelyezett karos mechanizmussal kombinált, kettős működésű munkahenger végzi. Ennek megfelelően kettő pár kettős működésű kiszolgáló körre van szüksége az üzemeltető traktor részéről. A traktorra való felfüggesztés kapcsán meg kell említeni, hogy hárompont-csatlakozásaik úgy vannak kialakítva, hogy egyaránt illeszkedjenek CAT I, II és IIN szabványú hárompont-függesztésekre. Nagy előnye még mindkét konstrukciónak a hagyományos traktoros homlokrakodókkal szemben, hogy nem igényelnek kiegészítő vezérlő joystickot, hanem a traktor hidraulikus vezérlőkapcsolóiról vagy karjairól működtethetők.
Előre és hátra is, de fontos a súlyelosztás
Természetesen nemcsak hátsó, hanem mellső felfüggesztésre is kapcsolhatók, és ebben a variációban a rálátás a rakodóterületre sokkal jobb, hasonló, mint a traktoros homlokrakodóknál. Arra viszont felhívnánk mindenki figyelmét, hogy akár mellső vagy hátsó hárompont-munkagép-csatlakozáson alkalmazunk egy ilyen rakodógépet, a legnagyobb modelleknek a munkaeszközzel együtt, terhelten közel egy tonna az össztömege. Ezért alkalmazásuk során nagyon kell figyelni az üzemeltető traktor súly szerinti kiválasztására, vagy az erőgép megfelelő adhéziós tömegének a változtatására, akár pótsúlyozással. Ellenkező esetben a traktor stabilitása és irányíthatósága bánja a kedvezőtlen súlyelosztást, amely akár komoly balesethez is vezethet.
A gémkeretes megoldású rakodók munkaeszköz-választéka is sokkal szélesebb, mint az egygémes konkurenseiké. Adaptercsatlakozásuk is a traktoros homlokrakodóknál megszokott EU-kapcsolókeretes, automata reteszeléssel. Bálarakodó villa, trágyarakodó, raklapemelő, alapkanál, földkanál – hogy csak néhányat említsünk a munkaeszköz-választékból. A rakodók le- és felszerelése rendkívül gyors és egyszerű, tárolásuk pedig nem igényel nagy helyet, hiszen a két gémrendszert párhuzamosan összecsukva függőlegesen, egy szabványos EU-raklapon is tárolhatók.
A stabil tároláshoz a gémkeretes modellek állítható tárolólábbal is fel vannak szerelve. A teljesen összecsukott állapothoz a gémtartó főkeret aljára hegesztett ütközőkonzolpárig kell behajtani az emelőgémet, és így lehet leszerelni, illetve a közúti vonulás során is ebben a pozícióban szabad vele közlekedni.
Összeállításunkból is kitűnik, hogy a hárompont-függesztésre kapcsolható kompakt kisrakodókból méretben és konstrukcióban is szélesedő választék áll rendelkezésre. A szerényebb beruházási lehetőséggel bíró, 1-2 erőgéppel rendelkező gazdaságokban ideális alternatíva lehet alkalmazásuk, hiszen az egygémtornyos modellek nettó ára már félmilliótól kezdődik, de egy 2,62 méteres rakodási magasságú, 450 kg emelőképességű gémkeretes verzióhoz is elérhető áron, akár nettó 1 millió forintért hozzájuthatunk.
Farkas Imre