Hatalmas földrengés rázta meg Törökországot és Szíriát. A tragikus esemény emberéletekbe került, de következményei lesznek a török agrárkereskedelemre is.
Óriási exportpotenciál
Törökország 78 millió hektáros területéből 2,5 millió hektáron csak zöldséget és gyümölcsöt termelnek, teljes egészében öntözött körülmények között. Világszinten vezető exportcikkeik a sárgabarack, a meggy, a mogyoró, a füge, a mák, a méz, az eper és a gesztenye. Fontosak továbbá a citrusfélék, a pisztácia, az árpa, a paradicsom, paprika, a szőlő, dinnye az alma, a gomba és a feldolgozott búza, azaz a liszt. (Lásd még cikkünket: A törökök import búzából lettek világelsők a lisztexportban.)
Az ország agrárexport-potenciálja dinamikusan nő, amit az orosz-ukrán háború kapcsán egész Európa megtapasztalhatott: a korábban Oroszországot és Fehéroroszországot célzó zöldség-gyümölcs export nagy része az unió felé vette az irányt. (Lásd még: Törik a fejüket a törökök, elég-e nekik az EU piaca.)
Az ország egyhetede lebénult
A földrengésekben érintett területek nagysága mintegy 11 millió hektár, nagyjából Törökország területének egyhetede. A három legsúlyosabban érintett tartományba, Hatayba, Kahramanmarasba és Adiyamanba csak a mentéshez kapcsolódó járművek léphetnek be, és csak a mentési tevékenységet végző járművek hagyhatják el őket.
Nincs közlekedés
A régióban található az ország hetedik legnagyobb teherkikötője Iskenderun, Itt a konténerraktárban kitörő tüzet 10 órán át nem tudták megfékezni. A közeli Mersin pedig az ország második legnagyobb teherkikötője, évente 2,2-2,5 millió szabványkonténert forgat meg. Itt is állomásoztak tankerhajók, de sérülés nélkül átvészelték a lökéshullámokat. Óriási szerencse, hogy a földrengés nem károsította a térség egyik olajvezetékét sem, amelyek kulcsfontosságúak Törökország energiaszektora számára.
A földrengéssel sújtott régióban mediterrán mezőgazdálkodást folytatnak, élvezve a tenger közelében lehulló bőséges csapadékot. A termelést a szőlő, a füge és az olajbogyó dominálja. Pillanatnyilag mindennemű közlekedés gátolt a régióban: megrongálódtak az utak, akadozik az internetkapcsolat és általános az üzemanyaghiány. Az újjáépítés sok időt vesz majd igénybe.