Az elmúlt napokban olvastam, hogy a termőtalajok mennyire le vannak romolva. Amennyiben a romlás, rombolás tovább folytatódik, akkor belátható időn belül egyre nehezebb lesz normális terméshozamokat elérni. El kell kezdeni a talajokkal mint kinccsel foglalkozni.
Forgassunk? Mulcsozzunk?
A termesztéstechnológia egyik eleme a vetés. Annak függvényében, hogy milyen talajművelést folytatunk, megfelelő vetéstechnikával kell rendelkeznünk. Az intenzív forgatásos technológia és a forgatásmentes (NoTill) között hosszú az átmenet. Meg lehet próbálni egyből átállni, de ennek nagyon hamar bukfenc lehet a vége. Meg kell tanulni és érteni a földet!
A mulcsos technológia átmenetet képez. Egyre többen művelik, könnyen meg lehet tanulni, és az esetleges hibákat könnyebben ki lehet javítani. A legtöbb modern vetéstechnika a forgatásos, ill. mulcsos technológiában hasonló. Ezért is kisebb ütemű a vetőgépek fejlesztése. Az elmúlt 10-15 évben a Horsch Pronto vetőgépek is a stabilitás terén fejlődtek. Ahogy az előállítási technológiák előreléptek, ezzel arányosan jobb, strapabíróbb alkatrészek kerültek a gépekbe. Azonban eljött az idő, amikor egy nagyobb lépést kellett tenni. Ez a 2022 év volt: idén vezették ki a régi modellt, és jött be az új.
A Pronto vetőgép Európa egyik legkedveltebb mulcstechnológiás vetőgépe. A Pronto-elv egyelőre verhetetlennek tűnik. A mellső művelőeszközök talajt művelnek, a gumikerekes hengerrel ezt tömörítjük, utat képezünk a vetőcsoroszlyák számára. A tömörített talajon sokkal egyenletesebben tud haladni a vetőcsoroszlya, így a mélységtartás is egyenletes.
A gumikerekes henger mélyre is tömörít a vetőmagok alatt, így a kelés után a növények gyökerei is egyenletesen tudnak fejlődni, nincs légüres tér. A mélységtartó kerekek egyben le is hengerezik a vetés felett a felszínt, így a magok jó beágyazása is megtörténik.
Az új Pronto-ban a fejlesztések ugyancsak az alapelvre épülnek. A Pronto-elv továbbra is megmaradt. Azonban egy sor fejlesztés jött, ami az üzemelési biztonságot és a könnyebben kezelhetőséget még magasabb szintre emeli.
A ventilátor magasabbra, a tartály orrába került, így kevesebb port szív be. Ezen felül a ventilátor elé egy olajhűtő is került, aminek egyik feladata a traktorba visszatérő olaj hűtése, másik pedig a levegő felmelegítése.
A műtrágya-verziós vetőgépek esetében, késő ősszel, amikor a levegő párás is lehet, a levegőt felmelegítve párátlanítjuk, így a műtrágyapor kevésbé tud megtapadni a csövekben. A ventilátor hidromotor visszatérő ágába egy túlnyomás elleni biztosító szelep került, amivel a hidromotort védjük.
Ezért univerzálisa Horsch-technika!
A duplatartályos kivitelnél az adagoló alatt egy kazettás elemet találunk. Ezzel a vetőmag és a műtrágya irányát és ez utóbbi arányát is könnyebben állíthatjuk, és ezenfelül a leforgatás is könnyebbé vált.
A Pronto 6 DC gumikerekének hengercsapágyazása is változott. A korábbi golyóscsapágyról áttértek a kétsoros görgős csapágyazásra, ezáltal az élettartam kb. ötszörösére nőtt! A gumikerék mérete is nőtt. Ennek az az oka, hogy 40 km/h sebességnél a fékhatást ezzel lehet elérni, azonban ezen felül a mellékhozadéka, hogy az amúgy is könnyen vontatható Pronto még kisebb gördülési ellenállással rendelkezik.
Az új számítógéprendszer lehetővé teszi a soronkénti lezárást: a RowControllt. Ezzel a rendszerrel a felülvetések területe drasztikusan csökkenthető, valamint nagyon gyorsan át tudunk állni különböző sortávolságokra (15-30-45-60 cm).
A TurboDisc vetőcsoroszlya még stabilabb, és párhuzamosan megtaláljuk az EKS csoroszlyát is. Az EKS csoroszlyának óriási előnye, hogy a magfogó kerék a vetőmagot még jobban beágyazza a vetőbarázdába, így még száraz körülmények között is biztonságosabb, egyöntetűbb a kelés!
A Horsch Pronto egy olyan univerzális aprómagvető, amellyel úgy a hagyományos, mint a mulcsos technológiában kiemelkedő minőséget érhetünk el. Azonban továbbra is az a véleményem, hogy a mezőgazdásznak, földtulajdonosnak egyik feladata az, hogy a parcellái körül, bokrokat illetve fákat ültessen!
Száz Zoltán
06-30-743-0302