fbpx

Helyezkedés a 9 millió tonnás ukrán exportűr betöltésére

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 július 18.

Az ukrán búzakivitel gyakorlatilag megfeleződik idén. A térségben az oroszok rendelkeznek a legnagyobb exportpotenciállal, de a kazah kereskedők is mozgolódnak. Mutatunk néhány lehangoló árat a térségből.

Reni kikötő
Búzarakodás Reniben (forrás: finhubfund.co.uk)

Nyomottak az árak

Szerdán 214 dollárba (88 ezer forint) került a lengyel határra szállított ukrán kukorica és 258 dollárba (106 ezer forint) a búza. Még csak a repcearatás elején járnak az ukránok, de már kialakultak az új termés értékesítési árai a dunai Reni és Izmail kikötőjében. 12.000-13.700 hrivnyát kérnek az olajmagért, azaz 166-190 ezer forintot. Tavaly ugyanitt, ugyanekkor 18.300-19.300 hrivnya között mozogtak az árak. Eközben az oroszok az árpát 12.600-12.900 rubelért (88-90 ezer forint) kínálják a Fekete-tengeri kikötőkben és 12.100-12.500 rubelért (85-87,5 ezer forint) az Azovi-tengeren. (Lásd még: Egy hónap alatt 13-20%-ot esett a búza ára.)

Piaci helyezkedés

Eközben Kazahsztán az Ukrajna által hagyott piaci résbe nyomulna. Az ország hagyományos importőrei Közép-Ázsia és Afganisztán, de most fokoznák a kivitelüket Kínába, Azerbajdzsánba, Grúziába, Pakisztánba, Törökországba, Iránba. A gond az, hogy nem tudják növelni az eddigi 8 millió tonna körüli kivitelüket, így esélyük sincs a csaknem 9 millió tonnás ukrán exportűr betöltésére. Sokkal jobb pozícióból indul Oroszország, ahol az előző szezon 33 millió tonnájáról 40 millió tonnára emelkedhet a kivitel. Maga az EU is 6 millió tonnával több exportbúzával rendelkezhet a futó szezonban az előzetes becslések szerint.

A kikötők sorsa

A folytatásban sok múlik azon, mikor nyílhatnak meg az ukrán kikötők. Egy isztambuli találkozón Ukrajna, Oroszország, Törökország és az ENSZ képviselői előzetesen megállapodtak három ukrajnai kikötő felszabadításában a gabonaexport számára. A források Odesszán kívül Csornomorszk és Pivdennyi kikötőit nevezték meg. (Ezek Odessza alatt és felett 30-40 km-re helyezkednek el a Fekete-tenger partján.)

A megállapodás szerint a gabona ukrán hajók kíséretében szállítható ki a földrajzi ukrán határig. A kikötőkbe érkező üres hajókat pedig a török haditengerészet vizsgálná át. Korábban ezt az oroszok akarták elvégezni, mondván, az „üres” hajók fegyvereket szállíthatnak Ukrajnába. Most úgy tűnik, van esély rá, hogy belemennek abba, hogy a törökök ENSZ felügyelet mellett ellenőrizzék a befutó hajók tisztaságát. A Kreml még nem bólintott rá a javaslatra. A technikai részletek is tisztázásra várnak, ilyen az aknazár felszámolásának kérdése is.

Forrás: APK Inform.