A magas infláció visszacsap: a fogyasztásban ugyanis jól érzékelhető megtorpanás van, ami a raktárkészletek növekedéséhez vezetett. Közben a fuvarkapacitások – válaszul a korábbi keresleti csúcsra– lassan, de biztosan bővülni kezdtek. Elérhetik a szállítmányozási díjak a pandémia előtti szintet?
Behúztuk a féket
A konténerszállítmányozási piacon az idei év legnagyobb változása a keresleti oldalon jelentkezik. 2021-ben érte el fogyasztási csúcspontját a világ, idén azonban érezhetően visszafogottabb a kereslet. Ennek oka, hogy számos napi szükségleti cikk és az élelmiszer ára legalább 30-40%-kal emelkedett a járvány előtti szinthez képest. Az infláció fogyasztáscsökkentő hatása az év második felében még tovább erősödik.
Az év elején még nagy volt a megrendelésállomány, mivel a nyugati gyártás és kereskedelem a 2021-es fogyasztási adatokból indult ki, és abból, hogy a beszerzési nehézségek miatt nagy készletekkel érdemes dolgozni. Mindez mára zsúfolt raktárakat eredményezett, az infláció pedig erősen visszafogja a fogyasztást. Itt írtunk róla, hogy a kínálati oldalon is elmozdulás történt: lendületesen épülnek az új hajók, készülnek a konténerek. Mindezek eredőjeként az ömlesztett áruk fuvardíjai gyorsan csökkennek.
Mikor térünk vissza a korábbi szintre?
A Wall Street Journal a közelmúltban arról számolt be, hogy a Kínából az Egyesült Államok nyugati partjára konténerenként 8934 dollárra csökkent a fuvardíj, 38,5%-kal kevesebb, mint az év elején volt, és közel 50%-kal mérséklődött az előző év azonos időszakához viszonyítva – de még mindig négyszerese a 2020 júniusi árnak. Iparági szakértők szerint a szállítási díjak az év második felében további 20-30%-kal csökkennek, de 2023 folyamán még a pandémia előtti szint felett lesznek.