fbpx

Nagyot kaszált a fuvarozás, százával építik a konténerhajókat

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 január 26.

Tavaly rekordévet zárt a tengeri fuvarozás. A siker hatására százával rendelik az új konténerhajókat a befektetők. A romlandó mezőgazdasági áruk szempontjából kulcsfontosságú, hogy javuljanak a szállítmányozási kapacitások.

Evergreen konténerhajó
Csak az Evergreen 24 Panamax méretű konténerhajót rendelt 2021-ben (forrás: vfchemical.com)

4-5-szörös díjemelés

A Clarkson Research elemzése szerint a fuvarozási bevételek rekordot döntöttek tavaly annak ellenére, hogy a tengeri szállítmányozás minősége romlott. A főbb kereskedelmi utakon folyamatosak a fennakadások, a kikötőkben kígyóznak a sorok, állandóak a kapacitásgondok. A Sanghajból Európába tartó húsz láb hosszú konténerek átlagos fuvardíjai mégis több mint a négyszeresükre – 1204 dollárról 6119 dollárra – emelkedtek, míg egy 4400 szabványkonténert szállítani tudó Panamax hajó díjazása csaknem az ötszörösére nőtt, 14.012 dollárról 67.123 dollárra. (Ez a legnagyobb hajóméret, ami átfért a Panama-csatornán annak 2016-os bővítése előtt.)

Hajóépítési láz

A flották szabad kapacitása továbbra is mérsékelt, 4,5%-os maradt, de az áremelkedés hatására tavaly rekordszámú, 548 darab 4,2 millió konténert szállítani tudó hajót rendeltek a befektetők. Pedig az új hajók ára is meredeken emelkedett, összességében körülbelül 30%-kal, főként az extra méret esetében. Egy 15.500 konténeres új-Panamax például cc. 106 millió dollárba került az év elején, de az év végére az ára 155 millió dollárra emelkedett. Szabványkonténerből 5,7 millió darab elkészítésére adtak megbízást, ami a jelenlegi flottakapacitás 23%-a.

Az ökohajók lassabbak

Bár élénk a kereslet, a hajók sebessége mintegy 24%-kal csökkent a 2008-as szinthez képest, ebben szerepet játszik az is, hogy a flottakapacitás harmada ma már „ökomodern”, azaz alternatív tüzelőanyaggal és/vagy legalább egy energiatakarékos technológiával működik. „2021 rendkívüli év volt a tengeri szállítmányozás életében. Idén is pozitív kezdésre számítunk, noha fennakadásokra továbbra is számítani kell. Az ellátási láncban tapasztalható problémák elhúzódhatnak 2023-ig” – vélik a Clarkson elemzői.

A romlandó mezőgazdasági áruk szempontjából kulcsfontosságú lenne, hogy javuljanak a szállítmányozási kapacitások. Chiléből például a cseresznye két hétig utazik Kínába, és nem biztos, hogy az ottani újévre a boltokba is kerül.