fbpx

Mégsem lett népszerűbb a piac és a zöldség

Írta: Gönczi Krisztina - 2021 november 11.

Hazánkban a zöldségtermelés valósítható meg nyereségesebben, a magyar fogyasztók elé mégis hamarabb kerül gyümölcs, mint zöldség – derül ki egy új kutatásból. A közhiedelemmel ellentétben a járvány mit sem változtatott az étkezési szokásokon. Az is kiderült, hogy a vásárlók zömét adó középkorúak nem járnak piacra.

 

paradicsom
Csomagolják a magyarok kedvencét a DélKerTÉSZ üzemében (fotó: Horizont Média)

 

Annak ellenére, hogy a 18-65 éves magyarok döntő többsége, 88 százaléka szokott zöldséget és gyümölcsöt vásárolni, már jóval kevesebben vannak azok, akik naponta fogyasztanak is ezekből. Zöldséget mindössze 20 százalék eszik minden nap, ez is inkább a nőkre, valamint a 30-39 évesekre jellemző. A falun élőknek kicsivel több, 22 százaléka fogyaszt minden nap zöldséget – derült ki az az 500 szentesi és környékbeli termelőt tömörítő DélKerTÉSZ reprezentatív kutatásából.

 

A zöldségevés gyakorisága nem változott

A legtöbben, a magyarok közel 34 százaléka hetente 2-3 alkalommal eszik valamilyen zöldséget, 27 százalék pedig hetente 4-7 alkalommal. Azok között, akik hetente egyszer sem fogyasztanak zöldséget, többségben vannak a férfiak. A gyümölcsök már jobban állnak: a megkérdezettek 20 százaléka eszik gyümölcsöt minden nap, leginkább a nők és az 50-65 évesek. Azonban többen vannak azok is, aki még hetente egyszer sem választanak semmilyen gyümölcsöt. A legtöbben, 31 százalék hetente 2-3 alkalommal, míg 22 százalék hetente 4-6 alkalommal eszik valamilyen gyümölcsöt. A szokásokon a koronavírus-járvány sem változtatott, sőt közel öt százalék (leginkább a férfiak) még kevesebbet eszik ezekből, mint a járvány előtt.

 

Mit eszünk és mennyit?

„A KSH adatai szerint évtizedes összevetésben növekedett az egy főre jutó zöldség- és gyümölcsfogyasztás is. 2010-ben fejenként átlagosan kevesebb mint 38 kiló gyümölcs fogyott, 2019-ben viszont már meghaladta az 53 kilót a fogyasztás. Azonban még mindig messze járunk az optimálistól: tanulmányok szerint ugyanis naponta öt adag zöldséget és gyümölcsöt kellene fogyasztani” – emelte ki Nagypéter Sándor, a szentesi DélKerTÉSZ elnöke.

A kutatásból az is kiderült, hogy a boltokban a paprikák közül a legtöbben (73 százalék) a töltenivaló paprikát keresi, utána következik a kaliforniai paprika és a hegyes erős (62 és 46 százalék). A harmincasok körében nagyon népszerű a pritaminpaprika: 49 százalék szokta ezt a fajtát vásárolni, ennél a korosztálynál ez a második legkedveltebb verzió. A paradicsomok esetében a fürtös, a koktél- és az édes paradicsomot vásárolják a legtöbben, a legfiatalabbaknál viszont egyértelműen a koktélparadicsom a nyerő.

„A saját tapasztalataink is azt mutatják, hogy bár mennyiségben még mindig a tradicionális paradicsomok és paprikák vannak az élen, főleg a fiatalabb korosztály körében egyre népszerűbbek a különlegességek és a színesebb, édesebb fajták” – mondta Nagypéter Sándor.

 

Kevesen járnak piacra

A felmérés szerint azok, akik zöldséget vagy gyümölcsöt vásárolnak, ezt leginkább boltláncokban vagy hipermarketekben teszik. Míg a nagy boltláncok aránya 73 százalékos, mindössze 42 százalék megy külön zöldségeshez, és csak 34 százalék látogat ki a friss áruért a piacokra vagy vásárcsarnokokba. A legkevésbé termelői piacok népszerűek, összesen 17 százalék szerzi innen be az árut. Érdekes azonban, hogy ezek a piacok a legfiatalabbak és a legidősebbek, valamint a budapestiek között a legnépszerűbbek.

 

Lásd még a témában: Miért drága a paradicsom és a paprika?