Varga Pincészet: Idén is meglesz a 15 millió eladott palack

A Varga Pincészet 2019-es árbevétele megközelítette az 5,8 milliárd forintot. A járvány eleinte őket is sokkolta, de a kezdeti visszaesés után az értékesítés most több, mint a tavalyi. Varga Péter úgy látja, nagyon erőteljes koncentráció zajlik az ágazatban.

 

„A vendéglátóipari részesedés, ami valamivel több mint a forgalmunk fele, teljesen elszállt. Úgy számoltunk, ha 50 százalék fölé megyünk, túléljük. A kezdeti sokk után fokozatosan javult a forgalom, április második felére nagy meglepetésünkre elértük a bázist” – tekint vissza a járvány hatásaira Varga Máté a növekedés.hu-nak adott interjúban. A válság közepén még a 60-80%-os visszaesést sem tartotta kizártnak a szakma, erről itt írtunk.

Varga Máté hozzáteszi: az, hogy átvállalták a házhozszállítás díját a webshopban, nyolc-tízszeresére növelte az eladásokat, de az még így is csak a forgalom 2 százalékát adta. Varga Péter ezért inkább azt emeli ki, hogy rendkívüli módon megnőtt a részesedésük az élelmiszer-kereskedelemben. Amit elveszítettek a vendéglátásban, azt visszanyerték ott.

 

(Forrás: vezess2.p3k.hu)

 

A bolti forgalomból is megélnek

A vendéglátóipar még mindig nem úgy muzsikál, mint régen. Ennek oka az is, hogy a járvány alatt elfogyott az emberek szabadsága. A vendéglátások úgy látják, Budapesten még 2-3 év, mire a turizmus visszatér a korábbi szintre – említi az ifjabbik Varga. Szerinte a vidéki turizmust kevésbé viselte meg a válság. Varga Péter bizakodva tekint a jövőbe: „A Varga Pincészet szempontjából már nincs jelentősége annak, hogy van-e turizmus. Az emberek átálltak: ha nem tudnak elmenni az étterembe, akkor otthon isszák meg a Varga bort. Nekünk enyhe növekedéssel indult az év, mostanra visszatértünk ebbe az enyhe pluszba, s a kiesést is behoztuk.”

 

Nagyban kell játszani

A Varga Pincészet éppúgy készít tömegborokat, mint olyan csúcsminőséget, ami nemzetközi díjakat nyer. Bázisboraik palackonként jellemzően 700-800-ba kerülnek, egy kategóriával feljebb 1400-1500 forintot kell fizetni értük a boltban. Varga Péter szerint a magyar borok mindig túlárazottak voltak. „Rendszeresen járunk külföldi kiállításokra, ahol 700-800 bort kóstolunk végig néhány nap alatt. Legutóbb egy új-zélandi Sauvignon Blanc volt szerintünk a kiállítás legjobb bora, négy eurós polci árral.”

Az árcsökkenés azonban nálunk megfigyelhető, ezzel párhuzamosan a termelés koncentrációja is. „Amikor 25 évvel ezelőtt belevágtunk, 12 ezer bortermelő volt az országban, ma van 6900 …. De itt van Ausztria, ahol összesen 1500 pincészet van. Többségük frekventált, turisztikai szempontból kiemelt helyen található, s egész évben „vendéglátóznak” – ezért tudnak megélni. … Ha Ausztriában 1500, akkor nálunk 500-1000 között kell majd stabilizálódni, s ők fogják azt a termelést lefedni, amit ma 6900 pincészet” – vetíti előre a Varga Péter a kisebb termelőkre váró jövőt. (Ez nem feltétlenül a tönkremenetelt jelenti, az integrálódás is megoldás a kisebbek számára – a szerk.)

bor borászat értékesítés járvány kereskedelem koncentráció koronavírus online pincészet válság Varga vendéglátóipar