Az AGROmashEXPO szakkiállítás Kverneland standján feltűnő színű szemenkénti vetőgéppel találkozhattak a vendégek. A kíváncsiság szerkesztőségünket sem hagyta nyugodni, így utánajártunk az egyediség okának.
Optima SX – precizitás nagy munkasebességgel‑Színében sem mindennapi
Pintácsi László, a Kverneland Group Hungária Kft. termékfelelőse mutatta be számunkra a színében is egyedi, a vadonatúj Kverneland Optima SX vetőkocsival szerelt Optima TF profi szemenkénti vetőgépet.
A cég termékfelelőse elmondta, hogy a fekete színű Optima SX vetőkocsival szerelt szemenkénti vetőgép az Agritechnica szakkiállításra készült, ahol először mutatkozott be nagyközönség előtt a Kverneland nyomott levegős rendszere.
A Kverneland szakemberei csalogató hatást kívántak elérni, ezért festették az Optima vetőgépet fekete színűre: természetesen a gazdálkodók továbbra is a megszokott piros színnel vásárolhatják meg ezt a Kverneland vetőgépet is.
A gyártó szakított a hagyományával, és a korábbi vákuumos megoldás helyett az új Optima SX vetőkocsit nyomott levegős rendszerrel építette meg. Az alapvető részegységek – öntvény váz, paralelogramma, dupla tárcsás csoroszlya, küllős mélységhatároló kerék, szárterelő, V-tömítőkerék, stb. – azonban a jól ismert HD-II vetőkocsiéval azonos. A különbség a vetőházban, illetve a maglehelyező rendszerben rejlik.
‑Nagy sebességű vetőkocsi
Az Optima SX nagysebességű vetőkocsi maximális teljesítményt és hatékonyságot biztosít: a pontos magadagolás, a precíz maglehelyezés és az akár 18 km/h munkasebesség biztosítja, hogy az Optima TFprofi vetőgép akár 50%-kal nagyobb teljesítményre is képes, mint a hagyományos HD-II vetőkocsival szerelt Optima vetőgépek.
Az optimális mélységtartásról a 130 kg tömegű vetőkocsi gondoskodik. Ahhoz, hogy a nagy sebességű vetésnél is mindenkor stabilan fusson a vetőkocsi, a paralelogramma felfüggesztésnél egy hidraulikus munkahenger segítségével szükség esetén megnövelhető a vetőkocsi talajra ható tömege: tulajdonképpen a vázról mintegy 100 kg tömeget terhelhetünk át a vetőkocsira.
Hatékony talajkövetés érhető el az Optima SX vetőkocsival a küllős mélységhatároló kerekek nagy elmozdulásának köszönhetően. A pontos maglehelyezés a kis csoroszlyának is köszönhető, ami tiszta magárkot formál. A mag tökéletes lehelyezését és befedését a sima köztes tömítőkerék és a többállású V-tömítőkerekek biztosítják.
A nyomott levegős rendszer miatt a megújult kialakítású 60 literes magtartályok is tömítettek, hogy mindig a megfelelő mennyiségű vetőmag jusson a vetőházba: az elérhető maximális nyomás körülbelül 1 bar.
‑Optima SX vetőház – precizitás nagy sebességgel
Az Optima SX vetőháza tömítés nélkül készül, emiatt nincs súrlódás és kopás. A nyomott levegős vetőház 70 km/h sebességű légárammal „lövi” a barázdába a vetőmagot.
A légnyomás felhasználásával a magok elhagyják a tartályt, és közvetlenül a vetőtárcsára kerülnek. Mialatt a vetőtárcsa forog, a magok egyesével elosztódnak minden egyes furathoz. A vetőtárcsa átmérője és kivitele megegyezik az Optima HD kocsikon használt vetőtárcsáéval, az egyetlen különbség a boltozódásgátló kialakítása annak érdekében, hogy a nagy munkasebesség esetén se roncsolja a vetőmagot.
Kverneland Flatliner lazító, 3 és 5 késes változatban
Az infravörös vetésellenőrző szabályozza a magok áramlását, különösen aprómagok esetén. Az esetleges hiány vagy duplázás előfordulásakor, a magtartály kiürülésekor, vagy a tőszámtól való eltéréskor a rendszer hibaüzenetet küld a kezelőegységre.
A sima, flexibilis tömörítőkerék egyrészt elkapja és megóvja a vetőmagot az elpattanástól, emellett kissé a magárokba nyomja, ami biztosítja a megfelelő tőtáv pontosságot. Bármely negatív hatás – mint a vibráció – a vetőház kilépési pontja és a magbarázda közötti úton a nagy légárammal kerül kiküszöbölésre: így jutnak a magok a tökéletes helyükre.
Az állítható felső fogazott lesodró egy magot enged a vetőtárcsa minden egyes furatába, míg a szintén állítható alsó lesodró megelőzi a nagyobb magok duplikálódását.
A tárcsás csoroszlya mellett, a vetőcső alatt található magágyformázó csoroszlyaél megfelelő alakúra készíti a magárkot: ez is egyedi megoldás, ami szintén segíti nagy sebesség mellett is a pontosságot.
Minden vetőkocsi elektromos hajtású, az ISOBUS-kapcsolat által. További generátor vagy egyéb külön áramforrás nem szükséges. A teljes áramellátás és ellenőrzés ISOBUS által történik.
Teljessé vált a Kverneland lazító-portfóliója is
A Kverneland Flatliner lazítóval szintén az Agritechnica kiállításon találkozhatott először a nagyközönség: a többi lazító mellett ez a klasszikus szántóföldi lazító idáig hiányzott a Kverneland portfóliójából.
A Flatliner 3, valamint 3,5 méteres vázzal (3, illetve 5 késsel) vásárolható meg. A Kverneland Flatliner kései nyírócsavaros biztosításúak, a kopóelemei külön-külön cserélhetőek.
A különféle talajtípushoz és nedvességtartalomhoz igazítva háromféle szárnytípus közül választhat a gazdálkodó.
A Flatliner nem bolygatja a talajfelszínt, miközben megrepeszti, s kissé megemeli a talajt, s közben teljes munkaszélességben átlazítja. A Kverneland talajlazító a növény számára kedvező talajállapotot alakít ki, a megfelelő gyökérzet és növényzet fejlődése érdekében. A lazító 50 cm munkamélységre képes szélsőséges körülmény esetén is.
A nyomott levegős rendszer 70 km/h sebességu légárammal „lövi” a vetőmagot a barázdába
A Flatliner hátulján a már jól ismert, robusztus DD henger található. A kiváló rögtörő hatással rendelkező henger alkalmas a nyári szárazság idején a talajban lévő nedvesség megtartására, és a talajszerkezet megfelelő tömörítésére. A hengeren található különleges sárkaparók biztosítják a hengergyűrűk megfelelő tisztítását. A Kverneland Flatliner teljesítményigénye késenként 40-50 lóerő, tehát a 3 méter munkaszélességű lazítóhoz legalább 150-180 lóerős erőgép szükséges, míg az 5 késes változatot maximálisan 350 lóerővel is használhatják a gazdálkodók.
SZERZŐ: CS ZS