Nissan Navara menetpróba
Többszázezer, személyautókban megtett kilométer után érdekes élmény volt a Hovány Dél-Alföld Kft. által tesztvezetésre felajánlott Navara 3.0 dCi pickupot nyúzni szeptember első hétvégéjén.
Öröm előzni vele
A legfrissebb modellen pár finom módosítást eszközöltek a korábbiakhoz képest: módosult hűtőmaszk, lámpatestek és a visszapillantó tükrökbe épített irányjelzők, míg belül frissítették a középkonzolt, gazdagabb szín- és kárpitpaletta jelentette a legfőbb változásokat. Az extralistára felkerült a BOSE hangrendszer, amely – nagy gyönyörűségünkre – a tesztautóban is rendelkezésre állt.
Motorikusan nem spórolt ki semmit a gyártó, ez már az első pár száz méteren kiderült. A 3,0 literes Nissan Navara 231 lóerőt és ezzel együtt 550 Nm-t biztosít. Figyelembe véve az autó 900 kg-os terhelhetőségét azonban további aggályunk nem maradt ezzel kapcsolatban.
Az új, háromliteres, V6-os dízel a legerősebb az Európában forgalmazott pickupok között. A blokk anyaga kompakt grafit vasból (CGI) áll, amely az öntöttvas minden előnyével – pl. keménység, zajelnyelés – rendelkezik. A motor teljesíti az Euro 5-ös környezetvédelmi normákat.
A Navara 3,0 literes változata kizárólag hétfokozatú automatával kapható, amelyet – kézi váltóhoz szokott felhasználóként – az elején kicsit szokni kellett, de hamar összemelegedtünk. A váltó az én ízlésemnél mindig magasabb fordulatszámon hajlandó csak feljebb kapcsolni, de a karakterisztikát, gondolom, nem véletlenül így határozták meg a gyárban. Erőteljes gyorsításnál minimális ráhangolódás után jól “harap” a motor, öröm volt vele egy-két előzés…
Harapós fékek, imponáló hajtáslánc
Elöl tárcsa-, hátul dobfék gondoskodik a lassulásról, és menetstabilizáló elektronika gondoskodik arról, hogy ne boruljon fel az autó. A komoly tömeggel rendelkező járművet imponáló biztonsággal fogták meg a fékek, bevallom, az ismerkedés időszakában egy-két igen komoly “bólintással” sikerült utastársaimat meglepnem.
A hajtás alapesetben csak a mechanikus differenciálzárral szerelt hátsó tengelyhez megy, de egy előválasztó karral az összkerékhajtás kapcsolható, sőt felező is segít a nagyobb emelkedők megmászásában – erre azonban az Alföldön nem volt szükségünk. A négykerékhajtás azonban kifejezetten jól jött a fotózás során a hihetetlenül mély, poros útról való kievickélésben.
Zsebek, tágas helyek…
A fülke elöl-hátul tágas, kifejezetten élveztem azt, hogy a magasból tekintettem le közlekedőtársaimra. A második sorban a támla ledönthető, szükség esetén az ülőlap is felhajtható, attól függően, hogy mekkora csomagot kívánunk szállítani. Sok rekesz található belül, óriási a könyöklő alatti üreg – ebben végre elrejthettem az autóstáskámat…
Az automata klímával volt egy kis csörténk: először nehezen tudtam saját szájíz szerint “finomhangolni”, még a legkisebb fokozatban is kicsit erősnek éreztem a levegőáramot.
Nagyon hamar megkedveltem viszont a színes monitoros tolatókamerát – ennél jobban már csak parkolóradarral kiegészítve lenne jó… A navigáció szintén kellemes szolgáltatása a Navarának; többéves Nav”N’Go használat után kifejezetten jólesett a palmtopoknál jóval nagyobb színes kijelző és az integrált hang.
Visszatérve a pakoláshoz; az autó pickup-jellegéből adódóan a nagyobb holmiknak ott a plató, amelyen alsó és oldalsó, sínen csúsztatható horgok segítik a biztonságos rakományrögzítést. Felárért platóborítás és a fülke mögötti fémrács is rendelhető. A tetőcsomagtartó terhelhetősége 56 kilogramm.
Ha terepjárót vagy pickupot keres, akkor a Navara kiváló választás lehet!
Luxusterepjárót ismertem meg a Navarában, és ne felejtsük el hogy a magyar törvények szerint teherautónak minősül, tehát az ÁFA visszaigényelhető az autó vételárából és az üzemanyagból is! A Nissan Hoványnál megtudtuk, hogy cégeknek, egyéni vállalkozóknak, őstermelőknek már egy autó vásárlásától is flottakedvezmény jár, és aki az újságunkban megjelent hirdetésre jelenik meg a Nissan Hovány autószalonokban, az a normál kedvezményen felül extra kedvezményben részesül.