fbpx

A mezőgazdasági prémiumradiál-gumiabroncsok előnyei

Írta: MezőHír-2024/8.lapszám cikke - 2024 augusztus 17.

A mezőgazdasági erőgépek, az önjáró és vontatott munkagépek, a rakodógépek, a szállítójárművek stb. futóművei kerekes vagy lánctalpas (gumihevederes) kivitelűek. A kerekes futóművek döntő többsége fúvott gumiabronccsal rendelkezik, amelyek több kivitelben, igen széles termékválasztékkal kerülnek gyártásra és alkalmazásra.

Agumiabroncsok fejlesztése folyamatos, új gyártási eljárások, új típusú abroncsok és új gyártóvállalatok születnek. A fejlett gazdálkodási technikák, például a precíziós mezőgazdaság és a szántóföldi gépesítés robotizálásának elfogadása tovább növeli az új mezőgazdasági gumiabroncsok iránti keresletet. A gépek általában a gyárban előre felszerelt gumiabronccsal kerülnek értékesítésre. A gépgyártók körültekintő vizsgálatok eredményei alapján választja ki termékeikhez a megfelelő gumiabroncsokat.

A gépgyártó gumiabroncstermék-ajánlásától való eltérés esetén az üzemeltetőnek sok esetben jelentős gondokkal kell szembenéznie. Az optimális kiválasztás ugyanis nemcsak a mezőgazdasági géptől, annak nagyságától, az abroncs beszerzési árától, a felszerelés költségétől függ, hanem többek között a talaj- és útviszonyoktól, a gördülési ellenállástól (hajtóanyag-fogyasztás), a talaj károsításától (termés mennyiségének növelése), a gumitömlő alkalmazásának szükségszerűségétől, az abroncs belső légnyomásának szabályozásától, a kopáshajlamától, az öregedéstől (élettartamtól), a garanciális feltételektől stb. is.

A prémium gumiabroncs fogalma

Az azonos célra használt és azonos nagyságú mezőgazdasági gumiabroncsokat szemrevételezéssel legtöbbször nem lehet egymástól megkülönböztetni. Ezeknek a gumitermékeknek a piaci ára viszont igen jelentősen eltér egymástól, és nagy a kísértés, hogy az olcsóbbat vegye meg a vásárló. Könnyű azt hinni, hogy csak a jól csengő márkanevet kell többletként megfizetni. Pedig nem így van, a drágább gumiabroncs több kedvező tulajdonsággal rendelkezik, például hosszabb az élettartama, kisebb üzemeltetési költséggel, nagyobb haszonnal használható, és a kedvező tulajdonságai miatt alkalmazása hosszú távon jelentős megtakarítást eredményezhet. Az ilyen gumiabroncsokat a normál kivitelhez képest prémium terméknek szokás nevezni.

Diagonál és radiál felépítésű gumiabroncs

A mezőgazdasági gumiabroncsokat a szilárdsághordozó szövetváz (karkas) felépítése alapján diagonál (bias) és radiál (övabroncs) csoportba szokás sorolni (1. ábra). A diagonál abroncsköpenyek szövetvázának szálvezetése diagonálisan (átlósan), a forgási síkhoz viszonyítva ±30–45°-os szögben készül. A vázszerkezet szilárdsága a betétek számának növelésével fokozható. A radiál abroncsköpenyek szövetvázának szálait a futófelületre merőlegesen, 75–90°-os szögben vezetik, így az oldalfalon a szálak megközelítőleg sugárirányban (radiálisan) haladnak. A felső koronazónában, a futófelület és a szövetváz között 2–5 betétből álló, egymást keresztező 12–22°-os szálvezetésű öveket helyeznek el.

A diagonál prémium gumiabroncsok esetében újabban a diagonális szálvezetésű betétből álló rétegekre a radiálabroncsnál alkalmazott övréteget helyeznek. Ezeket a gumiabroncsokat öves diagonálabroncsoknak nevezik, és ezek használati jellemzői a diagonál- és a radiálabroncs között helyezkednek el.

1. ábra. Diagonál- és radiál-gumiabroncs felépítésének vázlata. 1. futófelület; 2. gumibélés; 3. peremkarika; 4. szövetváz; 5. burkolat-visszahajtás; 6. átlós abroncsréteg; 7. öv abroncsréteg
(forrás: blog.bridgestone-agriculture.eu)

A diagonál-gumiabroncs előnye, hátránya

A diagonál-gumiabroncs legnagyobb előnye, hogy az árfekvése alacsony. A másik előny a felépítéséből következik, a diagonálabroncs oldalfala erősebb, merevebb, oldalsérülésre kevésbé érzékeny, jól használható az erdőgazdálkodásban és köves útszakaszokon. A diagonál-gumiabroncs alkalmazásának hátránya, hogy a természetes gumianyag növeli az abroncs merevségét, hamarabb öregszik, öntisztító képessége kisebb (1. kép), nagyobb a belső légnyomása, talajroncsolása nagyobb (kisebb a felfekvőfelülete), valamint általában belső tömlő használatát igényli, jobban melegszik, nagyobb a gördülési ellenállása (nagyobb a hajtóanyag-fogyasztás).

1. kép. Traktor diagonál-gumiabroncs (forrás: bkt-tires.com)

A radiál-gumiabroncs előnye, hátránya

A radiális gumiabroncsok előnye a diagonális abroncshoz képest az, hogy a váz szilárdságának megtartása mellett az oldalfalaik hajlékonyak, a rugózási tulajdonságaik jók, a gördülési ellenállásuk kisebb, ami kisebb hajtóanyag-fogyasztást eredményez. Nagyobb a radiálabroncs kopásállósága és élettartama, a szélesebb kialakítás miatt a felfekvési felülete nagyobb, a talajnyomás egyenletesebb. Kisebb a talajtömörítő hatása, jobb az öntisztulási tulajdonsága, a bordák kedvezőbb kialakítása miatt növekszik a vonóerő-képessége, csökken a kerékcsúszás (szlip) értéke stb. A prémium gumiabroncsnak tekinthető standard radiálabroncs használata, előnyei miatt hosszabb üzemeltetési idő után a diagonálabroncshoz képest gazdaságosabb.

A normál (standard) radiál-gumiabroncsok hátránya a hasonló méretű diagonálhoz képest, hogy a vételáruk jóval magasabb, elsősorban a felhasznált szintetikus gumianyagok, illetve az acél- és a műanyag vázszövetek magas költsége miatt, az oldalfalaik sérülékenyebbek, az abroncs légnyomását a munkakörülményekhez be kell állítani.

Normál, IF- és a VF-kivitelű radiálabroncsok

A mezőgazdasági gumiabroncsok a nagyobb teherbírás és a nagyobb vonóerő biztosítása érdekében egyre nagyobb keresztmetszettel készültek. Amikor azonban a gumiabroncsok keresztmetszetét már nem volt lehetséges tovább növelni, a Michelin vállalat, elsőként, a 2000-es évek elején feltalálta a radiálgumik IF-technológiáját, amelyet nemsokára a VF követett. A prémium radiál-gumiabroncsok esetében a nagy hajlékonyságú abroncsokra az IF- (Increased Flexion), a nagyon nagy hajlékonyságú abroncsra a VF- (Very High Flexion) jelölés vonatkozik (2. kép).

2. kép. Continental VF TractorMaster Hybrid VF710/70R42 gumiabroncs
(forrás: continental-tires.com)

A jelenlegi gumiabroncs-gyártási technológia biztosítani tudja, hogy a szövetváz nagyobb számú vékonyabb övei változó légnyomásviszonyok mellett hajlékonyak, az oldalfalak szilárdabbak legyenek, továbbá az alacsony gördülési ellenállást, a szükséges rugalmasságot, stabilitást, az öntisztító képességet, a biztos talajtapadást. Ezért kisebb lehet az abroncs légnyomása, ezzel megnövelhető a gumiabroncs felfekvőfelülete (elsősorban hosszirányba), és ezzel együtt mérsékelhető a talajrétegekben ébredő nyomás nagysága. Az IF- és a VF-technológiák nagyobb teherbírással vagy kisebb abroncsnyomással jobb vontatási hatékonyságot, kisebb talajkárosítást, gazdaságosabb üzemeltetést tesznek lehetővé. Egy gép tengelyein a normál, az IF- és a VF-kivitelű radiál-gumiabroncsok vegyesen nem használhatók.

A normál kivitelű azonos méretű radiál-gumiabroncsokhoz képest, azonos abroncsnyomás és azonos haladási sebesség esetén az IF-radiálabroncs közel 20%-kal, míg a VF-radiálabroncs közel 40%-kal nagyobb terhelést képes elviselni (2. ábra).

2. ábra. A normál, az IF- és a VF-radiál-gumiabroncsok terhelhetősége
(forrás: blog.bridgestone-agriculture.eu)

A másik lehetőség, hogy a normál kivitelű azonos méretű radiál-gumiabroncsokhoz képest, azonos terhelés és azonos haladási sebesség esetén az IF-abroncsnál 20%-kal, a VF-abroncsnál pedig 40%-kal alacsonyabb légnyomás is megengedhető. Ez azt eredményezi, hogy közel az abroncslégnyomás-csökkentés arányában mérséklődik a gumi alatti felfekvőfelületen keletkező talajnyomás nagysága (3. ábra).

3. ábra. Talajnyomás változása a gumiabroncs légnyomásának függvényében
(forrás: blog.bridgestone-agriculture.eu)

Az IF és a VF prémium mezőgazdasági radiál gumiabroncsoknak érdemi hátrányuk nincs. A VF-abroncsok megvásárlása a legnagyobb költségű, de ez a többlet a gazdaságosabb üzemeltetés során néhány éven belül megtérül. Az IF- és a VF-technológiával készült gumiabroncsok iránti kereslet évről évre jelentős mértékben növekszik.

Forrás: https://www.industrialrubbergoods.com/agricultura

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. OKL. GÉPÉSZ- ÉS VILLAMOSMÉRNÖK