fbpx

Újabb gumihevederes mezőgazdasági futóművek

Írta: MezőHír-2023/10. lapszám cikke - 2023 október 22.

A mezőgazdaságban egyre több gumihevederes traktort, betakarítógépet és nehéz pótkocsit alkalmaznak. A kis teljesítményű traktoroknál és munkagépeknél is előszeretettel kezdik használni a gumihevederes járószerkezeteket. A kialakult megoldások mellett újszerű műszaki fejlesztések is szép számban születnek.

A gumihevederes futóművek előnyei

A gumihevederes futóművek nagyobb vonóerő kifejtésére képesek, mert nagyobb felfekvőfelülettel rendelkeznek, és a talajjal közvetlenül érintkező kapaszkodóbordák száma is sokkal nagyobb, mint a gumiabroncs esetében. A haladási szlip (csúszás) alacsonyabb a gumihevederes futóműveken, ezért a talaj nyírása és a gép hajtóanyag-fogyasztása kisebb. Nagyon puha vagy felázott talajon a gumihevederes futóművek „gördülési ellenállása” jóval kisebb, mint gumiabroncs alkalmazása esetében, ez is hozzájárul a nagyobb vonóerő-kifejtéshez és a fogyasztás mérsékléséhez. A gumihevederes futóművek alkalmazása – hátrányaik ellenére – hosszabb, 1–3 év üzemeltetés után általában gazdaságosabb a gumiabroncsénál.

A gumihevederes futóművek hátrányai

A gumihevederes futóművek karbantartást igényelnek, és beszerzésük valamivel költségesebb. A kemény útburkolaton haladó gumihevederes jármű hajtóanyag-fogyasztása kismértékben magasabb, és haladási sebessége kisebb. A gumihevederes futóművek nehezebbek, és a gép fordulásakor keresztirányban jelentős talajnyírást okoznak.

New Holland TK4 gumihevederes és lánctalpas traktor

A New Holland a szőlő- és kertművelésre készített TK4 traktorcsaládjánál gumihevederes és lánctalpas futóművet alkalmaz. A gumihevederes, hagyományos felépítésű, pozitív hajtásrendszerű futóművet a SmartTrax™ márkajelzésű gumihevederrel szerelik alapváltozatban (1. kép).

New Holland gumihevederes traktor
1. kép. New Holland TK4 gumihevederes traktor (forrás: newholland.com)

Az exkluzív SmartTrax™ egy rendkívül robusztus acélváz köré épült, spirális acélzsinórral megerősített gumiheveder. Az extrém terepen is kiemelkedő biztonságot nyújtó gumiheveder kiváló hossz- és oldalirányú tapadást biztosít. Ez a gumiheveder rendkívül tartós is, a gyártó szerint élettartama meghaladja a 3000 üzemórát. A TK4 traktorcsalád egyedülálló megoldása, hogy a gumiheveder acél lánctalpas alternatívára cserélhető (2. kép).

fém lánctalp
2. kép. New Holland TK4 traktor fém lánctalpas futóműve (forrás: newholland.com)

A csere könnyen, mindössze 3 óra alatt elvégezhető. Az acél lánctalp előnyösen alkalmazható például igen kemény talajon vagy sziklás területen végzett munka esetén, de közúton, vasúti átjáróban tilos a használata. A TK4 traktorcsalád több újszerű megoldással is rendelkezik, például a Steering-O-Matic™ Plus egyedülálló egykaros kormányzási rendszerrel, amely egyetlen vezérlőkart használ a traktor irányításához.

McLaren Terrapin gumiheveder

Az amerikai McLaren Industries Inc. a kompakt lánctalpas rakodókhoz és mini kotrógépekhez az iparág legszélesebb termékválasztékát kínálja. A vállalat egyik legújabb gumiheveder-terméke a McLaren Terrapin elnevezést viseli (3. kép).

gumihevederes rakodógép
3. kép. Bobcat T770 rakodógép McLaren Terrapin gumihevederes futóművel
(forrás: mclarenindustries.com)

A McLaren Terrapin gumihevedert kimondottan a mezőgazdasági kompakt rakodók pozitív hajtásrendszeréhez tervezték. A Terrapin egyedi, szabadalmaztatott futófelületi mintázattal rendelkezik, amellyel jelenleg ez a gumiheveder az iparág legsimább futású, kiváló tapadású terméke. A kiváló tapadás nedves körülmények között is megmarad, miközben a Terrapin gumiheveder minimálisan károsítja a talaj felületét, az azt borító gyepet. A Terrapin egyedi kialakítása megakadályozza, hogy a sziklák és törmelékek károsítsák a gumihevedert és a futóművet. A többcélú gumiheveder sima aszfalton, betonon, gyepen, sziklákon és kavicson egyaránt kényelmes utazást kínál.

Fliegl ULW 40 gumihevederes pótkocsi

A gumihevederes futóművek gördülési ellenállása és a talajfelszín nyomása jóval kisebb, mint az azonos terhelésű gumiabroncsoké. Ennek köszönhetően terjedőben vannak a nem vonóerőt kifejtő gumihevederek mezőgazdasági gépeknél, pótkocsiknál stb. Példaképp a traktorvontatású Fliegl ULW 40 Vario nehéz tandem átrakó pótkocsi gumihevederes változata látható a 4. képen.

gumihevederes pótkocsi
4. kép. Fliegl ULW 40 Vario pótkocsi gumihevederes futóművel (forrás: fliegl.com)

A Fliegl ULW 40 Vario eredetileg háromtengelyes futóművét lecserélték 800 mm széles, 1050 mm magas és 3800 mm hosszúságú gumihevederes futóműre, amely 25 km/h (opciósan 40–60 km/h) haladási sebességet biztosít. A gumihevederes futómű alkalmazása nemcsak a felázott talajon jelent előnyt, hanem a vontató traktornál hajtóanyag-megtakarítást is eredményez.

BKT gumihevederek

Az indiai Balkrishna Industries Limited (BKT) 2022-ben abszolút újdonságként több gumihevederes terméksorozatát vitte piacra. A vállalat első gumihevederes terméksorozata, amely a nagy teljesítményű mezőgazdasági traktorokhoz készül, az AGRIFORCE BK T71 elnevezést viseli (5. a kép).

AGRIFORCE BK T71

Ennek a gumihevedernek a futófelülete nagy kopásállóságú, vágással, szakadással szemben rendkívül ellenálló, nagy teljesítményű keverékből készül. Az optimalizált futófelület mintázatával jó tapadás és kiváló menetkényelem érhető el. A pozitív hajtásrendszer hajtófüleinek alakja rendkívüli rugalmassággal rendelkezik. A hevedervázat nagy szakítószilárdságú, négy rétegből álló acélzsinórral készítik, a nagy méretstabilitás és a hosszú tartósság érdekében.

MULTIFORCE BK T91

A BKT cég MULTIFORCE BK T91 elnevezésű gumihevederes terméksorozata anyagmozgatási alkalmazásokban használt, kompakt, lánctalpas rakodókhoz készült (5. b kép). Ez a gumiheveder-sorozat kopásnak ellenálló futófelülettel, kettős, kovácsolt fémmaggal és nagy szilárdságú acélzsinórral rendelkezik. A C alakú futófelület-mintázat kiváló tapadást biztosít minden (agyag, sár, aszfalt, kavics, homok stb.) útfelületen.

gumiheveder-újdonságok
5. kép. BKT gumiheveder-újdonságok a) AGRIFORCE BK T71 traktor-gumiheveder, b) MULTIFORCE BK T91 kompakt rakodógép gumihevedere (forrás: bkt-tires.com)

Intelligens gumihevederek

A gumihevederes járművek maximális haladási sebességét kemény talajon, aszfaltozott úton általában 25–30 km/h-ra korlátozzák, a heveder felmelegedésének elkerülése érdekében. Az optimális érték nagyobb lehet, ha a heveder futófelületének tényleges hőmérsékletéhez (kopás hatásához) rendelik a legnagyobb sebességhatárt. Az innovációban élenjáró gumiheveder-gyártók, például a Camso, a Trackman Loc Performance vállalat intelligens gumihevedereket készítenek, hőmérséklet-érzékelők beépítésével, és a telemetrikus úton nyert adatokat felhasználva szabályozzák a gép, a traktor optimális haladási sebességét, amely akár 40–60 km/h is lehet.

Kompozit gumiheveder: a jövő lehetősége

A kompozit gumiheveder (Composite Rubber Track rövidítése: CRT) a legjelentősebb technológiai fejlesztés a lánctalpas járművek feltalálása óta. A CRT egy monolit, tokozott gumiszalag-szerkezetből áll, amelyet hossz- és keresztirányban számos kompozit anyaggal, valamint sodrott acélszálakból készített zsinórral, acélszövettel erősítenek meg. A CRT felépítésében szén nanocsöves (kevlár) anyagot is alkalmaznak, amely nagy szilárdságú, és kiváló termikus tulajdonságokkal rendelkezik. A CRT-megoldáshoz a tartozékok, például a hevederkerék, a támasztógörgők stb. is megújultak.

A kompozit gumihevedert elsősorban a pozitív hajtású futómű-kialakításokhoz tervezték. A kompozit gumiheveder (CRT) alkalmazásának előnyei – a gyártó szerint – a lánctalpas járószerkezethez képest: a tömegcsökkenés akár 50%-os is lehet, a zajkibocsájtás 13 dBA értékkel csökkenhet, a rezgéshatás akár 70%-kal mérsékelhető, 80%-kal kevesebb karbantartást igényel, az üzemi hőmérséklet -50 és +50 °C közötti érték lehet, akár30%-kal kisebb lehet a jármű hajtóanyag-fogyasztása. A hadiipar páncélozott járművekhez már használja a kompozit gumihevedereket, amelyek előnyeiknek köszönhetően rövidesen a mezőgazdasági gépeknél, mindenekelőtt a robotgépeknél is el fognak terjedni.

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. OKL. GÉPÉSZ- ÉS VILLAMOSMÉRNÖK