fbpx

Az egyiptomi batáta tényezővé vált és drágulást diktál

Írta: Gönczi Krisztina - 2024 augusztus 13.

A helyi inflációval magyarázzák az egyiptomi kereskedők, hogy miért drágul idén a bőségesen rendelkezésre álló édesburgonya. Ahogy nő az egyiptomi batáta piaci részaránya az EU-ban, úgy válik egyre inkább ármeghatározó tényezővé is.

batáta
Hazánkban is egyre többen termelik (forrás: Móra-Net Televízió)

Az EU a legfőbb piacuk

„Az egyiptomi édesburgonya-szezon megnövekedett kínálattal indul, köszönhetően annak, hogy az elmúlt éveket sikerrel zárták a helyi batátatermelők” – mondja Ayman El Sayed, a Fresh Zone értékesítési és exportmenedzsere. Az eredményes termelés hatására idén 25–30%-kal nőtt az észak-afrikai ország kínálata. Egyiptom számára a batáta legfőbb célpiaca az EU.

Egyiptom 2019 óta folyamatosan évi 450–500 ezer tonna batátát állít elő, ebből tavaly már 103 ezer tonnát exportált, ami a világpiacra kerülő mennyiség ötöde volt. Minden harmadik batáta Hollandiába futott be, a teljes uniós export a kivitelük mintegy 60%-át adta. Az EU oldaláról nézve pedig egyre fontosabb beszállító Egyiptom, aki tavaly július és november között egyértelműen dominálta az uniós piacot. Idén áprilisban pedig, amikor már nem tudott szállítani, azonnal megugrottak az európai batátaárak (lásd: Kifogyóban az egyiptomi batáta, nőnek az árak.)

Nem megtermelni nehéz

Az édesburgonya kedveli az egyiptomi talajt. Ha vizet is kap a fejlődéséhez, akkor minőségi batátatestet tud fejleszteni benne. „A szezont a közepes méretekkel kezdjük, de hamarosan minden mérettel jelen leszünk a piacon” – fűzi hozzá az egyiptomi szakember.

Meglepő, de a jelentős kínálatbővülés ellenére El Sayed áremelkedést jósol, amit az inflációval magyaráz. Egyiptomban a termelési költségek mintegy 40%-kal magasabbak, mint tavaly. A nemzetközi piac ebből kevesebbet fog észlelni, mivel időközben az egyiptomi font is leértékelődött a fontosabb devizákkal szemben.

Az exportőr a jelen legnagyobb kihívásának a vörös-tengeri konfliktust tartja. Ez továbbra is közvetlenül befolyásolja a szállítási költségeket, a konténerek elérhetőségét, valamint a szállítási menetrendeket. (A kínai kereskedelem ugyanezzel a problémával küzd a fokhagyma piacán, erről itt írtunk.)