A gázolaj-visszatérítést a zöld célok nevében igyekszik keresztülvinni a költségvetési hiánnyal küzdő német kormány. Az akkumulátoros e-traktor azonban nem reális alternatíva, mutat rá az agrarheute.com cikke. Más lesz a jövő. De amíg ez eljön, marad a gázolaj. Az adó-visszatérítésre azonban mi se nagyon számítsunk hosszú távon.
Lehet, hogy elektromos autóból egyre több szaladgál az utakon, traktorból viszont aligha számíthatunk ilyen boomra. Pillanatnyilag csak néhány kis teljesítményű, telepi mindenes akad a gyakorlatban. Amíg az akkumulátorokat vagy az üzemanyagcellát nem forradalmasítják, addig ebben nem is lesz változás.
Az elektromos akksi önmagában nem elég
A német piacon létező, legnagyobb modellek 74-75 lóerősek. Idén már megkezdődhet egy 100 lóerős modell sorozatgyártása is, ami 2026-ra kerülhet a gazdaságokba – ígérik a gyártók. A gazdákat azonban ez sem dobja fel túlságosan, hiszen a legtöbb szántóföldi munkának komoly a vonóerőigénye, amihez a gépnek hosszú órákon keresztül, folyamatosan kell teljesítményt biztosítania. Nem véletlenül növekszik a 180 lóerős kategória iránti kereslet a mezőgéppiacon.
Ebben a méretkategóriában elektromos meghajtás esetén már egy 6 tonnás (!) akksit kellene beszerelnie a gyártónak, azaz közel a traktor önsúlyának megfelelő tápegységet. A szakértők arra is rámutatnak, hogy egy talajmunkát végző traktor folyamatos teljesítményleadással üzemel, nem gyorsít és fékez, mint egy autó, így lehetősége sincs rá, hogy a mozgási energia változásából nyerjen vissza elektromos töltést.
Továbbá 100 lóerő fölött a töltésidő is extrém hosszúra nyúlik: egy teljes munkanapot kitesz. Tehát napi váltásban kellene két méregdrága gépnek együtt dolgoznia az adott feladaton. Vajon melyik mezőgazdasági termék tudná kitermelni ennek az árát?
A jelenleg működő, kis-közepes teljesítményű elektromos önjárók ezért jellemzően állattartó telepeken üzemelnek, ahol fontos, hogy károsgáz- és zajkibocsátás nélkül tudjanak közlekedni, és meglegyen az utántöltés lehetősége, amikor 4-5 óra munka után leáll a gép.
Folyékony üzemanyag, saját áramtermelés
A legújabb fejlesztések arra irányulnak, hogy a motor metanol elégetésével egészítse ki az elektromos áram iránti igényét. Úgy tűnik, ezzel a hibrid megoldással akár a duplájára is növelhető a traktor működési ideje. Egy 107 lóerős modell esetén 8 órás üzemidőről hallani. A szántón azonban ez sem elég. Főként, ha figyelembe vesszük, hogy a klímaváltozás miatt egyre rövidebbek az időablakok a műveletek elvégzésére.
Folyékony üzemanyagtípusok esetén mindenképpen nagyobb energiasűrűség áll a gép rendelkezésére, mint az akkumulátoros megoldásoknál. A folyékony hidrogént tartalmazó üzemanyagcellák például ígéretesek, hosszú üzemidőt és viszonylag kis súlyt biztosítanak a gép számára. A teherszállításban szintén ezek kerülhetnek előtérbe.
Fontos azonban, hogy a hidrogén fejlesztése, tárolása és töltési lehetősége elérhető közelségben legyen a mezőgazdasági üzem számára. Egy közeli napelempark például biztosíthatja az ehhez szükséges energiát. A technológia létezik, és az energiatermelés decentralizálásával kiépülhet a megfelelő lefedettségű töltőhálózat is. Ezzel együtt szükségünk van még vagy 10 évre, mire az álomból valóság lesz. (Aki behatóan érdeklődik a téma iránt, olvassa el „A hidrogéntárolás lehetőségei és korlátai” című tanulmányt.) Addig is marad a gázolaj, de az adó-visszatérítésre mi se nagyon számítsunk hosszú távon.
Lásd még a témában: Mi hajtsa a traktort? Motorfejlesztési trendek.