fbpx

Indul az 5 millió eurós, gombaevést népszerűsítő kampány

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 november 16.

Hazánk azon kilenc európai tagállam között szerepel, ahol indokoltnak látták egy uniós gombafogyasztás-ösztönző kampány elindítását. A hazai termelés a belföldi kereslet megduplázódása esetén sem jönne zavarba.

csiperke gomba
Egyre gyakrabban eszünk csiperkegombát, de van hová fejlődnie a fogyasztásnak (forrás: indexvas.hu)

Csaknem húsárban értékesíthető

Európában a különböző gombák éves forgalma több mint 1,5 milliárd euró értéket képvisel. Lengyelország és Hollandia számítanak a legnagyobb termelőknek, a teljes európai kibocsátás (bő 1 millió tonna) felét adják szinte egyenlő arányban. (Lásd még cikkünket: Robban a kínai gombabomba: Lengyelország a hídfőállás.) Őket követi Spanyolország évi 130 ezer tonnás mennyiséggel és csökkenő trenddel.

Az európai termesztett gombák ára az utóbbi, válságokkal terhelt években sem emelkedett lényegesen, kilogrammonként három euró körül maradt. A magyarországi boltokban ellenben lendületesen emelkedett a gomba ára, és a drágulás már a Covid előtt elkezdődött. Tavaly a háromeurós uniós átlagot is meghaladta a gomba ára.

gomba ára
Forrás: KSH

A magyarországi egy főre eső gombafogyasztás a KSH adatai szerint 10 év alatt mindössze 300 grammal emelkedett, így érte el az egy kilogrammot 2020-ban. A vadon termő gombákkal együtt a becslések másfél kilogrammra teszik az egy főre eső fogyasztást, így a teljes belföldi igény 15 ezer tonnára tehető. A hazai termelés bő 30 ezer tonnát tesz ki. Ez azt jelenti, hogy legalább minden második kilogramm magyar gomba az exportpiacokon talál vevőre (elsősorban Ausztriában).

Indul az 5 millió eurós uniós kampány

A gomba fehérje-, rost- és vitaminforrás (gazdag B1-, B2-, B3- és B12-vitaminban). Értékes ásványi anyagokat, például káliumot és szelént tartalmaz, amelyek hozzájárulnak a szív- és érrendszer, az izmok és a csontok egészségének megőrzéséhez. A fogyasztás népszerűsítésére uniós kampány indult Belgium, Franciaország, Németország, Magyarország, Írország, Olaszország, Hollandia, Lengyelország és Spanyolország vásárlói körében, elsősorban az évezred tájékán született, fiatal generáció körében.

Egy friss felmérés szerint a Z generáció tagjainak 45 százaléka állítja, hogy a gombák már most is fontos részét teszik ki bevásárlókosarának. A 2024-re szóló fogyasztási előrejelzések szerint a millennium idején születettek körében így is 24 százalékkal növelhető a gombafogyasztás. Az 5 millió eurós promóciós kampánytól („Európai gomba, a rejtett gyöngyszem”) azt várják, hogy három év alatt 28 millió eurós növekedést eredményezzen a gombaforgalmazásban.