Az idei orosz búzatermést 7 millió tonnával kevesebbre várják, mint a tavalyit, mégis eleinte nagyobb exportszámokkal kalkuláltak az elemzők, hiszen az új termésig nem sikerült kiüríteni a raktárakat. A fekete-tengeri gabonaegyezmény felmondásával azonban saját magát is nehéz helyzetbe hozta Moszkva. Könnyen lehet, hogy nem nőni, hanem csökkeni fog az eladott búzamennyiség, és még csak komoly profit sem képződik rajta.
Az első becslések szerint a tavalyi 45,5 millió tonnás rekordot is felülmúló, 47,5 millió tonnás búzakivitelt valósíthat meg Oroszország, csakhogy a fekete-tengeri áruszállítás ellehetetlenülése ezt aláássa. Moszkva saját becslése közelebb áll a valósághoz: 8 százalékos visszaesésre számít az idei búzaexportban, azaz jó, ha a 42 millió tonnát megközelíti a kivitel.
Képesek lennének egy új rekordra, csakhogy…
Az oroszok a fekete-tengeri és az azovi-tengeri kikötőkön keresztül havonta 2-4,5 tonna árumennyiséget tudnak elindítani. Ezen felül több mint duplájára emelték a vasúti szállítás teljesítményét is, így havi szinten ezen is 1,5-2 millió tonna gabona utazik az ázsiai célállomások felé. Elviekben boldogulnának a 47 millió tonna berakodásával is. Nem ez az akadály, hanem a saját áruszállító flotta hiánya.
Ma ugyanis mindössze 31 darab, 30 évesnél idősebb, kis kapacitású ömlesztettáru-szállító hajó áll az állam rendelkezésére a Reuters szerint. Eddig az olyan multinacionális gabonakereskedő cégek bonyolították az áruszállítást, mint a Cargill, a Dreyfus, a Viterra, az ADM és a Bunge. Lelkesedésükön azonban nemcsak a nehézkes pénzügyi tranzakciók rontottak, de az is, hogy ugyanezen vállalkozások az ukrán kikötőkben is jelen vannak, ahol komoly károkat szenvedtek az orosz támadásokban. Az elmúlt néhány hónapban a háborús kockázatok olyannyira megnövekedtek a térségben, hogy már szinte csak törökök teherhajóit tudták igénybe venni az orosz exportőrök.
Túl nagy a kockázat
A gabonaegyezmény felmondását követően mind az oroszok, mind az ukránok azzal fenyegetőztek, hogy a kikötők felé tartó valamennyi hajót ellenséges célpontnak fogják tekinteni, ezzel megszűnt a biztonságos áruszállítás a Fekete-tengeren. Nem lehetetlen ugyan a küldetés, de a kockázatokat olyan magasra értékelik a biztosítók, hogy az alaposan megdrágítja a háborús övezetből érkező gabonát. A több tízezer dolláros biztosítási díj ellenére kevés hajótulajdonos is merészkedik a háborús zónába. Magyarán, sem a mennyiségek, sem az árak terén nem lehetnek nagy reményeik az orosz kereskedőknek.
Saját hajó híján csak a törökökben bízhatnak
Az orosz minisztérium már tavaly decemberben látta a nehézségeket, és 61 új teherhajó megépítését jelentette be. Márciusban konkretizálták, hogy 34 darab 60 ezer tonnás és 27 darab 40 ezer tonnás gabonaszállító hajóra van szükségük az exporthoz. Mivel az építési idő 3 év, ez nem oldja meg a jelenlegi gondjaikat. Egyedül a törökökre számíthatnak, mivel azok igénylik az olcsó orosz búzát és árpát, amire a tavalyi év során 3 milliárd dollárt költöttek. (Ukrán gabonát csak 1,36 millió dollár értékben vásároltak.) A Boszporuszt ellenőrző és a gabonaegyezményben érdemeket kivívó nép felségjelzése alatt kicsi is a támadás esélye.
Ha az orosz búza átjut a szoroson, az az európai áru számára szomorú következményekkel jár. Itt írtunk róla: Moszkvának újabb ötlete van az uniós termés kigolyózására.