fbpx

Univerzális hordozókocsik

Írta: MezőHír-2022/12. lapszám cikke - 2022 december 24.

Kiegészítő a munkagépkapcsolat létrehozására

Kb. 10 éve hogy először találkozni lehetett hazai kiállításokon, 1-2 standon univerzális munkagéphordozó kocsikkal, általában talajlazítóhoz kapcsolva. Akkoriban még sokan nem értették, mi szükség van egy ilyen egyszerű kiegészítő eszközre, amely lényegében egy hárompont-függesztés és egy hosszú vonórúddal szerelt egytengelyes keretkocsi egyvelege.

Az elmúlt évtizedben sorra találkozhattunk a kínálatban a hárompont-függesztéssel szerelt univerzális, vontatott munkagéphordozó kocsikkal. A nyugat-európai piacon sem sokkal régebben jelentek meg az első ilyen eszközök. A törzscsuklós és gumihevederes erőgépek terjedésével párhuzamosan egyre több ilyen munkagéphordozó kocsit is kínálnak főleg a talajművelőgép-gyártók. Alapvetően a nagy teljesítményű nehéz univerzális gumihevederes traktorok, illetve törzscsuklós erőgépek kiegészítő-közbenső eszköze, amely a munkagépkapcsolat kialakítására, áthidalására szolgál.

Törzscsuklós és gumihevederes traktorokhoz

A fent említett erőgépek az irányításukból, kormányzásmódjukból adódóan függesztett munkagépek üzemeltetése esetén munka közben jelentős kilengéseket, oldalterheléseket gyakorolnak a munkaeszközre, illetve annak művelőelemeire. Ezek a negatív hatások ronthatják az eszköz élettartamát. Abban az esetben is hasznos és egyszerű megoldás lehet alkalmazásuk a függesztett munkagép vontatottá alakítására, ha erőgépünk nem rendelkezik hárompont-függesztéssel. Ez az eshetőség általában az Amerikából importál Challenger traktoroknál fordult elő leggyakrabban.

munkagéphordozó
Hazai gyártású munkagéphordozó kocsi talajlazítóval, munka közben

Abban az esetben is előnyös lehet a munkagéphordozó kocsi használata, ha erőgépünk ugyan megfelelő vonóerővel rendelkezik nagy munkaszélességű munkagépek üzemeltetéséhez, de a hidraulikus hátsó hárompont-függesztőszerkezet emelőképessége alacsonyabb, mint amit az ilyen függesztett, nagy munkaszélességű gépek igényelnek. Azt sem kell elfelejteni, hogy a függesztett munkagép a vontatotthoz képest egy plusz terhet jelent az erőgép számára, ami a vontatási képesség rovására akár teljesítményt is elvonhat. Ebben az esetben is sokat javíthat a helyzeten egy ilyen kiegészítő kocsi közbeiktatása. Az erőgépnek késleltetett terhelést ad a komplikált körülmények közötti húzás optimalizálásával.

A nagy munkaszélességű függesztett gépek általában nagyobb mértékben terhelik a traktor függesztőszerkezetét, kiemelt helyzetben a káros lengések negatív hatással vannak a szerkezeti elemekre, így egy ilyen közbeiktatott kocsival átvett terhelés a traktor élettartamára is jótékony hatással van. Az univerzális hordozókocsikat általában a függesztett talajlazítókhoz (legyen az hagyományos merev késes vagy véső rendszerű), illetve féligfüggesztett, osztott gerendelyes tarlón járó váltvaforgató ekékhez ajánlják a gyártók, de 10-12 méter széles függesztett vagy féligfüggesztett magágykészítőkhöz is ideális kiegészítőként alkalmazhatók. Bár még nem annyira széles az ilyen kiegészítő hordozókocsikból a kínálat itthon, mint nyugaton, de évről évre bővül a paletta, sőt hazai gyártásból is különféle méretben érhető el már ilyen eszköz.

munkagéphordozó
Egyes típusoknál a vonórúdra rögzíthető táskasúlyokkal javítható az erőgép adhéziós terhelése (fotó: www.bednar.com)

Széles felszereltség

A hazai kínálatot áttekintve első ránézésre úgy tűnhet, hogy konstrukciós kialakításban alig mutatnak különbséget a munkagéphordozó kocsik, de ezeket tüzetesebben megvizsgálva azonnal feltűnik, hogy felszereltségben és műszaki megoldásokban is jelentős különbségek fedezhetők fel. A legegyszerűbb, zártszelvényből összeállított keretű verzióktól a komplex emelési mechanizmusú és TLT-hajtás továbbítására alkalmas, pótsúlyozható, gazdag felszereltségű változatig széles a kínálat.

Az egyszerűbb kivitelek általában zártszelvényből hegesztett kivitelűek, vázkeretük egy fix méretű vagy szekcionált vonórúdból, háromszög keretből és a fölé épített, kimerevített tartókonzolos hárompont-függesztésből áll. A háromszög keret két végpontjára van rögzítve a járókerekek kerékagya, általában csavarpántos megoldással, amely így bizonyos határok között (általában 3–3,2 m) állítható nyomtávolságot biztosít. A munkagépek hidraulikus kiszolgálásához 3-4 pár kettős körös hidraulikus csatlakozás áll rendelkezésre, amely lényegében egy közbenső kapcsolatot biztosít a munkagép és traktor azonos számú körei között.

munkagéphordozó
A munkagéphordozó kocsi hárompont-függesztése

Kétféle emelési mód

Továbbá a hárompont-függesztés hidraulikus munkahengerekkel történő mozgatása igényel egy kettős körös kiszolgálást az erőgéptől. Ezenkívül a hordozókocsi az elektromos rendszerek összekötését is biztosítja, saját elektromos rendszerrel, szabványos csatlakozókkal. A hazai és az egyik népszerű cseh konstrukciónál a kocsi hárompont-csatlakozására kapcsolt munkagép emelése és süllyesztése nem a hárompont-függesztésbe iktatott hidraulikus munkahengerrel történik, hanem a kocsi kerékfelfüggesztése egy külön lengőkereten vagy lengőtengelyen van, és ezt emelik vagy süllyesztik munkahengerek segítségével. Így a felfüggesztett munkagép a kocsival együtt emelkedik vagy süllyed munkahelyzetbe. Ennek az utóbbi megoldásnak a munkagépek fel- és lekapcsolása esetén van igazán nagy előnye, hiszen főleg az alsó függesztőkarok függőleges pozíciója jóval nagyobb határok között mozoghat. A hárompont-csatlakozás általában CAT II/III. vagy IV. szabványú, és maximum 5000 kg összsúlyú függesztett, illetve féligfüggesztett munkagépek kapcsolhatók rá.

munkagéphordozó
A stabilitás és a talajkímélés érdekében alacsony nyomású, széles profilú abronccsal szerelt kerekeken gurulnak (fotó: www.gregoire-besson.com)

Az alsó függesztőkarok automata reteszeléssel gyorscsatlakoztatást tesznek lehetővé, a felső harmadik pont pedig minden modellnél alapkivitelben csavarorsós állítású támaszkarral van szerelve. A tagolt vonórudas verzióknál a rúd hossza a csavarkötéssel összekötött rúdtagok bontásával változtatható. A hosszabb vonórudas változatoknál a traktor hátsó tengelyére jutó adhéziós terhelés javítása érdekében a rúdra két oldalt táskasúlyok kapcsolhatók. A súlyok alkalmazása a jobb terhelés megvalósítása mellett kiküszöböli a traktor alsó hasi húzójára ható negatív erőket. Tároláskor a vonórúdra szerelt kitolható támasztólábakon pihen az eszköz. A vontatótraktor és a kocsi vontatási kapcsolatának megvalósításához általában kétféle méretű, 51/71 mm-es vonószem-átmérőjű vonófej közül választhat a megrendelő, de mivel ezek csavarkötéssel vannak rögzítve a vonórúd végére, így ezt utólag is lehet cserélni. A vonórúd minden modellnél felülről több merevítést és megtámasztást is kap, hogy a rá negatívan ható erőket jól viselje.

A munkagéphordozó kocsikat a szántóföldi terepviszonyoknak megfelelően szinte kivétel nélkül alacsony nyomású, széles profilú talajkímélő abroncsokkal szerelik a gyártók. Ezeknek a talaj megóvása mellett megfelelő stabilitást kell biztosítani a munkagépek szállítási helyzete esetén. Egyes modellek a közúti biztonság fokozása érdekében fékrendszerrel is fel vannak szerelve.

munkagéphordozó
Általában leginkább tarlón járó váltvaforgató ekékhez és talajlazítókhoz ajánlják a munkagéphordozó kocsit (fotó: www.sukov.cz)

A jövőben a költségek és a munkamenetszámok csökkentése érdekében egyre inkább a nagyobb teljesítményű erőgépek és a nagyobb munkaszélességű eszközök alkalmazása felé fog tolódni a trend. Ebbe a tendenciába jól illeszkednek a munkagéphordozó kocsik, amelyek segítenek a nagy teljesítményű traktorok és a nagy művelési szélességű, magas területteljesítményű talajművelő eszközök közötti optimális gépkapcsolat megvalósításában.

munkagéphordozó
A függesztett véső rendszerű talajlazító könnyen vontatottá alakítható vele (fotó: www.bednar.com)

Farkas Imre