A BASF megtanítja, hogy a mezőgazdaság a legfontosabb hivatás a világon
Az emberek ritkán gondolnak bele, hogy a gazdáknak köszönhetően emelhetik le a friss gyümölcsöt az áruházi polcról, vagy készíthetik el családjuknak a vasárnapi ebédet. Nem tudnak az ezzel járó hajnali kelésekről és a hétvégi munkákról sem. A tanulásra, az élményekre pedig a gyermekek a legfogékonyabbak. Ebből a két tényből indult ki a BASF, mikor elindította Biggest Job on Earth kampányát. A kezdeményezés magyar változatának sajtótájékoztatóján mi is ott voltunk.
Atermelőknek kiszámíthatatlan időjárási körülmények között kell gazdálkodniuk, amelyek nap mint nap kihívások elé állítják őket. Ilyenek az Európai Unió szigorodó növény- és környezetvédelmi előírásai, a technikai újdonságok vagy az egyre súlyosbodó klímaválság. Ugyanakkor élelmiszer mindig van a boltok polcain, a hentesnél, a pékségben vagy a fűszeresnél. Ahhoz, hogy ezt a munkafolyamatot megértse a társadalom, meg kell mutatni magunkat és a mindennapi munkánkat, hiszen ahogy a BASF fogalmaz: „Szerintünk a mezőgazdaság a legfontosabb hivatás a világon.”
A tanítást a kisgyermekeknél kezdi a növénytermesztésből, növényvédelemből ismert nagyvállalat, amihez általános iskolásoknak készült, komplex és élvezhető ismeretterjesztő tananyagot állított össze. A mezőgazdaság értékét úgy kívánja a tananyag bemutatni, hogy közben a hivatásunk szexi, izgalmas oldalát tárja fel, talán a szülőket és a pedagógusokat is meglepve. Hiszen az emberek nincsenek tisztában azzal, hogy a traktorvezető lassan már egy pilóta, joystickkal és műholdjelekkel kommunikál, a tej vagy a kenyér nem magától terem a pulton, a talaj pedig, amin járunk, tele van élőlények millióival, amelyek nekünk dolgoznak. Ezért lett a tananyag címe a „Földigilisztától a műholdig, avagy a korszerű növénytermesztés”.
Az egyiptomi öntözéses kultúrától az okos-mezőgazdaság fogalmáig, a búzaszemtől a kenyérig
A nemzetközi kampányról és annak edukációra fókuszáló magyar változatáról Hajnal Gábor, a BASF Hungária Kft. marketingvezetője és Korda Gabriella, a BASF Hungária Kft. marketing-kampánymenedzsment csoportvezetője tartott rövid prezentációt a sajtótájékoztatón, amit egy kerekasztal-beszélgetés követett az ismert újságíró-youtuber, Winkler Róbert moderálásával, aki Benkő Andrással, a BASF termékmenedzserével és Polgárné Balogh Eszter agrármérnök-mérnöktanárral beszélgetett. A bemutatott tananyag leendő oktatásához 2022 nyarán már két csoport végezte el az akkreditált, háromalkalmas, online pedagógus-továbbképzési programot, de októberben is vizsgázik még egy csoport.
Az év végén pedig egy tanulmányi versenyt is rendez a BASF az osztályok között, amely után a győztesek ellátogathatnak egy igazi gazdaságba, és saját szemükkel bizonyosodhatnak meg a gazdák emberfeletti erőfeszítéseiről. „Így a mobiltelefonok világában élő gyerekek megtanulhatják értékelni a kétkezi, kemény munkát – sőt, lehet, hogy kedvet kapnak ahhoz, hogy felnőttként ők is a mezőgazdaságban helyezkedjenek el” – hangzott el a sajtótájékoztatón.
A sajtótájékoztató nem véletlenül zajlott a Pano Budapest Pékségben; ezen az erre alkalmas helyszínen a BASF a sajtó képviselői előtt is az élelmiszer-előállítás ősi alapjainak és a modern technológia precíz, adatokon, szinte űrtechnológián alapuló működésének összeegyeztethetőségét kívánta szemléltetni.
A program további népszerűsítése nyomon követhető a BASF és Winkler Róbert YouTube-csatornáján, valamint a BASF FarmMester podcastjaiban is.
SZERZŐ: SÁNDOR ILDIKÓ