Az utóbbi években az európai kontinensen egyre szigorodtak a tápanyag-kijuttatás, de főleg a hígtrágya-kijuttatás feltételei. A gyártók erre válaszul a technikai oldalon innovatív megoldásokkal próbálnak az aktuális előírásoknak megfelelő konstrukciókat kínálni, illetve bevezetni. A fejlesztéseknek a normatíváknak való megfelelés mellett a költséghatékonyság a másik kiemelt céljuk. Cikkünkben az elmúlt 1-2 év ilyen irányú innovációiból mutatunk be néhányat.
Hígtrágya-kijuttató felépítmény teherautóra
Az összkerék-meghajtású tehergépkocsik mezőgazdasági alkalmazása nem új keletű, de mintha az európai piacon most újra reneszánszát élné. Európában egyre több tehergépjármű-átalakítással, haszongépjármű-specializációval foglalkozó cég alakít át mezőgazdasági felhasználásra tehergépkocsikat, és néhány járműgyártó (MAN, Tatra, Mercedes-Benz) már gyárilag is kínál ilyen felhasználási területre kifejlesztett járműveket. Különböző méretű hígtrágyaszállító felépítményt többféle méretben már nagyon sok gyártó kínál teherautóalvázakra. Viszont kijuttatóval kiegészített verziót eddig még nem nagyon lehetett látni. A cseh AgroStar Cisterny a Tatra Phoenix T158 8 × 6, illetve 8 × 8 terepjáró teherautóra szerelhető NAF16V, 18V és 20V típusú hígtrágyatartály-felépítményt kombinálta APL AH9 vagy APL AH12 ejtőcsöves rendszerű kijuttatókerettel. A talajba juttatásra is kínálnak kombinációt az NAF-21V tartályfelépítmény és vágótárcsás csúszócsoroszlyás kijuttatóegység kombinációjával. Így az a betakarítási szezonban a terményszállításra használt nagy teherbírású teherautó, a szezonszünetben pedig a fent említett felépítményekkel hígtrágya-kijuttatásban egy nagy teljesítményű önjáró vagy vontatott applikátort helyettesíthet.
Kompaktabb önjáróhígtrágya-applikátorok
Az utóbbi 2-3 évben az önjáró kijuttatók tradicionális gyártói is felismerték, hogy a magajáró gépeket preferáló gazdaságok is inkább a kompaktabb méretű, egyszerűbb felépítésű és hajtásrendszerű gépek alkalmazása felé fordultak. A holland Vervaet és a német Kotte-Garant stratégiai együttműködésének első terméke, a Quad önjáró hígtrágya-kijuttató is gyökeresen szakított a Vervaet korábbi magajáró kijuttatósorozatainak konstrukciós építésével. A külsőre is igazán modern megjelenésű magajáró eszközt egy 13 literes,550 lóerős, 6 hengeres Volvo dízelmotor hajtja meg. A nehéz terepviszonyokon való felülkerekedését segíti, hogy a mellső és hátsó tengely zárható hajtású, de arra is lehetőség van, hogy az egyik vagy másik oldal kerekeit zárjuk össze. Az optimalizált súly érdekében a 21 m3-es kapacitású hígtrágyatartály GRP üvegszálas anyagból készült. A hígtrágya szállítását a tartályból a kijuttatóegységekhez alapkivitelben 9000 literes kapacitású, Vogelsang rotációs szivattyú végzi. A kezelő kényelmét a CLAAS-tól származó vezetőfülke maximálisan biztosítja.
A holland Ploeger az 5, illetve 3 kerekű modellekből álló, flotációs kijuttatócsaládját is egy kéttengelyes, 4 kerekes kivitellel bővítette. Az AT5104 LNMS műszaki szempontból jól ismert komponensekből áll. Az erőforrás egy hathengeres, 405 kW (550 LE) teljesítményű Scania dízelmotor, az erőátvitelért ZF ECCOM 5.5 CVT fokozatmentes váltó és Kessler tengelyek felelősek, a kényelmet pedig itt is CLAAS vezetőfülke garantálja. A trágyarendszer Börger és Vogelsang egységekből, továbbá egy 22 m3-es poliészter tartályból tevődik össze.
Bonyolult ejtőcsöves, elosztófejes rendszer helyett
A svájci Brunner cég a „Schleppfix” hígtrágya-kijuttató kerete egy rendkívül egyszerű megoldást kínál, amellyel jelentős megtakarítással kiválthatók a bonyolult és költséges elosztófejes, ejtőcsöves hígtrágya-kijuttató rendszerek. Az összekötőszerkezethez tartozó elosztó két speciálisan kialakított, műanyagból készült elosztófejből áll, így mellőzi a hidraulikus meghajtást és forgó alkatrészekből álló elosztófejet. A hígtrágya nem leeresztőtömlőkön, hanem terelőlemezeken keresztül jut el a 25 centiméter távolságra egymástól elhelyezett, keményfém vágólapokkal ellátott késekhez. Az újfajta fejlesztésű kijuttatórendszert drága rotációs szivattyú helyett egy egyszerűbb, vákuumos rendszerű változat is képes kiszolgálni. Az új kijuttatómegoldás 25%-os lejtőig egyenletesen juttatja ki a hígtrágyát. A gyártó szerint ezzel a megoldással a kopási költségek80%-kal csökkenthetők, 60%-kal kisebb az üzemanyag-fogyasztás és 10%-kal kisebb az önsúly. Az innovatív új keretet 7,2; 9,0 és 12,0 méteres munkaszélességgel kínálják.
Duplo fúvóka – könnyű kialakítás és sűrűbb lefedettség
A Zunhammer új, műanyag Duplo fúvókáinál a sortáv 25 cm-ről 12,5 cm-re csökken, ami kifolyónként jelentősen szűkebb trágyacsíkokat eredményez. Ez bizonyíthatóan ellensúlyozza a takarmányszennyeződés problémáját. Ezenkívül az egység könnyű kialakítású, korrózióálló. A csúszka, amelyre a fúvóka fel van szerelve, valamint a csúszótalp rugója acélból készült. A Zunhammer márka alapkoncepciója a hígtrágya szállításánál a tartálykocsik kis súlyának köszönhető nagy hasznos teherbíráson alapul. A Duplo fúvókák felszerelése nem növeli az elosztó súlyát a jól bevált fúvókákhoz képest. A gyakorlatban a takarmányszennyeződés csökkentése mellett a zseniális kialakítás feleslegessé teszi az előzetes szétválasztást, és nem keletkeznek eltömődések.
Befecskendezi a talajba a tápanyagot
A Duport Liquiliser befecskendezőeszköz egy egyedülálló, úgynevezett küllős kerekes hígtrágya-befecskendező, amelyet kifejezetten kiváló minőségű, folyékony műtrágyák talajba fecskendezésére fejlesztettek ki. A réselt vagy tárcsás csoroszlyák helyett a rozsdamentes acél befecskendezőt csapokkal ellátott kerekekkel szerelik fel. A befecskendezőcsapok alkalmazásának köszönhetően az újszerű megoldással inszekticidek, gyomirtó szerek befecskendezése is lehetséges. A Duport Liquiliser rendkívül alkalmas precíziós gazdálkodásra szakaszlezárással, GPS- és feladattérképekkel vezérelve.
Az ammónium formájú folyékony műtrágyát 7 cm mélyen fecskendezi be egy 16–25 cm-es patronban. A növény ezután felhasználja, amire szüksége van, a maradékot pedig az újranövekedésre hagyja. Alkalmazásával nincs elpárolgás, minimális a kimosódás kockázata, a művelet időjárásfüggetlen, továbbá ez a megoldás maximális adagolási pontosságot és optimális műtrágyaelosztást biztosít. A Liquiliser küllős kerekes befecskendezőket a Duport 2,30 és 15 méter közötti munkaszélességben kínálja.
SZERZŐ: FARKAS IMRE