Petőfi örökérvényű szavai a mezőgazdaságban is tanulságosak: „…a víz az úr!”. Ezt már régen tudjuk, mégis sokan eléggé strucc módjára viselkednek. Jön a veszély, de eltakarjuk a szemünket. Azt senki sem tagadhatja, hogy a klímaváltozás elért minket is. Amúgy ez egy természetes ciklikus folyamat. Lehűlés (jégkorszak) után jön a felmelegedés.
Jelenleg a Föld lakossága a tevékenységével egy kicsit még rá is segít a felmelegedés felgyorsítására. A klímaegyezség egyik nyertese a mezőgazdasági termelő lehet. A széndioxid-kibocsátás csökkentését vagy a karbonsemlegessé válást a mezőgazdaság tudja majd támogatni.
A lassabb vetés előnyei, feltételei
A kukorica és a nagyobb szárazságot jobban bíró napraforgó vetésére az elmúlt néhány évben egyre jobban odafigyelnek a gazdák. A technika fejlődésével precízebbek lettek a vetőgépek nagyobb sebesség mellett is.
A magfogó kerék benyomja a magot a vetőbarázda aljába
Azonban még mindig találni józan eszű parasztot, aki inkább vet két nappal tovább, minthogy ellenkező esetben két héttel hamarább fejezné be az aratást. A gyors vetésnél a sebesség és a tőtávolság-egyenletesség az egyik kérdés, a mélységtartás és az egyenletes kelés a másik.
Minél nagyobb sebességgel megyünk, a vetőgép annál jobban szeretne kimászni a talajból. Azért, hogy nagy sebességek mellett biztonságos legyen a mélységtartás, nagyobb csoroszlyanyomással is kell dolgoznunk. A nagyobb csoroszlyanyomást a mélységtartó kerekek veszik fel, ezáltal a vetőbarázda falát és a vetőmag körzetét nagyobb mértékben tömörítjük, mintha néhány km/h sebességgel lassabban vetnénk. A technika képes rá, ugyanis a Horsch Maestro vetőgépekben akár AutoForce (AF) automatikus csoroszlyanyomás-állítási lehetőség is van.
A robusztus és stabil paralelogramma a hidraulikus csoroszlyanyomás munkahengerrel
Ezzel a rendszerrel csak akkora nyomás kerül a vetőegységre, amellyel biztosítani tudjuk a precíz mélységtartást. Azonban a nagy sebességgel történő vetéshez muszáj megnövelni az alap csoroszlyanyomást. Máskülönben a vetőegység zötykölődni fog.
Minden a mag körül forog!
Az elvetett magoknak olyan feltételeket szeretnénk biztosítani, hogy egyöntetűen keljenek, így tudjuk megcélozni a maximális terméspotenciál kiaknázását.
A kötöttebb talajokra a mélységtartó kerékből az RID típust használjuk, amelyik a vetőtárcsa mellett kisebb átmérővel rendelkezik, így nedves körülmények között a vetőtárcsa által amúgy is elkent vetőbarázda falát nem tömörítjük agyon. A kis gyökerek könnyebben áttörik a vetőbarázda falát, és könnyebben jutnak tápanyaghoz. Ellenkező esetben azt látjuk, hogy a vetőbarázdában hosszanti irányba nő a kis gyökér, és habár néhány cm-re ott a tápanyag, csak későn ér oda.
Egy másik egyszerű, de hasznos egység a lezáró-/tömörítőkerekek. A kötött talajokon sokszor találkozunk azzal, hogy a vetőbarázda nyitva marad, vagy amint elkezd száradni a talaj felszíne, szétnyílik a barázda, és látni benne a magokat. A körmös vagy a szögben állítható tömörítőkerekek ennek a nehézségnek a leküzdésében segédkeznek. A jó magtakarás, mag–föld-kontaktus eredménye az egyöntetű kelés.
Az ujjas tömörítő kerekek zárják a vetést
Logikus, gyakorlatias megoldások
A Horsch mindig is a logisztika tökéletesítésének a híve volt. Így a Maestro vetőgépekben már a 8 soros változatnál is megtalálható a központi magtartályos változat is. A CX/CV (6 m munkaszélesség) vetőgépeknél ez 800 l az SX/SV-nél (9 m-től felfelé) pedig2 200 l. A mikrotartályok is 300 ill. 400 literesek.
Logisztika – Maestro 12 CX központi tartályokkal
A központi magtartály előnye, hogy csak egy helyre kell vetőmagot tankolni, így jóval többet tudunk egy tankolással magunkhoz venni, mintha soronként kb. 70 l-es tartályok lennének. Emellett amikor zsákokat kell szétosztani, akkor sincs gond, mert az utolsó kiló vetőmagig az összes adagolóhoz szállítódik.
A legújabb MAESTRO család olyan intelligens és logikus megoldásokkal rendelkezik a precíz vetés mellett, amelyek meghálálják a beléjük vetett bizalmat! Minden a mag körül forog!