A békeidőket megszégyenítő volt a februári ukrán vízi export, ez az ütem azonban nem tartható fenn – vélekednek a szakértők. A vasúti megrendelések alapján márciusban már kevesebb agrártermék veszi útját a kikötők felé. Csökkenek az eladható készletek.
December óta nagyon belehúztak
Már írtunk róla, hogy februárban az orosz és az ukrán export is rendkívüli módon teljesített, tulajdonképpen jobban, mint bármikor, mióta kitört a háború köztük. A végső számok alapján Ukrajna a békeidőket is megszégyenítő, 6,4 millió tonnás agrárkivitelt ért el csak a vízi útvonalakon februárban. 5,2 millió tonna termék a tengeri kikötőkön, 1,2 millió tonna pedig a folyami kikötőkön keresztül hagyta el az országot. Ezzel túlszárnyalták a decemberi 6,14 milliós számot is. Az ukrán vasutak mindössze félmillió tonna árut indított el a nyugati határok felé, míg decemberben közel egymillió tonnát, így összeségében a decemberi agrárexport viszi a prímet 7,18 millió tonnával.
Túl az exportszezon javán
„Márciusban a kikötőkön keresztüli szállítás ütemének csökkenése várható. Ennek fő oka a kikötők irányába történő vasúti áruszállítás ütemének csökkenése” – figyelték meg a megrendelésállomány alapján ukrán szakértők. Bizonyos termékek ugyanis mostanra kifogytak, illetve erősen megcsappantak belőle a készletek. (Lásd például ebben a cikkben: Az ukránok repcehiányra és jó árakra számítanak.)
Tekintve, hogy az ukrán gabonakivitelt nagyjából 50-51 millió tonnára becsülik nemzetközi szakértők, és eddig 33 millió tonna hagyta el az országot, a maradék 17-18 millió tonna már havi 4,25 milliós teljesítmény mellett is kiszállítható lesz.
- Kukoricából nagyjából legfeljebb 12 millió tonna exportálható mennyiség maradt,
- búzából legfeljebb 5 millió tonna,
- árpából talán 1 millió tonna,
- míg az olajmagokból minimális az exportálható mennyiség.
9-10 ezer forintért érkezik egy tonna áru Konstancába
A vízi szállítás kockázatai jelentősen csökkentek, az útvonalak bejáratódtak és a mennyiségek felpörögtek. Mindezeknek köszönhetően a heti tengeri fuvardíjak csökkentek.
Az izmaili kikötőből történő vízi szállítás piaci árai március 6-án a következők voltak:
- Konstanca, Románia: 21–26 EUR;
- Olaszország keleti partja: 36–43 USD;
- Görögország keleti partja: 30–33 USD.
Csornomorszk kikötőjéből az árak a következők:
- Olaszország (keleti part): 31–33 USD;
- Spanyolország (mediterrán térség): 33–35 USD;
- Portugália: 34–37 USD;
- Kína: 64–66 USD.