fbpx

A mezőgazdasági gépek fülkéjének üvegezése

Írta: MezőHír-2023/12. lapszám cikke - 2023 december 30.

A nagy teljesítményű mezőgazdasági gépek ma már korszerű, kényelmes vezetőfülkével rendelkeznek. A zárt fülkéből való kilátás praktikusan az üvegezett ablak- és ajtónyílásokon keresztül valósítható meg.

A vezetőfülke kialakítása

A vezetőfülke kialakításának olyannak kell lennie, hogy a vezető számára biztonságos, kényelmes munkakörülményeket, megfelelő komfortérzetet (rugózott ülést, tiszta, megfelelő hőmérsékletű és páratartalmú levegőt), alacsony zaj- és rezgésszinteket, ergonómiailag jól kialakított kezelőszerveket, valamint körkörös kilátási lehetőséget biztosítson. A vezetőfülke kialakítása a gép formakialakítását (dizájnját) is erősen befolyásolja. A mai korszerű, zárt kialakítású vezetőfülkéből a kilátás átlátszó üvegezett ablakokon és ajtókon keresztül lehetséges, így a továbbiakban csak az átlátszó, gépjárműveknél használatos üvegezéssel foglalkozunk.

Üveg

Üvegnek nevezzük az összes olyan amorf anyagú testet, amelyet az olvadék hőmérsékletének csökkentésével nyernek. Az 1000–2000°C közötti hőmérsékleten megolvadó üveg nyersanyaga szilícium-dioxid (70-72%), lime (10%), szóda (14%) és adalékként (5%) oxidok (például magnézium-, alumínium-oxid). A főbb üvegtermékek közé tartozik például a síküveg (építészeti vagy járműipari alkalmazásokhoz), az üvegedények, az üvegcsövek, a speciális üvegek, az optikai üvegszálak stb.

Síküveg gyártása

A síküveg gyártásához az úgynevezett „Float Glass” (úszóüveg) eljárást használják, amelyet az 1960-as években elsőként a francia, nagy multinacionális üveggyártó, a Saint-Gobain Sekurit vállalat alkalmazott. Az úszóüveg gyártása során az olvadt üvegszalagot megszilárdulás előtt folyékony ónfürdőn tovább lebegtetik, úsztatják. Az így megszilárdult sík üvegszalag nem igényel polírozást vagy csiszolást, ezt a síküveget közvetlenül a gyártósoron méretre vágják.

Járművek biztonsági üvege

A járművekhez használható üveget úgynevezett biztonsági üvegnek nevezik. Az ENSZ–EGB 43 számú előírása (egységes rendelkezések biztonsági üvegezésre alkalmas anyagok és azok járművekbe való beszerelésének jóváhagyásáról) a traktorokra és mezőgazdasági önjáró gépekre is vonatkozik. A közönséges sima ablaküveg használata azért veszélyes, mert sérülés, baleset esetén szilánkosan törik, ami dárda módjára súlyos sérülést, esetleg halált is okozhat a vezetőfülkében utazó, tartózkodó személyeknél. Az üveg szilánkosodásának befolyásolása a jármű biztonsági üvegezésével érhető el. A biztonsági üvegek gyártása két nagy termék választékára oszthatók: az úgy nevezett „edzett üvegtábla” vagy a „rétegeltüveg-tábla” családra.

Edzett üveg

A közönséges üveg a „Securit” temperálási eljárással átalakítható edzett üveggé. Ezt az eljárást az autóipar igényére 1929-ben fedezték fel a Saint-Gobain vállalat laboratóriumaiban. A mai technológiai eljárás lényege, hogy a sík táblaüveget a gyártás folyamán néhány másodperc alatt pontszerű fúvókás hűtéssel 600-ról 300°C -ra hűtik. Az így „megedzett” üveg 6–10-szer erősebb lesz, de erős ütés esetén a belső feszültségek hatására robbanásszerűen morzsákra hullik, és így baleset esetén a járműben tartózkodókat esetleg csak kisebb sérülés érheti (1. kép).

üvegtörés
1. kép. Az edzett biztonsági üveg törési képe (forrás: uvegkalmar.hu/biztonsagi-uveg)

Az edzett üveg nem darabolható, illetve speciális vágógéppel, lézer- vagy igen nagy nyomású vízsugárral vágható, alakosra szabható. A hagyományos üvegvágási módszerhez előbb kilágyítják az edzett üveget, kb. 700 °C-on tartással és igen lassú lehűtéssel. A lágyított üveget méretre, alakra vágják, és esetleg lyukakkal látják el, ez után újraedzik.

Rétegelt üveg

A rétegelt üveg előállítási technológiája összetett, az eljárás során két vagy több úsztatott alakra vágott, hajlított üvegréteget átlátszó, rendkívül erős műanyaggal (Polyvinyl-Butyral) összeragasztanak. Ha a rétegelt üveget ütés éri, akkor a műanyag ragasztóanyag a keletkező szilánkokat együtt tartja, az üveg nem esik ki a helyéről, így csökken a fülkében utazók balesetveszélye (2. kép).

biztonsági üveg
2. kép. A rétegelt biztonsági üveg törési képe (forrás: uvegkalmar.hu/biztonsagi-uveg)

Kezelt rétegelt üvegnek nevezik azt az üveget, amelyiknél a mechanikai szilárdság növelése céljából legalább az egyik összetevő üvegréteg hőkezelt. A rétegelt üveget elsősorban szélvédőüvegként, újabban keret nélküli ajtóként alkalmazza a járműipar. Meg kell jegyezni, hogy a biztonsági öv használatának elmulasztása esetén a baleset során az utastérben tartózkodók belefejelhetnek a rétegelt szélvédőüvegbe, amely ilyenkor igen súlyos sérülést okozhat.

Üvegezés

A mezőgazdasági gépek vezetőfülkéinek üvegezésére kezdetben edzett síküveget alkalmaztak, amelyet kettős U profillal rendelkező gumiszalaggal illesztettek az ablaknyílásokhoz (3. kép). A síküveg használata háttérbe szorult, mert napfényes időben a külső tükröződés zavarta a gép körül dolgozó embereket, másrész megfelelő fényviszonyok között az üveg belső tükröződése a vezető látásviszonyait rontotta.

síküveg
3. kép. MTZ 820 típusú traktor síküvegezése (forrás: bing.com/images)

A hajlított íves rétegelt üveg közúti járműveknél való elterjedése után a kényelmes, nagy méretű fülkével rendelkező mezőgazdasági gépeknél is elkezdték ezeket alkalmazni. A kilátás javítása és a gép újszerű dizájnja érdekében a kezelt réteges nagy szilárdságú hajlított üveggel a vezetőfülke ajtajai is legyárthatók. A mai ragasztásos üvegezési technológiával elérhető, hogy az üveg a fülke szerves alkotórészévé váljon, és a fülkéből megvalósuljon a körkörös kilátás (4. kép).

vezetőfülke
4. kép. Fendt Katana 850 járvaszecskázó vezetőfülkéjének üvegezése (forrás: fahrzeugbilder.de)

Jövőbeni üvegtechnika

A rétegelt kialakítású üveg alkalmassá tehető különféle hatások befolyásolására és feladatok megvalósítására, néhány létező megoldás ezek közül már használatban is van.

Fűtés és hőpajzs: a Saint-Gobain Sekurit vállalat fűtőszálak nélküli fűthető szélvédőüveget vitt piacra. A rétegelt üveg közé fémgőzöléssel vékony, elektromosan vezető ezüstréteget visznek fel, amely 12 VDC villamos hálózatra kapcsolva létrehozza az üveg egész felületén a jégtelenítéshez és a páramentesítéshez szükséges hőt (5. kép). Ez az innovatív szélvédő nyáron ugyanazzal az ezüstréteggel kevesebb napenergiát enged a fülkébe, és passzív hőpajzsként működik.

rétegelt üveg
5. kép. Rétegelt, fűtőszálak nélküli fűthető szélvédőüveg kivitele
1) belső üvegréteg 2) műanyag ragasztóréteg 3) ezüstréteg 4) külső üvegréteg (forrás: autouveg.hu)

Vízlepergető bevonattal ellátott üveg: külső felületén olyan réteg van, amely gyorsan lepergeti az esővizet, permetlevet. A gyorsan megtisztuló szélvédőüveg elősegíti a gép biztonságos vezetését.

Hangszigetelt üvegezés: a rétegelt üveg belsejében átlátszó, speciális zaj- és rezgéscsillapító réteget helyeznek el, amely csökkenti a szél-, a kerék-, a motorzajok stb. hatásait.

Okosüveg (SmartGlass): a finn Valtra vállalat 3 évvel ezelőtt ezen a néven mutatta be azt az üveget, ahol a rétegelt szélvédő ragasztórétegénél elhelyezett speciális átlátszó vékony fóliaképernyőn a vezetőfülke számítógépén kezelt információk kivetíthetők (6. kép). Ez igen jól használható rakodási munkavégzéskor, mert a vezető folyamatosan láthatja például a rakomány tömegét, a kanál billenési szögét, a haladási sebességet, a motor fordulatszámát stb., anélkül, hogy a számítógépe felé fordulna.

okosüveg
6. kép. Okosüveg (SmartGlass) a finn Valtra traktoron (forrás: valtra.com)

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. OKL. GÉPÉSZ- ÉS VILLAMOSMÉRNÖK