A kereskedők letapogatták a fogyasztók tűréshatárát karácsony előtt, és fajtától függetlenül ahhoz igazították a saláták árát.
A németországi salátakínálatban már a francia fajták dominálják a kínálatot, nem sokkal drágábban, mint tavaly. Hazánkban a fejes saláták hazai termelésből származnak, a jégsaláta spanyol.
Bizakodó kereskedők
Münchentől nem messze, a freiburgi nagybani piacon november közepétől már a francia származású saláták dominálják a kínálatot. Bár még mindig találni valamennyi alagútfóliás helyi terméket, ezek már kifutóban vannak. A legkelendőbb most a franciaországi madársaláta. Az endívia egy része Olaszországból érkezik, és emelkedik a spanyol áruk aránya is – magyarázza Enrico Smolik zöldség-gyümölcs kereskedő.
„A francia felhozatal jónak mondható idén, zökkenőmentes volt az átállás. Az árak valamivel magasabbak, mint tavaly, de nem elviselhetetlenül” – vélekedik a kereskedő. „Sok vásárló keresi a tölgylevelű tépősalátát, míg a feldolgozóipar inkább a zöld és vörös Lollo rossa és bionda vegyes saláták iránt érdeklődik” – magyaráz Smolik. Szortimentjének átlagos árszínvonala nagyjából az előző évihez hasonló.
Magyarország: a fejessaláta ára felzárkózott
November végén az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) piaci jelentése szerint a Budapesti Nagybani Piacon a Lollo rossa és bionda fajták 22 százalékkal voltak olcsóbbak (275 Ft/db), mint tavaly ilyenkor, a jégsaláta viszont csak pár százalékkal (390 Ft/db). Azóta csökkent a jégsaláta ára is: mind a hazai, mint az import átlagosan 350 forintért kapható a nagybanin. A karácsonyi akciózásban egyes nagybevásárlók mostanra 400 forintig eresztették a korábban 600 forintos darabáron kínált portéka árát. A fejek mérte viszont zsugorodott.
A fejes saláta ára november óta változatlan. Az elsőosztályú árut 250 forintos átlagáron lehet beszerezni a nagybanin, jóval drágábban, mint tavaly (+25%). A másodosztályt 175 forintért árulják ugyanitt. Az árukészlet magyarországi termelésből származik. A nagy bevásárlóközpontokban jellemzően 400 forintért kínálják a fejes salátát, tehát az ára felzárkózott az alternatíva mellé. Úgy tűnik, ez az a szint, amit a magyar fogyasztó még tolerálni tud.
Az ágazatról nyár elején készítettünk nagyobb szakcikket, ekkor a kifejtettük azt is, hogy a kertészet miért lehet a multikrízis nyertese. Lásd: Saláta, káposzta: mi marad a termelő zsebében?